تبیان، دستیار زندگی
سلام! سلام واژه‌ای است که هر روز بارها آن را می‌گوییم و می‌شنویم، اما نمی‌دانم چقدر به آن فکر می‌کنیم. اصلا چقدر به سلام و سلام کردن و جواب سلام دادن اهمیت می‌دهیم؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سلامی بهتر، درودی کامل‌تر

داستان سلام

سلام!سلام واژه‌ای است که هر روز بارها آن را می‌گوییم و می‌شنویم، اما نمی‌دانم چقدر به آن فکر می‌کنیم. اصلا چقدر به سلام وسلام کردن و جواب سلام دادن اهمیت می‌دهیم؟

شاید تا به حال، بارها هر کداممان به سلام و جواب سلام آدم‌های مختلف توجه کرده باشیم. بعضی‌ها با صدایی رسا و روحیه‌ای شاداب سلام می‌کنند. سلام بعضی‌ها را به زور می‌توان شنید. بعضی‌ها با اخم، انگار که با آدم دعوا دارند، سلامی می‌دهند و رد می‌شوند. بعضی‌ها انگار خجالت می‌کشند سلام کنند وسلام بعضی‌ها هم ساده و معمولی است.

حتماً الان خیلی‌ها می‌گویند،چه فرقی دارد، هر کسی یک جورسلام می‌کند دیگر! درست می‌گویند. من هم فکر نمی‌کنم بخواهیم با دقت کردن روی نحوه‌ی سلام کردن و جواب سلام دادن آنها، خدای نکرده، درباره‌ی آنها قضاوت کنیم یا در هر موردی، نتیجه‌ای قطعی بگیریم.

فرشته‌ها وقتی پاکان را می‌بینند، با  واژه سلام به پیشوازشان می‌روند

اما خب، این را هم به نظرم نمی‌شود نادیده گرفت که هر کدام از حرف‌ها و رفتارهای ما می‌تواند یک نشانه به حساب بیاید. فکر می‌کنم که چون سلام در نقطه‌ی شروع یک رابطه است، نشانه‌ی مهمی است و روی چه‌طور ادامه پیدا کردن این رابطه تاثیر دارد.

اصلا بیایید کمی عقب‌تر برمی‌گردیم. چرا وقتی همدیگر را می‌بینیم، سلام می‌کنیم؟ ظاهرا مردم هر دوره و هر جایی وقتی به هم می‌رسند، به نوعی از دیدن یکدیگر واکنشی نشان می‌دهند؛ واکنشی که معمولا از احترام و ادب حکایت می‌کند.

فکر می‌کنید واکنش آدم‌ها وقتی یکدیگر را می‌بینند. چگونه باید باشد و چه برداشتی از این قبیل واکنش‌ها می‌توان داشت؟

به نظر می‌رسد بسته به نوع آشنایی و ارتباط و درجه‌ی دوستی و احیانا دشمنی، واکنش آدم‌ها متفاوت می‌شود. معمولا، به جز کسانی که با هم دشمن‌اند، واکنش آدم‌ها وقتی همدیگر را می‌بینند، آمیزه‌ای از ادب و احترام و محبّت است.

به همین خاطر، بعضی‌ها برای هم دست تکان می‌دهند، بعضی‌ها به نشانه‌ی ادب و احترام کلاه از سر برمی‌‌دارند و بعضی‌ها کلماتی از سر دوستی و احترام به زبان می‌آورند و... طبیعی است  که هر چه روابط صمیمی‌تر و دوستی‌ها جدی‌تر باشد، این واکنش‌ها هم رنگ و بوی دوستانه‌تری به خود می‌گیرد

سلام در زبان عربی به معنای صلح است و به زبان آوردن آن در آغاز یک دیدار، به مثابه‌‌ی اعلام صلح، دوستی و درامان بودن طرف مقابل تلقی می‌شود

ولی با این همه کلمه و نشانه برای شروع رابطه و ابراز احترام، کلمه‌ی سلام، از کجا آمده و چرا این همه اهمیت پیدا کرده است؟

ظاهرا این درودی است که خداوند آن را برای بشر برگزیده و اول بار او به حضرت آدم یاد داده که با چنین کلمه‌ای به دیگران ابراز احترام کند و رابطه‌اش را با آن شروع کند. این کلمه هم به عنوان درودی در آغاز یک ارتباط کاربرد دارد و هم به خاطر معنای کلمه، علاوه بر اینکه نشانه‌ی ادب و احترام است؛  نشانه‌ی دوستی، صلح، صفا و آغاز یک ارتباط سالم و با امنیت هم هست.

با تاکیدی که قرآن کریم و پیامبر اسلام (ص) روی سلام داشته‌اند، این کلمه به شکل شعار مشترک مسلمان‌ها هم در آمده است. این کلمه در زبان عربی به معنای صلح است و به زبان آوردن آن در آغاز یک دیدار، به مثابه‌‌ی اعلام صلح، دوستی و درامان بودن طرف مقابل تلقی می‌شود. قرآن کریم این کلمه را با این بار معنایی، سخن پروردگار مهربان می‌‌داند و می‌گوید که فرشته‌ها وقتی پاکان را می‌بینند، با این واژه به پیشوازشان می‌روند و اهل بهشت هم با این واژه‌ به یکدیگر درود می‌فرستند.

اما شاید جالب‌تر این باشد که قرآن کریم در آیه‌ی86 سوره‌ی نساء می‌گوید :

هر درودی که دریافت کردید. با درودی بهتر و با دست کم در همان حد پاسخ دهید.

علامه سید محمد حسین طباطبایی در تفسیرالمیزان درباره‌ی این آیه معتقد است که هر چند در اینجا به گواهی آیه‌های بعدی، منظور سلام و پیام صلحی است که مسلمانان دریافت می‌کنند؛ ولی حکم آن شامل همه‌ی درودها و خوبی‌هایی می‌شود که انسان دریافت می‌کند. سلام یک نمونه است و هدیه نمونه‌ای دیگر که خداوند مهربان در کتاب خود به ما می‌گوید که سعی کنید به شکل بهتری آنها را پاسخ دهید.

مناف یحیی‌پور

****************************

مطالب مرتبط

غلام، کدام یک از شما دو تا است؟

چه‌طور می‌توانم روی پای خودم بایستم؟

طعم شیرین رشد

یک تلنگر کوچک

جامه و قافله

چکه چکه تا دریا

بابا باور کن خوشگلی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.