تبیان، دستیار زندگی
هلیكوپتر تهاجمی آپاچی ساخت شركت بوئینگ برای ارتش آمریكا كه جایگزین هلیكوپترهای كبرا (AH-1 Cobra) شده است و AH ابتدای نام هلیكوپتر مخفف Attacker Helicopter است .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هلیكوپتر تهاجمی آپاچی

AH-64 Apache Helicopter

هلیکوپتر آپاچی

هلیكوپتر تهاجمی آپاچی ساخت شركت بوئینگ برای ارتش آمریكا كه جایگزین هلیكوپترهای كبرا (AH-1 Cobra) شده است و AH ابتدای نام هلیكوپتر مخفف Attacker Helicopter است .

تاریخچه هلیكوتر آپاچی

در سال1972 ارتش ایالات متحده در حال آماده كردن طرح (AAH)برای هلیكوپتر پیشرفته تهاجمی (Advanced Attack Helicopter) بود و بعد از آماده شده این طرح مناقصه ای برای ساخت این هلیكوپتر  برگزار شد  و از میان 5 پیشنهاد  ارائه شده 2 پیشنهاد  گروه هیوز و  شركت بل  در نهایت  مورد توجه مسئولان ارتش آمریكا قرار گرفتند و بعد از ساخت نمونه ابتدایی طرحهای این دو شركت در نهایت  هم مدل 97/YAH-64 شركت هیوز بر مدل  409/YAH-63 شركت بل پیروز و  برای طرح هلیكوپتر آپاچی برای ارتش آمریكا انتخاب شد. اولین پرواز نمونه اولیه هلیكوپتر آپاچی در 30 سپتامبر1975 بود اما تا سال 1982 و تا دریافت اولین سفارش نمونه ی دیگری از آن ساخته نشد در سال 1983 اولین نمونه ساخته شده هلیكوپتر آپاچی در بیرون از ساختمان شركت هیوز در آیریزونا ناپدید شد و بعدها معلوم شد كه سقوط كرده  كه تاثیر بدی بر طرح و مسئولان شركت هیوز گذاشت  . یك سال بعد از این حادثه مسئولان شركت مك دانل داگلاس طرح هلیكوپتر آپاچی را به مبلغ500 ملیون دلار از شركت هیوز خریداری كردند و این طرح بعد از ادغام دو شركت مك دانل داگلاس و بویینگ در سال 1996 طرح هلیكوپتر آپاچی از سوی صنایع هلیكوپتر بویینگ ادامه یافت  .

توسعه و بهینه سازی هلیكوپتر آپاچی

دو نمونه از هلیكوپتر در خدمت ارتش آمریكا هستند نمونه اول  AH-64A یا همان نمونه ابتدایی ساخته شده و نمونه دومدی AH-64D با لقب لانگ بو است .از این هلیكوپتر نمونه های  B و C هم  ساخته شده ولی هرگز وارد خدمت نشدند . انگلیس  نمونه وست لند (Westland) از این هلیكوتر با كد (WAH-64) كه مدل سفارشی شده و تغییریافته  هلیكوتر آپاجی مدل دی (AH-64D) است را برای ارتش این كشور تولید میكند .

ساختمان هلیكوپتر آپاچی به گونه ای طراحی و ساخته شده  كه توانایی پایداری در تمام محیطهای جوی را دارد  و خلبان هلیكوپتر  میتواند با استفاده از سیستم پیشرفته (IHADSS) كه سیستم  كشف و شناسایی و هدفگیری اهداف  نصب شده در كلاه خلبان است در روز و شب و تمام شرایط آب هوایی  به خوبی ماموریتهای خود را انجام دهد. هلیكوپتر آپاچی از  وسایل پیشرفته و دقیق دیگر مانند آخرین سیستمهای آیونیكی و الكترونیكی  كه امكان شناسایی اهداف كاذب را به خلبان می دهد و دوربین مادون قرمز برای استفاده در شب و نقشه راهنمای زمین و موقعیت دیجیتال خودكار و سیستم مكان یاب (GPS) استفاده می كند .

