تبیان، دستیار زندگی
اربر محترم شما می توانید این مطلب را در 24  قسمت مطالعه نمایید. استان فارس بر اساس آخرین تقسیمات کشوری در سال 1379، دارای 19 شهرستان، 57 شهر، 62 بخش و 184 دهستان است. این استان حدود 8170 آبادی دارد که از این میان حدود 44...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

استان فارس ( قسمت اول )

گشت و گذاری در استان فارس

کاربر محترم شما می توانید این مطلب را در 24  قسمت مطالعه نمایید.

استان فارس بر اساس آخرین تقسیمات کشوری در سال 1379، دارای 19 شهرستان، 57 شهر، 62 بخش و 184 دهستان است. این استان حدود 8170 آبادی دارد که از این میان حدود 4400 آبادی مسکونی ، و بقیه غیر مسکونی هستند.

گشت و گذاری در استان فارس

آباده

شمالی ترین شهرستان فارس، آباده است که از شمال و غرب به استان اصفهان، از مشرق به استان یزد، از جنوب به شهرستان های خرم بید و اقلید محدود است. مساحت آباده 6052 کیلومتر مربع است. مرکز این شهرستان شهر آباده است و طبق سرشماری  سال 1378، جمعیت آن 91120 نفر بوده است. صغاد، بهمن و ایزدخواست سایر شهرهای این شهرستان هستند. این شهرستان 9/4 درصد از مساحت کل استان را در برگرفته است.

کهن ترین مأخذی که در مورد آباده سخن گفته است " فارسنامه ی ابن بلخی" است که بین سال های 500 تا 510 ه. ق نوشته شده و از آباده به عنوان قلعه ای استوار و کوچک با هوای معتدل یاد کرده است.

برخی مراکز دیدنی:قبور خورشیدی در کوه خواجه و کوه های پشت آن، قلعه گبری، آرامگاه خواجه عکاشه بر فراز کوه خواجه، بازار کهنه ، عمارت کلاه فرنگی، نخستین سد قوسی جهان در ایزدخواست، قلعه ایزدخواست از دوره ساسانی، کاروانسرا و پل صفوی در ایزدخواست، تیمچه صرافیان در بازار نو، مسجد جامع، حسینیه، تپه های باقرآباد، تپه های قلعه کهنه رحمت آباد از دوران پیش از تاریخ، قلعه سورمق و کلاه فرنگی دوره ی قاجار در سورمق، کاروانسرای شورجستان از دوره صفویه، کاروانسرای صفوی و کاروانسرای قاجار در خوان خوره، خرفخانه های سورمق و چهل زرعی از دوره صفویه.

گشت و گذاری در استان فارس

استهبان

استهبان از شمال و شرق به شهرستان نی ریز، از غرب به شهرستان فسا و شیراز و از جنوب به داراب محدود است. این شهرستان با 1986 کیلومتر مربع وسعت، 6/1 درصد از کل مساحت استان را در بر می گیرد. مرکز آن نیز استهبان است. براساس آخرین تقسیمات کشوری، این شهرستان دارای دو منطقه ی شهری به نام «استهبان» و «رونیز» و دو بخش مرکزی و رونیز است. این شهرستان دارای 208 آبادی است و براساس سرشماری سال 1378، جمعیت آن 65628 نفر بوده است.

برخی مراکز دیدنی:آثار قلعه رودبار از دوره هخامنشیان، چهار طاقی یا مسجد سنگی ایج از دوره ساسانیان، تپه های تاریخی ایج، تنگ بردانه و قمپ آتشکده.

گشت و گذاری در استان فارس

ارسنجان

ارسنجان با وسعت 1500 کیلومتر مربع، در فاصله ی 120 کیلومتری شمال شرق شیراز قرار دارد. این شهرستان از غرب به مرودشت، از شرق به نی ریز، از شمال به بوانات و از جنوب به شیراز محدود است. این شهرستان حدود 1600 متر از سطح دریا ارتفاع دارد و قله دال نشین (دلنشین) که از قله های معروف سلسله جبال کوه خم است، به ارتفاع 3270 متر از سطح دریا، بلندترین رشته کوه اطراف ارسنجان است.

ارسنجان از پیشینه ی دیرین برخوردار است و با توجه به آثار باستانی موجود، قدمت آن را به قبل از ظهور اسلام و برخی از بناها را به 2500 سال پیش از میلاد مسیح تخمین زده اند.

وجه تسمیه ارسنجان را از «ارسن» به معنی محفل و «گان» یعنی سزاوار دانسته اند که به معنی "محل  شایسته ی گرد آمدن" است.

برخی مراکز دیدنی:مدرسه سعیدیه، مسجد جامع عتیق، سد گمبان، تل تیموران، ایوان قدمگاه، غار ضحاک، تل کاخ و ...

