تبیان، دستیار زندگی
دهمین دوره انتخابات کمیته ملی المپیک در حالی عصر سه شنبه هفتم آبانماه برگزار شد که طبق پیشی بینی های انجام شده...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

المپیک ایران ناخدایانش را شناخت

علی آبادی، قراخانلو

دهمین دوره انتخابات کمیته ملی المپیک در حالی عصر سه شنبه هفتم آبانماه برگزار شد که طبق پیشی بینی های انجام شده، اکثریت گزینه های مطرح شده برای پست های اجرایی این کمیته از سوی اعضای مجمع رای اعتماد گرفتند.

به نقل از مهر، اینکه انتخابات این دوره کمیته ملی المپیک تا چه اندازه با اصل برابری فرصت ها و ایجاد فضایی آزاد برای انتخاب شایسته ترین ها پیش رفت و استقلال رای اعضای مجمع تا پایان حفظ شد، موضوعی است که ظرف روزهای آینده قطعا بحث روز ورزش کشور است ولی آنچه بار دیگر در انتخابات کمیته ملی المپیک ثابت شد نقش"لابی ها" و جهت گیری های غیرمعمول در تعیین سرنوشت انتخابات بود که نمی تواند بر سلامت انتخابات صحه بگذارد.

بهرحال در پایان 5/4 ساعت نشیت دهمین انتخابات کمیته ملی المپیک محمد علی آبادی با رای 56 رای از 66 رای ماخوذه برای چهار سال آینده به ریاست کمیته ملی المپیک برگزیده شد تا پس از هاشمی طبا به عنوان دومین نفر بطور همزمان هدایت سازمان تربیت بدنی و کمیته ملی المپیک را عهده دار شود.

پیش از این، حسین شاه‌محمدی، مصطفی داوودی، حسین غفوری‌فرد، عیسی كلانتری، حسین محلوجی، رضا قراخانلو هر كدام یك بار و مصطفی هاشمی‌طبا سه بار ریاست كمیته المپیك را پس از انقلاب اسلامی به عهده داشته‌اند.

کمیته ملی المپیک

مطابق پیش بینی ها بهرام افشارزاده که چهارسال پیش با اشاره سازمان از این پست کنار گذاشته شد، این بار با 50 رای از 65 رای مجمع با قاطعیت بر مسند دبیرکلی کمیته ملی المپیک نشست تا از تجربه 3 دوره حضور در این مسئولیت در رساندن ایران به سکوی چهارمی بازیهای آسیایی گوانگجو و احیای اعتبار از دست رفته ایران در المپیک لندن استفاده کند.

مهدی قدمی و محمود خسروی وفا نیز به ترتیب با 44 و 41 رای در مسئولیت های نایب رئیسی اول و دوم کمیته المپیک ابقا شدند تا این دو در غیاب علی آبادی، بخشی از مسئولیت اجرایی کمیته ملی المپیک را برعهده بگیرند.

همچنین برای تعیین اعضای هیئت اجرایی این کمیته، علی كفاشیان 45 رای، رباب شهریان 50 رای، محمود مشحون 34 رای، شاهرخ شهنازی 34 رای، مهدی هاشمی 47 رای و احمد ناطق نوری 46 رای نیز ترکیب جدیدی ایجاد کردند که تنها در میان این نفرات شهریان و مشحون در دوره گذشته کمیته ملی المپیک حضور داشتند و به نظر می رسد ترکیب جدید کاملا با سازمان هماهنگ و همسو هستند تا کمیته المپیک در تصمیمات اجرایی خود مطابق تصمیمات سازمان رفتار کند.

کرباسیان نیز که پیش از این با مهندس علی آبادی سابقه همکاری داشته در پست خزانه داری به دوره طولانی حضور نصرالله سجادی در کمیته ملی المپیک پایان داد تا این بخش نیز در تعامل کامل با سازمان بتواند اعتبارات ورزش قهرمانی را در اختیار فدراسیونها قرار دهد.

پورمحمدی: انتخابات كمیته ملی المپیك خلاف قانون فعلی است

انتخابات

رئیس سازمان بازرسی كل كشور، انتخابات كمیته ملی المپیك را طبق قوانین فعلی خلاف قانون دانست و گفت: اگر قانون فعلی اصلاح نشد، سازمان از مسئولان دولتی می‌خواهد كه از مسئولیت خود انصراف دهند.

به نقل از ایسنا، مصطفی پورمحمدی در حاشیه سمینار سراسری مدیران این سازمان در پاسخ به سوالی درباره نامه سازمان بازرسی به سازمان تربیت بدنی درباره عدم اشغال مدیران دولتی در مسئولیت‌های ورزشی گفت: ایفا و پذیرش مسئولیت در حوزه هیئت رئیسه، كمیته ملی المپیك، فدراسیون‌های ورزشی، هیئت‌های ورزشی و باشگاه‌هایی كه اكثر سهام آنها متعلق به دولت یا نهادهای عمومی است كه اكنون مقامات مختلف كشوری، لشگری، قضایی و تقنینی را در این حوزه‌ها داریم، همه با انگیزه حمایت از ورزش است و من اینها را كمك می‌دانم اما مشكل قانونی دارد.

وی خاطرنشان كرد: ما تذكر قانونی دادیم كه در این رابطه منع قانونی وجود دارد كه البته دیگر به تذكر اكتفا نمی کنیم و جلوی آن را می گیریم اما از طرفی تلاش می‌كنیم تا منع قانونی آن برداشته شود. روز گذشته از رئیس مجلس خواستم كه اگر امكان دارد طرحی را در این رابطه با قید دو فوریت در مجلس ارائه دهند. همین خواسته را نیز از رئیس‌جمهور داشتم كه لایحه‌ای را با دو فوریت به مجلس بفرستند و این منع را بردارند. ما نیز مدافع برداشتن این منع هستیم اما تا زمانی‌كه منع وجود دارد قانون محترم است.

پورمحمدی درباره خلاف قانون بودن انتخابات سه‌شنبه كمیته ملی المپیك گفت: اكنون طبق قوانین فعلی خلاف است اما رویه‌ای بوده كه تا الان اعمال می‌شده و ما باید هوشمندانه با این رویه برخورد كنیم. الان كه نمی‌توانیم این را قیچی كنیم.