تبیان، دستیار زندگی
آنچه در ساختن شخصیت‏یك انسان مؤثر است، خیلى پیش تر ازمدرسه و جامعه آغاز مى‏شود و به مساله تغذیه، شیر مادر، روحیات والدین ، شرایط ایام باردارى، انعقاد نطفه و... هم مربوط مى‏شود و موضوع وراثت ‏نیز، در جاى خود مهم است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

محبوب بهترین ها باشید!

راه هاى درونی كردن محبت اهل بیت در كودكان ، نوجوانان و جوانان

گل

آنچه در ساختن شخصیت‏یك انسان مؤثر است، خیلى پیش تر ازمدرسه و جامعه آغاز مى‏شود و به مساله تغذیه ، شیر مادر، روحیات والدین ، شرایط ایام باردارى، انعقاد نطفه و... هم مربوط مى‏شود و موضوع وراثت ‏نیز، در جاى خود مهم است.

اینكه مادر در ایام‏باردارى یا هنگام شیر دادن، چه صداها و نوارهایى بشنود (ترانه یا تلاوت‏قرآن یا نوحه و مداحى و...) و چه تصاویر و فیلم هایى ببیند ، در چه جلساتى‏شركت كند ، با چه كسانى معاشرت داشته باشد ، در تكوین شخصیت‏معنوى فرزند بى‏اثر نیست.

اهل معرفت و انسان هاى دقیق در به وجود آوردن نسلى پاك، نجیب، باایمان و اهل صلاح و فلاح ، به این نكات و ریزه‏كاری ها توجه ‏مى‏كنند. در زندگى‏نامه بسیارى از بزرگان دین یا شهیدان اسلام مى‏خوانیم و مى‏شنویم كه مادران شان آنان را با وضو شیر داده‏اند، ایام باردارى وشیردادن، مواظب حالات روحى خود ، غذاى حلالى كه مى‏خورده‏اند ، مجالسى كه شركت مى‏كرده‏اند، كتاب هایى كه مى‏خوانده‏اند و... بوده‏اند.

این‏مراقبت‏ها در روحیه و خصلت‏هاى كودك تاثیر مى‏گذارد. اینكه مادر در ایام‏باردارى یا هنگام شیر دادن، چه صداها و نوارهایى بشنود (ترانه یا تلاوت‏قرآن یا نوحه و مداحى و...) و چه تصاویر و فیلم هایى ببیند ، در چه جلساتى‏شركت كند ، با چه كسانى معاشرت داشته باشد ، در تكوین شخصیت‏معنوى فرزند بى‏اثر نیست.

از امام على‏علیه السلام روایت است كه فرمود: من از خداى خود فرزندانى زیباروى و خوش قامت نطلبیدم، بلكه از پروردگارم خواستم فرزندانى به من عطا كند كه مطیع خدا و خائف از او باشند ، تا هر گاه به آنان مى‏نگرم كه مطیع‏خدایند، چشمانم روشن گردد. (1)

دوران كودكى ، فصل تربیت دینى و تربیت ولایى كودكان است و محبت اهل بیت هم یكى از شاخه‏هاى همین « تربیت دینى‏» است. حضور ما در جلسات ائمه و اشك ریختن در سوگ اباعبدالله (ع) و شنیدن حرف و حدیث امامان و اهل بیت ، در روح كودكى كه در رحم یا درآغوش دارد ، تاثیرگذار است. ریشه‏هاى حب اهل بیت، در دوران خردسالى و شیرخوارگى نیرومى‏گیرد و در جوانى و بزرگسالى میوه و برگ و بار مى‏دهد.

اما... اینك ماییم و كودكان و نوجوانان موجود در جامعه و ضرورت و اهمیت تربیت ولایى و دینى آنان.

در اینكه چگونه مى‏توان جوانان و نوجوانان را « محب آل محمد » ودوستدار اهل‏بیت‏علیهم السلام بارآورد ، راه هاى مختلفى وجود دارد. در این مقاله اجمالا به 3  شیوه‏ اشاره می كنیم :

1- استفاده از نمادها و سمبلهایى كه به نوعى ارتباط با اهل بیت دارد ، این‏رابطه را تقویت مى‏سازد.

