تبیان، دستیار زندگی
مرکز فرهنگی آیت‌الله سیستانی در لبنان با نام«مجتمع امام صادق» در حومه جنوبی بیروت با حضور مسؤولان لبنانی و جمعی از علمای شیعه و سنی این کشور افتتاح شد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

با حضور شمار زيادي از علماي شيعه و سني لبنان؛

افتتاح مرکز فرهنگي آيت‌الله سيستاني در بيروت

افتتاح، مرکز فرهنگی، آیت‌الله سیستانی در بیروت

مرکز فرهنگي آيت‌الله سيستاني در لبنان با نام«مجتمع امام صادق» در حومه جنوبي بيروت با حضور مسؤولان لبناني و جمعي از علماي شيعه و سني اين کشور افتتاح شد.

به گزارش خبرگزاري رسا، در مراسم افتتاح مرکز فرهنگي آيت‌الله سيستاني در بيروت که به سرپرستي نبيه بري، رييس مجلس لبنان برگزار شد، شيخ نعيم قاسم معاون دبيرکل حزب‌الله، شيخ عبدالامير قبلان نايب رييس مجلس اعلاي شيعيان، شيخ محمدرشيد قباني مفتي اهل سنت لبنان، وليد جنبلاط رهبر حزب سوسياليست ترقيخواه، محمدرضا شيباني سفير ايران در لبنان و برخي از نمايندگان و مسئولان لبناني حضور داشتند.

بر اساس اين گزارش، ساختمان نمايندگي آيت‌الله سيستاني يک مرکز فرهنگي مدرن و مجهز به کتابخانه، سالن سينما، سالن جلسه و ديگر بخش‌هاي فرهنگي ـ مذهبي است که در نوع خود در حومه جنوبي بيروت و بخش شيعه‌نشين پايتخت منحصر به فرد است.

نبيه بري رييس مجلس لبنان در مراسم افتتاح اين مرکز گفت: لبنان نبايد به مقرهاي امنيتي و خط تماس تبديل شود و مردم نيز نبايد با توسل به جنگ‌ سرد مجبور به شرکت در انتخابات شوند چرا که اين امر موجب اختلاف بين هر روستا با روستاي ديگر و موضعگيري‌هاي طائفه‌اي خواهد شد و آن وقت هر شهرستاني عاملي براي نابودي وحدت و از بين رفتن روند عمران و توسعه و بازگشت لبنان به تنش سياسي خواهد شد.

وي افزود: بايد بر اساس پيمان طائف و قانون اساسي و مطابق اصل دموکراسي توافقي با گرفتن تصميمي قاطع از مرحله حکومت به مرحله دولت منتقل شويم.

رييس مجلس لبنان با تکرار اعتماد و اطمينان خود به ارتش لبنان و تلاش براي جلوگيري از سياسي شدن مسايل افزود: طرابلس و شمال و عکار مانند عين‌الحلوه قرباني تروريسم و نه پايگاه تروريسم هستند. امنيت طرابلس و عکار در شمال، امنيت همه لبنان است.

بري از دست‌اندرکاران مرکز امام صادق خواست تا با راه‌اندازي مرکز ستاره‌شناسي به کمک کنند تا ديدگاه يکساني در مورد عيد فطر و بقيه اعياد به دست آيد.

وي ابراز داشت: افتتاح اين مرکز در زمان مناسبي است که تلاش مي‌شود تا لبنان نقش خود به عنوان مرکز گفتگوهاي ميان اديان را باز يابد و فتنه را از بين برده و براي گسترش آگاهي‌هاي ملي و اسلامي براي مقابله با سيطره بر منابع طبيعي و انساني با عنوان خاورميانه بزرگ مقابله کرده و به لحاظ فکري مرز بين تروريسم و مقاومت را مشخص کرد و مردم را از چشمداشت‌هاي اسراييل به آب و خاک لبنان و تاريخ مقاومت آگاه کرد.

رييس مجلس لبنان افزود: راه‌اندازي اين مرکز کم‌تر از دو هفته بعد از گشايش مسجد محمد امين در مرکز بيروت با حضور شيخ الازهر و شخصيت‌هاي عربي و اسلامي نشان از معرکه‌اي دارد که لبنان براي خيزش مجدد خود آغاز کرده است.

وي با اشاره به مساله کوچ مسيحيان از موصل در عراق افزود: عمرو موسي دبيرکل اتحاديه عرب تماس‌هاي خود را براي نشست وزراي اوقاف کشورهاي عربي در موصل براي بررسي اين موضوع آغاز کرده است. بدون شک هر نوع تعرض به وجود مسيحيان و دارايي‌هاي آنان کار اسراييل و مزدوران آن است.

بري خطاب به مردم فلسطين گفت: دشمن واحد همه ما اسراييل است. از گروه‌هاي فلسطيني مي‌خواهم تا با چشم‌پوشي و دادن امتياز به يکديگر کمک کنند تا حکومت واحدي ايجاد شود و بدين ترتيب سازمان آزادي‌بخش فلسطين بازسازي شود، زيرا بدون آن آرزوي مردم در تشکيل کشور مستقل فلسطيني تحقق پيدا نخواهد کرد.

شيخ نعيم قاسم معاون دبيرکل حزب‌الله نيز در سخنراني خود در اين مراسم گفت: لبنان ميهن تمامي لبناني‌ها است و هنگامي که خواستار وحدت فرزندان لبنان مي‌شويم در حقيقت از همه مي‌خواهيم تا رويه‌اي را در پيش بگيرند که يک گروه بر گروه ديگر غلبه نکند. اختلافات سياسي خود را بايد زير سقف پيمان طائف حل و فصل کنيم.

وي درباره ديدار اخير سيد حسن نصرالله و سعد حريري گفت: اين ديدار بسيار مهم بود و سيلي محکمي به تمامي کساني بود که قصد بر هم زدن آرامش لبنان و ايجاد تفرقه در کشور را دارند. اين ديدار به همه اين افراد بدطينت گفت که جايي در ميان لبناني‌ها نداريد و نمي‌توانيد طرح‌هاي خود را با استفاده از اختلافات ما پيش ببريد. ديدار دبيرکل حزب‌الله و رييس جريان المستقبل يک آشتي شکلي نبود بلکه تعيين مسيري براي حل و فصل اختلافات سياسي و کنترل فتنه بود.

گفتني است، حامد خفاف مسؤول مرکز آيت‌الله سيستاني در بيروت است و قبل از افتتاح اين مراسم از تمامي گروه‌ها و چهره‌هاي لبناني براي افتتاح آن دعوت به عمل آورد.

قابل ذکر است، در اين مراسم وليد جنبلاط براي اولين‌‌بار پس از پايان جنگ تابستان 2006 در منطقه حومه جنوبي بيروت حاضر شده و در افتتاح مرکز در کنار محمدرضا شيباني سفير ايران نشست.