تبیان، دستیار زندگی
دو گروه در انتخاب همسر ، دچار افراط و تفریط می شوند ، اولین گروه کسانی هستند که می خواهند با فرشته ها ازدواج کنند. گروه دوم کسانی هستند که فکر می کنند آدم ها مثل خمیر بازی هستند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گذر از پیچ و خم خواستگاری

خواستگاری

خوانندگان جوان! در ادامه مباحث شناخت همسر آینده( انتخاب همسر، زیبایی یا تفکر و پیش نیاز های ازدواج) ، سعی داریم به نکاتی در مورد خانواده ها و پس از آن به مسائل مهم راجع به  جلسه خواستگاری اشاره نماییم. با هم بخوانیم...

تناسب خانواده ها

یکی از مهم ترین روابطی که همسران را تحت تأثیر قرار می دهد رابطه ی خانواده های آن ها با یکدیگر است که اگر مناسب نباشد زوجین دچار مشکل می شوند. تنها زمانی رابطه خانواده ها کم ترین تأثیر را دارد که پسر و دختر افرادی مستقل و پخته باشند. ویژگی های اخلاقی فرزندان بازتاب تربیت خانوادگی آن هاست.تناسب خانواده ها بهتر است در جنبه های زیر باشد: 1- اعتقادات مذهبی و دینی 2- عوامل فرهنگی 3- طبقه بندی اقتصادی و اجتماعی

نقش خانواده ها در انتخاب همسر

خانواده ها می توانند هم نقش مثبت و هم نقش منفی داشته باشند. خانواده ها باید بدانند که با توجه به رشد فرهنگی و اجتماعی، اصول مورد نظر آنان در ازدواج خودشان نمی تواند در مورد فرزندان آنها معیارهای صحیحی باشد وحق انتخاب را به جوانان بدهند. حقی که با نظارت بزرگسالان معنی پیدا می کند. جوانان نیز باید بدانند که تجربیات بزرگ ترها در امر ازدواج بسیار بیش از آن چه تصور می کنند می تواند راهگشا و راهنما ی آنان باشد. به علاوه روابط خانوادگی زن وشوهر با افراد خانواده خود نیازی طبیعی است و این در صورتی برآورده و یا ممکن خواهد شد که هر دو خانواده با ازدواج فرزندان موافق باشند.

والدین بایدحق انتخاب را به جوانان بدهند. حقی که با نظارت بزرگسالان معنی پیدا می کند. جوانان نیز باید بدانند که تجربیات بزرگ ترها در امر ازدواج بسیار بیش از آن چه تصور می کنند می تواند راهگشا و راهنما ی آنان باشد.

اصل کفویت

اصل کفو بودن یکی از عوامل موثر در رسیدن به زندگی متعادل و منطقی است. فرهنگ دارای ابعاد متفاوتی است که ریشه در افکار انسان داشته و به زندگی جهت می بخشد.نحوه ی معاشرت، برخوردها، تربیت فرزندان، دیدگاه نسبت به جنسیت افرادو ....متأثر از فرهنگ حاکم بر زیستگاه و ذهنیات ماست . تشابه یا تضاد فرهنگی، مستقیماٌ در زندگی زوج جوان اثر خواهد گذاشت .

در انتخاب همسر ، متعادل ، منطقی و میانه رو باشید

دو گروه در انتخاب همسر ، دچار افراط و تفریط می شوند ، اولین گروه کسانی هستند که می خواهند با فرشته ها ازدواج کنند. گروه دوم کسانی هستند که فکر می کنند آدم ها مثل خمیر بازی هستند و هر طور که بخواهند می توانند آنها بار بیاورند. گروه اول می خواهند همه ی کمبودها و محرومیت های خود را با ازدواج با یک فرشته از بین ببرند و گروه دوم می خواهند هنر انسان سازی را خود  به نمایش بگذارند.

روش های تحقیق برای انتخاب همسر

علاوه بر طرق شناخت مستقیم و غیر مستقیم، الگوی شخصیت افراد در نحوه لباس پوشیدن ، آرایش موها ، شیوه ی سخن گفتن ، ترکیب چهره و نوع کارهایی که به آن مشغولند نهفته و مستتر است .

کشش و جاذبه ی ظاهری دختر وپسر

جوانان باید بدانند زن ومردی که می خواهند عمری در کنار هم به سر برند ، باید جاذبه و کشش لازم را نسبت به یکدیگر داشته باشند و اگر این کشش و جاذبه در میان نباشد ، شرایط مناسب دیگر ، این کمبود را جبران نمی کند .چون آنچه ادامه زندگی را ممکن می کند تنها زیبایی نیست ، وجود تفاهم و کمالات روحی و اخلاقی همسر ، در این میان نقش برجسته تری را بر عهده دارد.

