تبیان، دستیار زندگی
داروهای امروزی تركیبات قوی شمیایی هستند كه برای درمان بیماری، بهبود ضایعات و تسكین درد به كار می روند. این داروها به سلامتی افراد كمك می كند و در صورتی كه داروهای امروزی صحیح مصرف شوند می توانند بسیاری از ناخوشی ها از سردرد ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آنچه درباره داروها باید بدانیم (1)

دنیای دوا و درمان ( قسمت اول )

داروهای امروزی تركیبات قوی شمیایی هستند كه برای درمان بیماری، بهبود ضایعات و تسكین درد به كار می روند. این داروها به سلامتی افراد كمك می كند و در صورتی كه داروهای امروزی صحیح مصرف شوند می توانند بسیاری از ناخوشی ها از سردرد گرفته تا بیماری قلبی را درمان ، یا سلامتی ما را تضمین كنند.

در صورتی كه داروها با بی دقتی مصرف شوند، می توانند موجب بروز خطرات غیر منتظره گردند تا جایی كه به جای تخفیف علائم، باعث مسمومیت و در بعضی موارد موجب مرگ می شوند.

داروهایی كه باید از آنها آگاهی داشته باشید عبارت اند از:

*داروهای آزاد ( كه بدون نسخه تهیه می شود)

*داروهای تجویزی ( كه توسط پزشك انتخاب شده و به وسیله مسئول داروخانه در اختیار بیمار قرار می گیرد)

همانقدر كه در درمان بیماری مؤثر است ممكن است عوارضی نیز برای مصرف كننده داشته باشد ؛ به این ترتیب هر چه بیشتر دارو مصرف كنید احتمال بروز عوارض جانبی بیشتر است. پس لازم است در مورد داروها بیشتر بیاموزید:

فواید داروهای امروزی

مصرف صحیح داروهای امروزی فواید ذیل را در بر خواهد داشت:

1 - پیشگیری از بیماری ها نظیر آنفلوانزا، كزاز، هپاتیت، سل و ...

2 - كنترل بیماری هایی نظیر  قند ، فشارخون و ...

3 - تخفیف درد آرتروز، رماتیسم، سردرد و ...

4 - برطرف كردن مشكلات روانی نظیر بی خوابی، اضطراب، افسردگی و ...

5 - تسریع بهبودی آسیب ها، جراحی و ...

6 - كنترل اختلالات كبد، ریه، كلیه و ناراحتی های گوارشی مانند زخم معده و ...

7 - تخفیف علائم حساسیت، سرفه، سرماخوردگی، آنفلولانزا و ...

8 - درمان عفونت نظیر ذات الریه، برونشیت، زخمها و ...

خطرات بالقوه داروها

توجه كنید كه چگونه می توانید از بروز مشكلات ذیل اجتناب كنید:

وابستگی دارویی: داروهای اعتیادآور گرچه فواید درمانی دارند، ولی در مصرف درازمدت ، موجبات اعتیاد فرد به دارو را هموار می سازند.

عوارض جانبی: بعضی داروها ممكن است عوارض جانبی ناخواسته داشته باشند، شدت عوارض جانبی بستگی به دارو و فرد مصرف كننده دارد. عوارض جانبی برخی داروها بسیار جزئی است؛ در حالی كه در بعضی مواقع شدت این عوارض به حدی است كه پزشك ناچار می شود داروی دیگری را تجویز نماید.

برای پیشگیری از وابستگی به دارو

همیشه از پزشك خود بپرسید كه آیا دارویی كه برای شما تجویز شده است اعتیادآور است یا نه. توجه كنید كه تا چه مدتی می توانید به دور از خطر اعتیاد به دارو ، مصرف آن را ادامه دهید.

برای به حداقل رساندن عوارض جانبی ، قبل از مصرف دارو توجه كنید كه باید انتظار كدام عوارض جانبی را داشته باشید. برچسب های دارویی را بخوانید و در صورت بروز هر گونه سؤال با پزشك، پرستار یا داروساز داروخانه مشورت كنید. هرگونه واكنش یا حساسیت را به پزشك خود اطلاع دهید.

دنیای دوا و درمان ( قسمت اول )

واكنش های غیر منتظره

بسیاری از داروها وقتی كه با هم مصرف می شوند ممكن است واكنش های زیانباری را ایجاد كنند. ممكن است داروها با یكدیگر تركیب شده و عوارض جانبی خطرناكی ایجاد نمایند؛ همانطور كه ممكن است یك دارو اثر داروی دیگر را قوی تر كرده یا آن را كاملاً بی اثر گرداند.

مصرف داروهای متعدد

عده بسیاری بیش از یك بیماری یا چند نوع اختلال در بدن خود دارند كه این امر مستلزم مصرف داروهای متفاوت برای درمان آنهاست. داروهای مذكور ضمن آنكه فوایدی دارند، چنانچه به طور صحیح مصرف نشوند ممكن است ضررهای جدی به همراه داشته باشند.

برای پیشگیری از اثرات متقابل داروها ، تمامی داروهایی كه مصرف می كنید از جمله داروهای آزاد را به پزشك خود بگویید (فهرستی از داروهای مصرفی خود را برای مراجعه بعدی هم آماده كنید).

برای اجتناب از مصرف داروهای متعدد ، همیشه از نوع دارو و علت آن آگاه شوید. برای مصرف بی ضرر داروها از دستورات پزشك پیروی كنید و حتماً دقت فرمایید كه مصرف همزمان داروهای آزادی كه می خرید ، از جمله كرمِها و لوسیون ها همراه با سایر داروهای تجویزیتان ضرر نداشته باشد. (از داروساز داروخانه در این مورد سؤال كنید.)

ادامه دارد...

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.