محبوب بهترین ها باشید!
راه هاى درونی كردن محبت اهل بیت در كودكان ، نوجوانان و جوانان
آنچه در ساختن شخصیتیك انسان مؤثر است، خیلى پیش تر ازمدرسه و جامعه آغاز مىشود و به مساله تغذیه ، شیر مادر، روحیات والدین ، شرایط ایام باردارى، انعقاد نطفه و... هم مربوط مىشود و موضوع وراثت نیز، در جاى خود مهم است.
اینكه مادر در ایامباردارى یا هنگام شیر دادن، چه صداها و نوارهایى بشنود (ترانه یا تلاوتقرآن یا نوحه و مداحى و...) و چه تصاویر و فیلم هایى ببیند ، در چه جلساتىشركت كند ، با چه كسانى معاشرت داشته باشد ، در تكوین شخصیتمعنوى فرزند بىاثر نیست.
اهل معرفت و انسان هاى دقیق در به وجود آوردن نسلى پاك، نجیب، باایمان و اهل صلاح و فلاح ، به این نكات و ریزهكاری ها توجه مىكنند. در زندگىنامه بسیارى از بزرگان دین یا شهیدان اسلام مىخوانیم و مىشنویم كه مادران شان آنان را با وضو شیر دادهاند، ایام باردارى وشیردادن، مواظب حالات روحى خود ، غذاى حلالى كه مىخوردهاند ، مجالسى كه شركت مىكردهاند، كتاب هایى كه مىخواندهاند و... بودهاند.
اینمراقبتها در روحیه و خصلتهاى كودك تاثیر مىگذارد. اینكه مادر در ایامباردارى یا هنگام شیر دادن، چه صداها و نوارهایى بشنود (ترانه یا تلاوتقرآن یا نوحه و مداحى و...) و چه تصاویر و فیلم هایى ببیند ، در چه جلساتىشركت كند ، با چه كسانى معاشرت داشته باشد ، در تكوین شخصیتمعنوى فرزند بىاثر نیست.
از امام علىعلیه السلام روایت است كه فرمود: من از خداى خود فرزندانى زیباروى و خوش قامت نطلبیدم، بلكه از پروردگارم خواستم فرزندانى به من عطا كند كه مطیع خدا و خائف از او باشند ، تا هر گاه به آنان مىنگرم كه مطیعخدایند، چشمانم روشن گردد. (1)
دوران كودكى ، فصل تربیت دینى و تربیت ولایى كودكان است و محبت اهل بیت هم یكى از شاخههاى همین « تربیت دینى» است. حضور ما در جلسات ائمه و اشك ریختن در سوگ اباعبدالله (ع) و شنیدن حرف و حدیث امامان و اهل بیت ، در روح كودكى كه در رحم یا درآغوش دارد ، تاثیرگذار است. ریشههاى حب اهل بیت، در دوران خردسالى و شیرخوارگى نیرومىگیرد و در جوانى و بزرگسالى میوه و برگ و بار مىدهد.
اما... اینك ماییم و كودكان و نوجوانان موجود در جامعه و ضرورت و اهمیت تربیت ولایى و دینى آنان.
در اینكه چگونه مىتوان جوانان و نوجوانان را « محب آل محمد » ودوستدار اهلبیتعلیهم السلام بارآورد ، راه هاى مختلفى وجود دارد. در این مقاله اجمالا به 3 شیوه اشاره می كنیم :
1- استفاده از نمادها و سمبلهایى كه به نوعى ارتباط با اهل بیت دارد ، اینرابطه را تقویت مىسازد.
«عاشورا» برجستهترین مظهر خط ولایت نسبتبه این خاندان است. « شهادت » و « عطش» نیز دو جلوه مهم عاشوراست. « آب فرات » یادآور تشنگى امام و اهل بیت او و وفاى عباسعلیه السلام است و« تربت» سیدالشهدا، خاك آمیخته به خون « ثارالله » است و این دو ، فرهنگ عاشورا و حب اهل بیت را با خود دارند.
2- استفاده از علاقه به محبوبیت
هر كس دوست دارد مورد علاقه و محبت دیگران باشد و مورد توجهقرار گیرد. در جذب افراد ، اظهار علاقه خیلى مؤثر است ، به خصوص آنطرفى كه انسان مورد علاقه او باشد اگر شخصیتى معروف ، مهم و معتبر باشد ، مورد رغبتبیشترى است. تا چه رسد به اینكه آن طرف، خدا وحضرت رسولصلى الله علیه وآله و ائمه اطهارعلیهم السلام باشند.
باید چنین القا كرد كه رشتهمحبت و علقه ولایى با اهلبیتعلیهم السلام موجب مىشود انسان محبوب خدا ورسول خدا صلى الله علیه وآله گردد و چه موهبتى بالاتر از این؟ طرح این مساله كهائمهعلیهم السلام دوستداران شان را دوست دارند ، ایجاد محبت مىكند.
بزرگ یادكردن از بزرگان و چهرههاى محبوب دین و اهل بیت،محبت مىآفریند.
3- تعظیم و تكریم و تعریف
جوانان، به خاطر حالت الگوگیرى از مربیان، حتى از حالات و رفتار آنانهم سرمشق مىگیرند و نكته مىآموزند. حالات و حركات معلم و مربى بهصورت « آموزش غیرمستقیم » در شاگردان اثر مىگذارد.
نحوه ی برخورد اولیاء، معلمان و مربیان با اهل بیتعلیهم السلام در حضورفرزندان و جوانان، به آنان هم یاد مىدهد. نام ائمهعلیهم السلام را با تكریم و احترامیاد كردن، همراه اسم شان درود و صلوات فرستادن، به احترام نام امام زمان«عج» برخاستن و دستبر سر نهادن، روز میلاد ائمهعلیهم السلام را جشن گرفتن وبزرگ داشتن ، روز وفات شان حریم نگهداشتن و حرف هاى خندهدار و برخوردهاى شاد نداشتن، در غم و اندوهشان حالت غم داشتن، تاثیرگذاراست. در این گونه مسائل، كوچك ترها به بزرگ ترها نگاه مىكنند. این حالت،خصلتشیعه است .
اگر بزرگ ترها، معلمان، مربیان، با شوق وابتهاج و اظهار شیفتگى از ائمه حرف بزنند و از اهلبیت و محبت آنانسخن و داستان بگویند ، مؤثر است. گوینده و تبلیغكننده باید عقیدهاشهم همان باشد كه مىگوید و با عقیده و باور و شوق و علاقه حرف بزند. اینحالتبه شنوندگان و مخاطبان هم منتقل مىشود. انتقال حس و حالت از گوینده به شنونده و تماشاگر بدیهى است.
پی نوشت ها :
1- بحارالانوار، ج101، ص98.
2- الغدیر، ج 2، ص 361 .
منبع : برگرفته از كتاب "عشق برتر" – نویسنده : جواد محدثی
با تلخیص
مقالات مرتبط :