گشت و گذاری در استان فارس

اقلید

اقلید با وسعت 7054 کیلومتر مربع، در طول جغرافیایی 52 درجه و 42 دقیقه و عرض 30 درجه و 55 دقیقه قرار دارد این شهرستان 7/5 درصد از مساحت کل استان را به خود اختصاص داده و از شمال به شهرستان آباده، از جنوب به شهرستان های مرودشت، سپیدان و یاسوج ، از غرب به استان اصفهان و کهکیلویه و بویر احمد و از شرق به شهرستان خرم بید محدود است.

بر اساس آخرین تقسیمات کشوری، این شهرستان دارای دو نقطه ی شهری به نام های اقلید و سده و دو بخش مرکزی و سده است این شهرستان با 396 آبادی، جمعیتی معادل 85255 نفر دارد. در "فارسنامه ی ناصری" آمده است: اقلیدی در زبان عربی به معنای کلید است، از آن رو که کلید گشودن مملکت فارس است. در این کتاب قدمت اقلید را به دوره ساسانیان و سنگ نبشته ی موجود در تل قلات مشتمل بر 21 سطر پهلوی را مؤید این امر دانسته اند.

برخی مراکز دیدنی: کتیبه و غار تنگ براق، قدمگاه سده، چشمه شیرین، پارک جنگلی، چشمه رسول الله، چشمه بهرام گور، امامزاده سید محمد(ع) در 85 کیلومتری اقلید ، مسجد جامع اقلید، قلعه آسپاس، چشمه دزدان، تپه مهرعلی، تپه فیلی، تل حاجی نوروز، تل پهلوانی، تپه باقرآباد، قصر بهرام (قصر کافوری)، تل باستانی چغاشک، قصر گل اندام در کنار ده شادکام، تل باستانی باباهادی، تل شاه نشین، تل خنجشت، تل لاله گون، تپه کوشک زر و...

گشت و گذاری در استان فارس

بوانات

این شهرستان با مساحت 4807 کیلومتر مربع، 9/3 درصد از خاک استان را به خود اختصاص داده است. مرکز بوانات که از کوچک ترین شهرستان های استان به حساب می آید، شهر سوریان است. شهرستان بوانات از شمال و شرق به استان یزد، از غرب به شهرستان های آباده، خرم بید و مرودشت و از جنوب به شهرستان های ارسنجان و نی ریز محدود می شود. این شهرستان دارای دو بخش مرکزی و سرچمان و 334 آبادی است. بر اساس آخرین سرشماری در سال 1378، جمیعت این شهرستان 49045 نفر بوده است.

برخی مراکز دیدنی: مسجد جامع سوریان، امامزاده حمزه، چشمه محمد حنفیه و پیرکدو.

جهرم

شهرستان جهرم در 190 کیلومتری جنوب غربی شیراز در جلگه پوشیده از درختان نخل و مرکبات قرار دارد و با 5229 کیلومتر مربع وسعت، 5/4 درصد از کل مساحت استان را به خود اختصاص داده و بر اساس سرشماری سال 1378، از جمعیتی برابر با 217406 نفر برخوردار است.

مرکز این شهرستان، جهرم است و علاوه بر آن قطب آباد، خاوران و باب انار نیز نقاط دیگر شهری هستند. شهرستان جهرم از شمال به شهرستان شیراز و فسا، از غرب به فیروزآباد، از جنوب به لارستان و از شرق به داراب و فسا محدود است. این شهرستان دارای چهار بخش مرکزی، خفر، سیمکان و کردیان و 398 آبادی است. خرمای شهد آلود جهرم از شهرت بسیار برخوردار است.

بنای شهر جهرم را به همای دخت بهمن فرزند اسفندیار پادشاه اساطیری ایران نسبت می دهند. به روایت مورخان، این شهر چهارصد سال پیش از میلاد مسیح توسط اردشیر اول ، پنجمین پادشاه هخامنشی بنا شد و در دوره ی هخامنشی و ساسانی مرکز اقامت شاهزادگان بود. در شاهنامه ی فردوسی نیز از جهرم به عنوان شهری آباد در آن دوران سخن رفته است.

برخی مراکز دیدنی: بقعه امامزاده حسین(ع)، بقعه امامزاده فضل بن موسی بن جعفر(ع)، غار سنگ شکن، مسجد و مدرسه خان، مسجد جامع، قدمگاه جهرم، بازار سرپوشیده و کاروانسراهای آن، آب انبار، باغ ملی و دروازه پیر شیب، آب گرم سیمکان، غار شفق و پیشور روستای کوشک سار، چشمه آب شیخ و تنوره ی آتشکده  در کنار بقعه آب شیخ، مقبره شاه حاجات، بازار سرپوشیده، سدبند و بست از دوره ساسانیان، چهار طاق بین راه جهرم – فسا، آبشار خفر، تنگ تادوان، بقعه شیخ علی خلیفه در روستای جزه خفر، مقبره جاماسب حکیم، تنگ آب خفر، آتشکده سیمکان و ...

کتاب میراث فرهنگی استان فارس

تهیه و تنظیم: زهره پری نوش - سایت تبیان