تبیان، دستیار زندگی
ot; بگوییم؟ همه ی شما بارها در موقعیت هایی قرار گرفته اید كه گفتن كلمه "نه" برایتان دشوار بوده است. برای مثال دوستی می خواسته كتاب خاصی را از شما قرض كند و شما مایل به آن كار نبوده اید. فردی شما را به منزلش دعوت كرد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چگونه "نه" بگوییم؟

همه ی شما بارها در موقعیت هایی قرار گرفته اید كه گفتن كلمه "نه" برایتان دشوار بوده است. برای مثال دوستی می خواسته كتاب خاصی را از شما قرض كند و شما مایل به آن كار نبوده اید. فردی شما را به منزلش دعوت كرده و شما مایل به پذیرفتن دعوت او نبوده اید. اگر شما از آن دسته افرادی هستید كه به دفعات در مقابل چنین درخواست هایی تسلیم شده و با آنها موافقت می كنید و دائماً از این بابت احساس نارضایتی دارید ممكن است بخواهید بدانید كه چرا هنگامی كه "نه" گفتن را ترجیح می دهید، " بله" می گویید.

این احتمال وجود دارد كه شما نگران از دست دادن ارتباطات مؤثر یا نگران وارد آمدن آسیبی به روابط باشید.

چه بسا از " نه" گفتن احساس گناه می كنید چون آموخته اید برای اجتناب از آسیب وارد كردن به احساسات دیگران ، از خواسته های خود چشم بپوشید. بدین ترتیب ممكن است احساس كنید با نفی آنها به دلیل خودخواهی و خودمداری، انسان بدی هستید. زیرا به شما یاد داده شده كه باید فداكار باشید و خود را نادیده انگارید. شما بیش از رضایت خودتان ، دلواپس و متوجه رضایت دیگران هستید . وقتی از شما تقاضایی می شود ممكن است احساس كنید مورد لطف و موهبت قرار گرفته اید. این امر سبب می شود تا احساس مهم بودن كنید و نگران آن باشید كه در صورت مخالفت ، هرگز چنین تقاضایی از شما نشود. اینها نمونه هایی از احساسات دست و پا گیری هستند كه می توانند در آزادی عمل شما مداخله كنند.

چه راههایی، گفتن كلمه " نه" را آسانتر می سازد؟

اولین كاری كه باید انجام داد تشخیص احساسات دست و پاگیر یا باورهایی است كه در شما وجود دارند. برای مثال اگر دوستانتان می خواهند كتابی از شما قرض بگیرند و یا شما را به میهمانی دعوت كنند با گفتن كلمه نه چه نتایج منفی را پیش بینی می كنید؟

به نظر می رسد شما در ابتدا انتظار فاجعه آمیزی از" نه گفتن" تشخیص داده اید. برای مثال ممكن است به خودتان بگویید اگر پاسخ منفی بدهم چه بسا دوستم از این كه آن كتاب را به او قرض نداده ام از من ناراحت بشود. ولی دوست شما به خاطر این گونه مسائل ناراحت نیست ؛ او احتمالاً به خاطر آن كه كلمه نه را با صراحت به كار برده اید، احترام بیشتری برای شما قائل خواهد شد.

خود را نادیده انگاشتن ، سبب تحمیل رفتارهای ناخواسته ای است كه دیگران از شما می خواهند و این امر سبب می شود آنها نسبت به ابراز درخواست غیرمنطقی خود تشویق شوند. پس از آنكه باورها و اعتقادات خود را به شیوه ای منطقی تر مرتب كردید برای گفتن كلمه " نه" آمادگی پیدا می كنید و از این امر احساس خوبی به شما دست خواهد داد.

قدم بعدی ، گفتن كلمه " نه" به شیوه ای مستقیم به طرف مقابل است به گونه ای كه قاطعیت در صدا و رفتارموج بزند. برای آسانتر ساختن این مرحله در موقعیت هایی كه خطر  وجود دارد گفتن پاسخ هایی منفی را آغاز كنید به خصوص زمانی كه كاملاً مطمئن هستید، حق گفتن كلمه " نه " را دارید. با این روش اطمینان به خود را تمرین خواهید كرد و نیز توانایی گفتن كلمه " نه" را در موقعیت های مشكل تر به دست خواهید آورد.

به طور معمول گفتن كلمه "نه" به برخی از افراد آسانتر از دیگران است. احتمالاً این افراد برای شما ، دوستان نزدیك ، غریبه ها و خانواده هستند. وقوع یك موقعیت را پیش بینی كنید و تمرین كنید كه در آن موقعیت چه خواهید گفت. گفتن كلمه نه را به طریقی مستقیم  و صریح تمرین نمایید . نسبت به كلیه رفتارهای خود و لحن كلامتان به هنگام گفتن جمله منفی آگاه باشید.

در موقعیت های مشكل تری كه نسبت به ماهیت و چگونگی پاسخ خود مطمئن نیستید با گفتن جمله ی " باید درباره اش  فكر كنم " به خود فرصت دهید.  سپس احساسات خود را بررسی كنید. ببینید چه عقاید و انتظارات نامعقولی ، شما را به گفتن " نه" وا می دارد.

وقتی كلمه " نه " را به كار بردید و طرف مقابل همچنان برخواسته اش اصرار ورزید و اولین كلمه "نه" شما را نادیده انگاشت ، باید بر مخالفت خود پافشاری كنید.

تشخیص این امر مهم است كه در این جا رفتار خود خواهانه ی سالم وجود دارد. شما حق دارید كلمه "نه" را به كار ببرید. از این كار احساس خوبی داشته باشید.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.