تبیان، دستیار زندگی
كتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران امروز از دو نشان یونسكو به دو نسخه خطی «وقف‌نامه ربع رشیدی» و «شاهنامه بایسنقری» پرده‌برداری كرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اعطاي دو نشان يونسكو به دو ميراث خطي ايران

اعطای، دو نشان، یونسكو، دو میراث خطی ایران

كتابخانه ملي جمهوري اسلامي ايران امروز از دو نشان يونسكو به دو نسخه خطي «وقف‌نامه ربع رشيدي» و «شاهنامه بايسنقري» پرده‌برداري كرد.

به گزارش خبرنگار فارس، پرده‌برداري از اين دو نشان صبح امروز در حاشيه نمايشگاهي با عنوان «ميراث ايراني» و كارگاه تخصصي آموزش برنامه حافظه جهاني انجام شد.

چونگ هي يان، نماينده دفتر منطقه‌اي يونسكو در ايران از اين دو نشان پرده‌برداري كرد.

«نمايشگاه ميراث ايراني» امروز و فردا برپاست و در آن تصاويري از آثار برگزيده ايران در برنامه حافظه جهاني يونسكو نمايش داده مي‌شود.

در اين نمايشگاه تصاويري از «شاهنامه بايسنقري» و «وقف‌نامه ربع رشيدي» عرضه شده است.

سال 1384، كميته ملي حافظه جهاني با معرفي اين دو اثر كه اولي در كاخ موزه گلستان و دومي در كتابخانه مركزي تبريز نگهداري مي‌شود در ششمين دوره برنامه حافظه جهاني شركت كرده بود.

ايران امسال همچنين دو اثر خطي با عناوين «المسالك و الممالك» از موزه ملي ايران و «مجموعه اسناد تشكيلات اداري آستان قدس رضوي در دوره صفويه» از كتابخانه آستان قدس رضوي را انتخاب و به كميته حافظه جهاني معرفي كرد.

ميهماناني از داخل و خارج امروز و فردا در برنامه‌هاي دومين كارگاه تخصصي آموزش برنامه حافظه جهاني در محل كتابخانه ملي ايران شركت مي‌كنند.

امروز بعد از ظهر قرار است اين ميهمانان از نزديك دو نسخه خطي «شاهنامه بايسنقري» و «المسالك و الممالك» را ببينند و درباره آن‌ها گفت‌وگو كنند.

سازمان آموزشي، علمي و فرهنگي ملل متحد از سال 1992 برنامه «حافظه جهاني» را آغاز كرد تا از ميراث مستند ملل مختلف حفظ و نگهداري كند و آن‌ها را به ديگران معرفي كند.

از سال 1997 ميلادي ثبت ميراث ملل مختلف در دفتر ثبت حافظه جهاني آغاز شد و تاكنون 158 اثر از كشورهاي مختلف در آن ثبت شده است.

چونگ هي يان، نماينده دفتر منطقه‌اي يونسكو در ايران امروز در كتابخانه ملي ايران گفت: تاكنون 8 اثر از ايران در برنامه حافظه جهاني ثبت شده است.

وي گفت كه «شاهنامه بايسنقري» را از نزديك ديده و از نظر زيبايي و ظرافت آن را بي‌نظير مي‌داند.

شاهنامه فردوسي به قطع رحلي 26 × 38 سانتي‌متر و در 700 صفحه در سال 833 ه. ق روي كاغذ خانبالغ نخودي به قلم جعفر بايسنقري كتابت شد.

اين شاهنامه در سال‌هاي اخير ارزش و شهرت خاصي پيدا كرده است.

«شاهنامه بايسنقري» ‌37 ‌سال ‌پيش ‌در ‌ايران چاپ شد و نسخه‌هايي ‌از ‌آن ‌به ‌ميهمانان ‌بلند پايه ‌جشن‌هاي ‌2500 ساله ‌به ‌عنوان ‌يك ‌اثر ‌گران‌بها ‌هديه ‌داده ‌شد.

همان زمان برگزاركنندگان جشن‌هاي 2500 ساله براي چاپ «شاهنامه ‌بايسنقري» سفارش كار را به ‌آلمان ‌و ‌سوئيس دادند. اما نمونه‌هايي كه به ايران رسيد با اصل نسخه شاهنامه تفاوت داشت و سرانجام شركت افست ايران، اين اثر را چاپ كرد.