تبیان، دستیار زندگی
مایكروسافت بسته نرم‌افزاری خود را برای فارسی كردن آفیس 2003 ارائه داد. این پك نرم‌افزاری 6.3 مگابایتی تمام آن چیزی است كه ما فارسی زبان‌ها به دنبال آن می‌گشتیم. برنامه واژه پرداز Word كه سال‌هاست در ایران و سایر نقاط به عنوا...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :


فارسی‌ساز آفیس 2003 توسط مایكروسافت ارائه شد



مایكروسافت بسته نرم‌افزاری خود را برای فارسی كردن آفیس 2003 ارائه داد. این پك نرم‌افزاری 6.3 مگابایتی تمام آن چیزی است كه ما فارسی زبان‌ها به دنبال آن می‌گشتیم. برنامه واژه پرداز Word كه سال‌هاست در ایران و سایر نقاط به عنوان اولین و بهترین برنامه جهت تایپ نامه و اسناد بكار می‌رود، این بار از طرف خود مایكروسافت به زبان فارسی ارائه شد. البته این اولین برنامه فارسی نیست كه توسط مایكروسافت ارائه می شود. حدود یك سال پیش مایكروسافت برنامه كوچكی جهت فارسی كردن اعداد در Word 2003 و 2000 منتشر كرده بود، اما هیچگاه به این وسعت نبوده است.

در سال‌های پیش فارسی‌سازهای زیادی جهت نسخه‌های 97 و 2000 بسته نرم‌افزاری Office توسط شركت‌های ایرانی ارائه شده بود كه اكثراً در نسخه‌های عربی قابل اجرا بودند، اما این برنامه‌ها هیچگاه تمام برنامه را بصورت فارسی درنمی‌آوردند. واضح است تنها كسی می‌تواند این برنامه را فارسی كند كه خود آن‌را ساخته باشد.

این برنامه كه با نام Persian Language Interface Pack یا LIP ارائه شده است، كار توسعه آن در دوبلین و آمریكا صورت گرفته است و در این حین تیمی در دوبی بر روی عناصر زبان شناسی آن كه شامل یك لغتنامه 25000 لغتی می‌باشد، كار می‌كردند.
انجمن آكادمیك محلی نیز با این پروژه درگیر بودند. دو دانشجو از دانشگاه شارجه و یك نفر از دانشگاه امریكایی دوبی در این تیم در ساخت لغتنامه فارسی و همچنین تست برنامه مشاركت داشتند.
بسته نرم‌افزاری رابط زبان فارسی (Persian LIP) بر روی تمامی نسخه‌های انگلیسی آفیس 2003 قابل نصب می‌باشد كه پس از نصب قادر به فارسی كردن برنامه های Word و Excel و Outlook و PowerPoint می‌باشد.




Persian LIP به عنوان قسمتی از برنامه زبان‌های محلی مایكروسافت (Microsoft"s Local Language Programe) یا LLP اجرا شده است. این برنامه توسعه‌گران و گروه‌های علاقه‌مند محلی برای ساختن بسته‌های نرم‌افزاری رابط زبان اجرا می‌شود كه پلاتفرم‌ها و برنامه‌های كاربردی مایكروسافت را با این زبان‌ها سازگار می‌سازد. همان طور كه می‌دانید چند هفته پیش تقویم جلالی (شمسی) در نسخه آزمایشی دات نت 20 قرار نیز ارائه شد.

عاصم حجاز مدیر برنامه جهانی سازی مایكروسافت می‌گوید كه ما در مایكروسافت با تمامی انجمن‌های سراسر دنیا در حال كار بر روی برنامه‌هایی می‌باشیم كه منجر به رفع شدن نیاز شهروندانشان می‌شود.
این برنامه را می‌توان به صورت رایگان از سایت مایكروسافت دانلود كرد و تمامی مراحل نصب آن نیز به صورت فارسی می‌باشد.

یكی از مهم‌ترین امكانات آن غلط‌گیری (Spell Checking) كامل فارسی می‌باشد كه شركت‌های ایرانی سال‌ها بدنبال ساخت آن بودند. من كلمات زیادی را در این زمینه امتحان كردم و به مشكلی برخورد نكردم.
ممكن است در برخورد اول روبرو شدن با بعضی از معادل‌های فارسی مانند رونوشت بجای Copy و جای گذاری بجای Paste یا برش، گلوله‌ها، فراپیوند، زدودن، تخته نگهدارنده، ادغام نامه، قطعه هنر، بالا نگاشت و... كمی نامأنوس باشد ولی سایر توضیحات فارسی در قسمت‌های مختلف برنامه بسیار جالب است.

نكته آخر این كه صفحاتی از سایت مایكروسافت به صورت فارسی درآمده كه بسیار محدود و تنها در قسمت Download Center میباشد.

برای دریافت برنامه از سایت مایكروسافت اینجا را كلیك كنید


سیستم عامل مورد نیاز:

Windows 2000 Service Pack 3, Windows XP

نرم افزار مورد نیاز:

نسخه انگلیسی هر ویرایش از Office 2003- بعنوان مثال Microsoft Office Professional Edition 2003 یا Microsoft Office Standard Edition 2003 - یا نسخه انگلیسی یك برنامه Office 2003 كه Microsoft Office 2003 Edition Persian Interface Pack را حمایت می كند - Excel 2003، Outlook 2003، PowerPoint 2003، یا Word 2003‏.
Microsoft Office 2003 Edition Persian Interface Pack همچنین قادر می باشد با هر Microsoft Office 2003 Multilingual User Interface Pack، كه انگلیسی را حمایت می كند، نصب شود.

فضای دیسك مورد نیاز:

10 MB (مگا بایت) از دیسك سخت در دسترس علاوه بر فضای دیسك سخت استفاده شده توسط برنامه‌های نصب شده كنونی Office 2003 مورد نیاز است.

دستوراالعمل‌های قابل استفاده:


جهت تعویض واسط كاربر خود به زبان فارسی، مراحل زیر را دنبال نمایید:

در منوی

آغاز

، اشاره نمایید به

همه برنامه‌ها،

اشاره نمایید به

Microsoft Office

، اشاره نمایید به

Microsoft Office Tools

، و سپس كلیك كنید ب

ر Microsoft Office 2003 Language Settings.

در بند

User Interface and Help

در لیست

Display Office 2003 in

زبانی كه مایلید نمایش دهید را انتخاب نمایید.كلیك كنید بر

موافق.


تنظیمات زبانی كه انتخاب می نمایید بار بعدی كه برنامه‌های Office را آغاز می نمایید، فعال می شوند.

برای حذف این بارگیری:


از همه برنامه ها خارج شوید. در

منوی آغاز،

اشاره نمایید به

تنظیمات

و سپس روی صفحه كنترل

كلیك كنید.

دوبار كلیك كنید بر

افزودن/حذف برنامه ها.

در لیست برنامه‌های نصب شده كنونی، كلیك كنید بر

Microsoft Office 2003 Edition Persian Interface Pack

و سپس كلیك كنید بر

حذف یا افزودن/حذف.

اگر یك جعبه گفتگو ظاهر شد، دستورالعمل‌ها را دنبال نمایید تا برنامه را حذف كنید.كلیك كنید بر

بلی

ی

ا موافق

تا تأیید نمایید كه می خواهید برنامه را حذف نمایید.