«عاشورا» برجسته‏ترین مظهر خط ولایت نسبت‏به این خاندان است. « شهادت ‏» و « عطش‏» نیز دو جلوه مهم عاشوراست. « آب فرات‏ » یادآور تشنگى امام و اهل بیت او و وفاى عباس‏علیه السلام است و« تربت‏» سیدالشهدا، خاك آمیخته به خون « ثارالله ‏» است و این دو ، فرهنگ عاشورا و حب اهل بیت را با خود دارند.

2- استفاده از علاقه به محبوبیت

هر كس دوست دارد مورد علاقه و محبت دیگران باشد و مورد توجه‏قرار گیرد. در جذب افراد ، اظهار علاقه خیلى مؤثر است ، به خصوص آن‏طرفى كه انسان مورد علاقه او باشد اگر شخصیتى معروف ، مهم و معتبر باشد ، مورد رغبت‏بیشترى است. تا چه رسد به اینكه آن طرف، خدا وحضرت رسول‏صلى الله علیه وآله و ائمه اطهارعلیهم السلام باشند.

باید چنین القا كرد كه رشته‏محبت و علقه ولایى با اهل‏بیت‏علیهم السلام موجب مى‏شود انسان محبوب خدا ورسول خدا صلى الله علیه وآله گردد و چه موهبتى بالاتر از این؟ طرح این مساله كه‏ائمه‏علیهم السلام دوستداران شان را دوست دارند ، ایجاد محبت مى‏كند.

بزرگ یادكردن از بزرگان و چهره‏هاى محبوب دین و اهل بیت،محبت مى‏آفریند.

3- تعظیم و تكریم و تعریف

جوانان، به خاطر حالت الگوگیرى از مربیان، حتى از حالات و رفتار آنان‏هم سرمشق مى‏گیرند و نكته مى‏آموزند. حالات و حركات معلم و مربى به‏صورت « آموزش غیرمستقیم‏ » در شاگردان اثر مى‏گذارد.

نحوه ی برخورد اولیاء، معلمان و مربیان با اهل بیت‏علیهم السلام در حضورفرزندان و جوانان، به آنان هم یاد مى‏دهد. نام ائمه‏علیهم السلام را با تكریم و احترام‏یاد كردن، همراه اسم شان درود و صلوات فرستادن، به احترام نام امام زمان‏«عج‏» برخاستن و دست‏بر سر نهادن، روز میلاد ائمه‏علیهم السلام را جشن گرفتن وبزرگ داشتن ، روز وفات شان حریم نگهداشتن و حرف هاى خنده‏دار و برخوردهاى شاد نداشتن، در غم و اندوهشان حالت غم داشتن، تاثیرگذاراست. در این گونه مسائل، كوچك ترها به بزرگ ترها نگاه مى‏كنند. این حالت،خصلت‏شیعه است .

اگر بزرگ ترها، معلمان، مربیان، با شوق ‏وابتهاج و اظهار شیفتگى از ائمه حرف بزنند و از اهل‏بیت و محبت آنان‏سخن و داستان بگویند ، مؤثر است. گوینده و تبلیغ‏كننده باید عقیده‏اش‏هم همان باشد كه مى‏گوید و با عقیده و باور و شوق و علاقه حرف بزند. این‏حالت‏به شنوندگان و مخاطبان هم منتقل مى‏شود. انتقال حس و حالت از گوینده به شنونده و تماشاگر بدیهى است.

پی نوشت ها :

1- بحارالانوار، ج‏101، ص‏98.

2- الغدیر، ج 2، ص 361 .

منبع : برگرفته از كتاب "عشق برتر" – نویسنده : جواد محدثی

با تلخیص

مقالات مرتبط :

عبادت در کودکی

حیات بخشی دین برای کودکان

مذهب و کمک به تربیت کودکان

تأسی به امام حسین علیه السلام در تربیت فرزند

خدا در زندگی كودكان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.