خواستگاری

نكته مهم و قابل توجه: یكی ازكارها و شیو ه های گفتگو ، ارایه ی مكتوب مطالب راجع به خود به طرف مقابل است . مطالب مكتوب به دلایل زیر دارای مزیت هستند : 1- با تمركز و تفكر بیشتری به رشته تحریر در می آید 2- به دلیل پیوستگی ،منطقی تر و با تناقص کمتر هستند.3- برای هر دو طرف باز خوانی مجدد فراهم می شود 4- در صورت ایجاد شرایط ازدواج، طرفین همواره خود را متعهد به انجام آن دانسته و با مراجعه های بعدی می توانند در اصلاح و تصحیح انحرافات بكوشند.

شغل مرد: افرادی كه داری شغل ثابت و سالم هستند معمولاٌ از شخصیت قابل اعتمادی برخورداند برای بعضی دختر ها شغل همسر آینده شان از هر چیزی مهم تر است. بهتر است دختری كه برای علم ارزش زیادی قائل است با فرد ثروتمندی كه علم ندارد ازدواج نكند و بالعکس. و هم چنین فردی كه تفكرات مادی دارد اگر با اهل علم ازدواج نكند راحت تر خواهد بود . تضاد بین این دو تفكر زیاد است و به مخدوش شدن زندگی زنا شویی تأثیر می گذارد. هر دختری قبل از ازدواج باید از نوع و كیفیت كار مرد اطلاع داشته باشد . بعضی از كارها به گونه ای است كه مرد به مسافرت چند روزه برود و غیبت او ممكن است مشكلاتی را برای همسر و فرزندان ایجاد كند

شغل زن: بعضی از مردان دوست ندارند كه همسرشان خارج از منزل كار كنند و بعضی دیگر علاقه دارند كه همسرشان در اجتماع مشغول كار و حرفه ای باشند پس دختر و پسركه میخواهند با هم ازدواج كنند درباره كار كردن یا نكردن بحث و گفتگو كنند.

نگاهی به گذشته افراد

یكی دیگر از معیارهای كه باید در ازدواج در نظر گرفت گذشته افراد است یعنی باید مشابهت های بین شما با گذشته فردی كه می خواهید با او ازدواج كنید داشته باشد بسیاری از مردم می گویند كه همسرم مرا درك نمی كند، درك زمانی صورت می گیرد كه سرنوشت مشابهی داشته باشیم. مثلا ٌ بعضی ها در گذشته مورد محبت و دوستی قرار گرفته اند ولی بعضی ها اصلا مورد توجه نبوده اگر این دو نفر ازدواج كنند چه اتفاقی می افتد؟

دو گروه در انتخاب همسر ، دچار افراط و تفریط می شوند ، اولین گروه کسانی هستند که می خواهند با فرشته ها ازدواج کنند. گروه دوم کسانی هستند که فکر می کنند آدم ها مثل خمیر بازی هستند و هر طور که بخواهند می توانند آنها بار بیاورند.

اشتباهات بزرگ در فرآیند گفتگو

1- كافی نبودن پرسش: الف- پرسیدن ، جنبه های عاشقانه ارتباط را مخدوش می سازد. ب-نمی خواهیم پاسخ پرسش های خود را بدانیم. ج- می ترسیم متقابلاٌ همان پرسش ها را از ما بكنند. د- نمی توانیم درباره چه موضوعاتی باید سوال كنیم.

2- نشانه های هشدار دهنده ی مربوط به مشكلات بالقوه را نادیده می گیریم: الف- مسائل را كم اهمیت جلوه می دهیم. ب- كارهای او را توجیه می كنیم. ج- كارهای او را منطقی جلوه می دهیم. د- مشكلات و مسائل را انكار می كنیم.

3- سازش عجولانه: الف- چشم پوشی از باورها و ارزش های خود. ب- سازش های عجولانه در علائق و فعالیت های فرد

ج- كناره گیری از خانواده و دوستان .

4- عجله برای ازدواج : از هر گونه رابطه  قبل از ازدواج بپرهیزیم. تسلیم زرق و برق های مادی و ظاهری شدن، تقدم تعهد بر تفاهم، نادیده گرفتن تردیده، باور به داشتن توانایی برای تغییر دادن طرف، باور این نكته كه پس از ازدواج مشكلات كاهش می یابد.

توكل به خدا

پشتوانه همه ی این مسائل گفته شده ، توكل به خدای متعال و قادر مطلق است . در صورتی كه نقاط مشترك، زیاد و نتایج تحقیقات انجام شده مثبت بود، با توكل بر خدا می توان ازدواج كرد.

به همه شما جوانانی که با منطق و درک بالا همسر آینده خود را انتخاب نمودید تبریک عرض می کنیم و آرزوی خوشبختی و موفقیت روز افزون برای شما داریم.

منبع: خانواده مطهر

مقالات مرتبط

یاد ایامی که عشقی داشتیم

مردان غیر قابل تحمل

مجردهای عاشق بخوانند

بهترین جهیزیه

نکات مهم در جلسه خواستگاری

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.