هلیکوپتر آپاچی

مشخصات عمومی هلیكوپتر آپاچی

به طور عمومی هلیكوپترهای آپاچی بر خلاف ظاهر ترسناك و پر ابهت خود ضعفهای زیادی دارند كه با دانستن این نقاط ضعف میتوان به راحتی به آپاچی ضربه زد و حتی این هلیكوپتر را نابود كرد . هدف از ساخت این هلیكوپتر درگیر شدن و نابود كردن وسایل زرهی و مواضع دشمن در فواصل معین است. هلیكوپتر آپاچی در ماموریتهای خود میتواند تا حدودی مستقل عمل كند كه به دلیل سیستمهای پیشرفته هدایت و ناوبری و سلاحهای گوناگون می باشد .

در ماموریتهای هلیكوپتر آپاچی یك نقص عمده در هلیكوپتر آپاچی شناسایی شد كه آسیب پذیری زیاد این هلیكوپتر در برابر حملات نیروی زمینی یا آتش نیروی های زمینی (آتش پدافند و موشكهای دوش پرتاب و .... )  بود . در  جنگ دوم عراق در سال2003 حدود80% هلیكوپترهای آپاچی بر اثر آتش زمینی آسیب دیدند  و در جاهای كوهستانی آسیب پذیری بیشتری دارند و عموما هلیكوپتر آپاچی در  جنگ شهری و یا در برابر نیروهایی كه كمین كرده اند ضعف دارد. زیرا نیروهای پیاده از حفاظت بیشتری برای استتار و مخفی شدن برخوردار هستند و هلیكوپتر آپاچی هم نمیتواند در اكثر مواقع این كمین ها را شناسایی كند. در جنگ عراق نیروهای عراقی و نیروهای شورشی بعد از جنگ با هدف قرار دادن سیستم كنترل هلیكوپتر  و ورودی و خروجی موتورهای هلیكوپتر بارها باعث صدمه دیدن و فرود اظطراری و  یا حتی از كار افتادن این هلیكوپتر شده است . هلیكوپتر آپاچی در برابر آتش سلاحهایی مانند مسلسل  هم تا حدی آسیب پذیر است  و این هلیكوپتر برای حمله به هدف از فاصله بیشتر از 850 متر استفاده می كند. از دیگر نقاظ ضعف این هلیكوپتر آپاچی این است كه تنها میتواند به روی یك هدف تمركز كند و  با یك هدف درگیر شود و در صورت وجود تعداد زیادی هدف و فاصله داشتن اهداف آسیب پذیر و ناكارامد است .

برای مقابله با این وضعیت دشوار در نقاط مختلف هلیكوپتر ژره محافظ  بیشتر استفاده كرده اند ولی با وجود تمام این سخنان هلیكوپتر آپاچی  از سایر هلیكوپترها دیگر موفق تر است  به دلیل آنكه  تسلیحات بیشتری حمل میكند و سرعت بیشتری دارد و از قدرت مانور زیادی برخوردار است . هلیكوپتر آپاچی با تمام ضعفهایی كه دارد مقاوم ترین و موفق ترین هلیكوپتر ارتش آمریكا است  و با توجه به امكان استفاده از موشكهای سایدوایندر امكان درگیری و نبرد با هواپیماها را هم دارد. از هلیكوپتر های آپاچی بیشتر به صورت تركیبی استفاده میشود،  یعنی اینكه در یك گروه به پرواز در می آیند و یك گروه وظیفه حمله به اهداف را دارد و گروه دیگر برای پشتیانی از هلیكوپترهای مهاجم در برابر خطرات است . از هلیكوپتر آپاچی برای پشتیبانی نیروی زمینی و هدایت آتش توپخانه هم استفاده می شود.

برای بحث و اطلاعات بیشتر در رابطه با این مقاله به انجمن دانش و فناوری رجوع کنید:

index.aspx?pid=17257&threadID=63620&forumID=467

منبع:وب سایت کمک خلبان