تبیان، دستیار زندگی
وزیر آموزش و پرورش در اعلام موضع درباره قانون حذف کنکور گفت: موردی که از هر چیز دیگری مهم تر است این است که سطح علمی در شهرها و استانهای مختلف کشور به شدت متفاوت است بنابراین هر چه سهم نمرات استاندارد پیش دانشگاهی و دبیرستان بیشتر در کنکور دخالت داده شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

توضیحات وزیر آموزش و پرورش در مورد حذف کنکور

آزمون کنکور

وزیر آموزش و پرورش در اعلام موضع درباره قانون حذف کنکور گفت: موردی که از هر چیز دیگری مهم تر است این است که سطح علمی در شهرها و استانهای مختلف کشور به شدت متفاوت است بنابراین هر چه سهم نمرات استاندارد پیش دانشگاهی و دبیرستان بیشتر در کنکور دخالت داده شود بیشتر به مناطق محروم ضرر می رسد زیرا نقاطی از کشور که امکانات کمتری دارند شانس قبولی داوطلبان آنها نیز کمتر می شود و این بی عدالتی است.

علی احمدی در ارزیابی حرکت وزارت آموزش و پرورش در راستای قانون حذف کنکور گفت: تمام توانمان را به کار می گیریم تا بتوانیم به کلیه وظایف قانونی خود عمل کنیم.

علی احمدی در اشاره به مقدمات حذف کنکور گفت: در حال فراهم کردن سیستم مکانیزه ثبت و تبادل اطلاعات، بانک سئوال و مخزن سئوال و تجهیزاتی هستیم که برای برگزاری آزمونهای استاندارد لازم است. همچنین وزارت آموزش و پرورش اقدام به تشکیل مرکز آزمون جدیدی نیز کرده است.

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه برای حذف کنکور نیازمند بانک اطلاعات هستیم، افزود: شبکه اینترانت آموزش و پرورش را نیاز داریم که بتوانیم بر روی وب تبادل اطلاعات کنیم. همچنین باید تحلیل های آماری را به طور اتوماتیک بر روی نمرات انجام دهیم که این کار نیاز به نرم افزار دارد.

علی احمدی در اشاره به برخی مشخصات سئوالات آزمونهای استاندارد سراسری که در راستای حذف کنکور باید توسط آموزش و پرورش برگزار شود گفت: سئوالاتی که به صورت سراسری باید امتحان گرفته شوند سئوالاتی است که دارای بخش های سخت، متوسط و آسانتر است. بودجه بندی سئوالات باید متوازن باشد و سئوالات باید توسط طراحان مختلف طراحی شود. همچنین از استانهای مختلف نیز باید در طراحی سئوالات سهیم باشند.

وی افزود: سئوالات باید از حیث تحلیلهای مدیریت آموزشی استاندارد باشند. سئوالات انواع مختلف چند گزینه ای، پاسخ کوتاه و تشریحی دارند. سئوالاتی که به صورت سراسری امتحان گرفته می شوند باید به گونه ای طراحی شوند که در تصحیح اوراق نیز بتوانیم توسط معلمان مختلف اما به صورت یکدست عمل کنیم.

گردآورنده: خانم قزل