تبیان، دستیار زندگی
یك منتقد گفت: كیانوش عیاری در سریال «روزگار قریب»، سبك به شدت واقع‌نمایانه خود را تمرین كرد و توانست در آن به اوج برسد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نقدی بر «روزگار قریب»

مهدی هاشمی در نمایی از روزگار قریب

یك منتقد: عیاری در این سریال سبك واقع‌نمایانه خود را تمرین كرد و به اوج رسید

یك منتقد گفت: كیانوش عیاری در سریال «روزگار قریب»، سبك به شدت واقع‌نمایانه خود را تمرین كرد و توانست در آن به اوج برسد.

امیر قادری افزود: عیاری پس از دو دهه فیلم‌سازی جدی، درحال تبدیل‌شدن به كارگردانی صاحب‌ سبك است و زمان زیاد ساخت «روزگار قریب» به او فرصت تمرین سبكش را داد.

او ادامه داد: نكته‌ی مهم‌تر آن است كه این سبك از سوی منتقدان و مردم عادی، دیده شده است؛ البته در صورت اینكه وجه دراماتیك متن اولیه بیشتر می‌شد، مانند قسمت نخست سریال «خانه به خانه»، «روزگار قریب»می‌توانست اثر بسیار بیشتری در اجتماع بگذارد.

این منتقد با اشاره به یكی دیگر از ویژگی‌های سبك كیانوش عیاری گفت: در این سبك واقع‌نمایانه، تا حد ممكن در طبیعت دست برده نمی‌شود؛ اما از آن برای ساخت تصویرها بهره برده می‌شود.

قادری درباره‌ی فیلم‌نامه‌ی «روزگار قریب» گفت: فیلم‌نامه این سریال بر پایه‌ی پژوهش‌های زیادی شكل گرفته است كه این مورد می‌تواند مهم‌ترین ویژگی «روزگار قریب» باشد.

كیانوش عیاری در سریال «روزگار قریب»، سبك به شدت واقع‌نمایانه خود را تمرین كرد و توانست در آن به اوج برسد.

او افزود: البته سریال «روزگار قریب» متن محور نیست و در اجرا شكل گرفته است؛ در واقع عیاری هم‌زمان با تولید، متن را نوشته و مرحله‌ی تصویربرداری برای او مهم‌تر از مرحله‌ی نوشتن متن بوده‌است.

این منتقد درباره‌ی تنوع حوادث «روزگار قریب» اظهار كرد: عیاری ضمن پرداختن به زندگی دكتر محمد قریب، تاریخ معاصر ایران را مرور كرده‌ است كه این مورد به هوشمندی عیاری در نگارش متن بازمی‌گردد.

او تصریح كرد: دكتر قریب در این سریال بیشتر یك روشنفكر جلوه می‌كند كه در مقاطع مختلف نگران مردم كشورش است و در تندباد حوادث مختلف سعی در حفظ كشور خود دارد. درواقع او از زاویه‌ی یك پزشك ماهر كه در بیمارستان كار می‌كند، به موضوع نمی‌پردازد، بلكه انسانی متفكر است كه به دنبال راه‌حل‌هایی برای خروج مردم از گرفتاری‌هایی چون بی‌سوادی می‌گردد و درواقع او دغدغه اجتماعی دارد.

کیانوش عیاری کارگردان روزگار قریب

این منتقد درباره‌ی انتخاب بازیگران «روزگار قریب» و چگونگی بازی گرفتن از آنان گفت: بازی واقع‌نمایانه، جزئی از سبك عیاری است. در نتیجه بازیگران حرفه‌ای در این سریال باید خود را به بازی نابازیگرانی نزدیك می‌كردند كه فاصله‌ی چندان بین بازی و عملكرد آنان جلوی دوربین وجود ندارد؛ بنابراین عیاری سراغ بازیگرانی رفته است كه بتوانند از بازی غلوشده دوری كنند.

وی ادامه داد: مهران رجبی (بازیگر نقش علی‌اصغر قریب) و مهدی هاشمی (بازیگر نقش میانسالی و پیری دكتر محمد قریب) از جمله بازیگرانی هستند كه می‌توانند خود را به سطح بازی طبیعی و واقع‌نمایانه نزدیك كنند و برای همین برای بازی در «روزگار قریب» انتخاب شدند.

قادری در پایان اظهار كرد: بعضی اوقات از مجموع بازی‌های «روزگار قریب» حیرت كرده‌ام.

منبع : ایسنا

مطالب مرتبط :

روزگار قریب چندان غریب نیست...  68212

ساخت «روزگار قریب» ریسك بود     69481

پنج سال برای «روزگار قریب» وقت گذاشتم  73647

عیاری از عیار «روزگار قریب» گفت           59534

نقدی بر «روزگار قریب»                                59105