تبیان، دستیار زندگی
شواهدی وجود دارد كه نشان می‌دهد استرس ناشی از سر و صدا یكی از علل مهم به خطر افتادن سلامتی است. بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، سر و صدای ناخواسته موجب...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سر و صدا برای سلامتی مضر است

سر و صدا

شواهدی وجود دارد كه نشان می‌دهد استرس ناشی از سر و صدا یكی از علل مهم به خطر افتادن سلامتی است.

بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، سر و صدای ناخواسته موجب آسیب شنوایی، اختلال خواب و رهاسازی هورمون استرس (کوتیزول) می‌شود كه می‌تواند بر سیستم ایمنی و متابولیسم بدن تاثیر داشته باشد.

سر و صدا همچنین می‌تواند ما را كلافه و پرخاشگر كند و موجب افزایش احتمال حمله قلبی شود، به‌طوری كه بر اساس محاسبات انجام شده، 3 درصد از سکته های قلبی به همین علت در اروپا اتفاق می‌افتد.

مطالعات انجام شده به وسیله دانشگاه كورنل در نیویورك نشان می‌دهد كسانی كه در محیط اداری باز با هیاهوی دائمی ماشین‌ها، تلفن‌ها و گفت‌وگوهای اداری كار می‌كنند، در مقایسه با افرادی كه در محیطی ساكت و محل كاری مستقل فعالیت دارند، سطح هورمون آدرنالین خونشان بالاتر است. (ترشح هورمون آدرنالین به دنبال استرس و شرایط ناموزون بدن، افزایش می یابد. آدرنالین موجب باز شدن رگ های عضلات و افزایش فعالیت قلب و فشار خون می شود.)

شاید كمی تعجب‌آور به ‌نظر برسد كه مسئله سر و صدا كم‌كم به جلسات سیاسی نیز كشیده شده، اما سال گذشته اتحادیه اروپا، تمام شهرهای اروپایی با جمعیت بیش از 250 هزار نفر را ملزم به تولید نقشه‌های دیجیتال صدا كرد.

ریچارد تور یكی از فعالان ضد ‌صدا می‌گوید: "مردم فكر می‌كنند تنها افراد پیر هستند كه از صدا شكایت دارند، اما ما به یك تغییر نگرش درباره آنچه واقعا صداست نیاز داریم؛ منظور از نویز( Noise به معنای آلودگی صوتی) یا صدا، هر نوع صدای ناخواسته‌ای است كه از لحاظ فیزیكی مضر باشد."

توصیه هایی برای کنار آمدن با یک محیط پر سر و صدا:

تغییر نگرش:

مطالعه‌ای كه توسط دپارتمان محیط زیست، غذا و امور روستایی انجام شد، نشان داد كه رفتاردرمانی ‌شناختی و هیپنودرمانی (Hypnotherapy یا معالجه‌ امراض‌ به وسیله‌ خواب‌ مغناطیسی‌ )می‌تواند در كاهش استرس افرادی كه با سر و صدا مانند صدای ترافیك یا صدای ژنراتورهای الكتریكی آزار دیده‌اند، مؤثر باشد.

دكتر جف‌لونتال رهبر این مطالعه می‌گوید: "رفتار درمانی به افراد كمك می‌كند به جای اینكه تحت‌تأثیر احساسات قرار بگیرند، بتوانند آنها را كنترل كنند."

او چند تمرین را پیشنهاد می‌كند:

صداهای آزار دهنده

- صدا را به شكل یك توپ بزرگ سیاه تصور كنید و آن را به اطراف حركت دهید، نزدیك بیاورید و دور كنید حتی رنگ و اندازه آن را تغییر دهید و در نهایت آن را بتركانید.

این به شما كمك می‌كند بر هر چیز كه باعث ناراحتی شما می‌شود، احاطه داشته باشید.

- سعی كنید دید خود را در صورتی كه كمك‌كننده است تغییر دهید، به ‌عنوان مثال اگر علت ناراحتی شما، فقط یك صدای خفیف است كه دیگران را دچار استرس نمی‌كند، شما نیز سعی كنید حساسیت خود را کم کنید.

تمركز بر فعالیت‌های جذاب:

كارهایی را انجام دهید كه جذاب و پرهیجان هستند، مثل حل یک جدول مشکل، خواندن مطالب یا تماشای تصاویر و فیلم تاثیرگذار.

به این ترتیب گذر زمان را در مواردی كه صداها زیاد هستند، حس نمی‌كنید.

یادگیری تكنیك‌های آرامش‌دهنده:

هر چیزی كه شما را آرام كند، می‌تواند كمك‌كننده باشد.

در یك صندلی راحت بنشینید و به ‌عنوان مثال كلمه "یك" را با هر دم تكرار كنید؛ این كار را 10 تا 20 دقیقه در روز انجام دهید. به این ترتیب بدن با كاهش ضربان قلب، تنفس، فشار خون و متابولیسم مواجه خواهد شد.

سركوب كردن صدا:

اگر در خیابان‌های پُر سر و صدا سكونت دارید، سعی كنید شیشه‌های دو جداره نصب كنید یا اینكه شیشه جداگانه‌ای به ضخامت 10 سانتی متر نصب كنید.

اگر منزل شما در مسیر عبور هواپیما قرار دارد، با افزایش عایق صدا در بام خانه، صدای هواپیماها كم خواهد شد.

و اما همسایگان پُر سر و صدا!

حجم دیوارهای خانه و کف و سقف آن را به وسیله اضافه كردن یك لایه گچی (دیوارهای دو جداره) افزایش دهید.

به مسئولین منطقه تان فشار بیاورید تا سطوحی كم صدا در خیابان ها ایجاد كنند.

تایرهای كم صدا برای ماشین‌ها استفاده كنید.

هدفون

مراقب باشید!

تمام سر و صداهایی که سلامت را به خطر می اندازند، مربوط به محیط اطراف نمی‌شوند، بلكه شنیدن موسیقی در هدفون هم می‌تواند باعث به خطر افتادن سلامت شود.

سعی كنید از یك تكه پنبه برای جلوگیری از ورود صدا در گوشتان استفاده كنید.

در نهایت باید گفت، گذراندن زمانی در سكوت و آرامش می‌تواند از لحاظ بدنی، احساسی و فكری به افراد كمك كند.

ترجمه: نسرین خسروشاهی

همشهری

*مطالب مرتبط:

خطرات صداهای گوش خراش

 پارگی‌ پرده‌ گوش

چه طور گوش زنگ می ‌ز‌ند؟

خطر پاک کردن گوش

‌درمان عفونت و درد گوش

گوش درد به دلیل عفونت گوش (اوتیت)

ساكت كردن وزوز گوش

اثر صداها بر شنوایی راننده

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.