تبیان، دستیار زندگی
استان قزوین ( قسمت هفدهم ) موزه چهلستون این بنا كه از آثار به جای مانده از مجموعه سعادت آباد ( مشتمل بر بیست و سه باغ و كاخ ) است ، در اواسط قرن دهم هـ . ق به دستور " شاه تهماسب صفوی " ساخته شد. بر روی بدنه ی داخلی...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

موزه ها و مراكز فرهنگی استان قزوین

معرفی موزه ها و مراكز فرهنگی استان قزوین

موزه چهلستون

این بنا كه از آثار به جای مانده از مجموعه سعادت آباد ( مشتمل بر بیست و سه باغ و كاخ ) است ، در اواسط قرن دهم هـ . ق به دستور " شاه تهماسب صفوی " ساخته شد. بر روی بدنه ی داخلی و خارجی این بنا ، سه لایه نقاشی از دوره های مختلف تاریخ باقی مانده است . لایه اول آن ، در زمان ساخت بنا توسط خبره ترین هنرمندان صفوی نقاشی شده است . لایه دوم ، در اواخر دوره صفوی توسط هنرمندان قزوینی نقش شده و از معدود آثار به جای مانده از مینیاتور سبك قزوین است . لایه سوم در دوره قاجاریه نقاشی شده است . هنگامی كه پایتخت از شهر قزوین به اصُفـّه ان منتقل شد ( 1007 هـ . ق ) ، همه ی كاخ ها به مرورزمان از بین رفت و سپس به عنوان بنای حكومتی.كاربری پیدا كرد . این بنا در سال 1336 هجری شمسی به موزه تغییر كاربری یافت

اشیای این موزه به چند گروه تقسیم می شوند. برخی از این اشیاء كه بیشتر ظروف سفالی و اشیای مفرغی است، به هزاره های سوم و اول پیش از میلاد تعلق دارند. سایر اشیای این موزه مربوط به دوران اسلامی از قرون اولیه تا عهد معاصر است.

موزه سنگ

موزه سنگ در محل فرهنگسرای " شهید رجایی " شهر قزوین قرار دارد. در این موزه، حدود 4511 قطعه سنگ ، هشتصد قطعه فسیل ، مربوط به دوره های مختلف زمین شناسی و همچنین سیصد قطعه از صدف های جانداران مختلف در فضایی به مساحت دویست متر مربع نگه داری می شود. این مجموعه دستاوردی از تلاش های چندین ساله " دكتر رسا " است.

معرفی موزه ها و مراكز فرهنگی استان قزوین

موزه شهدا

این موزه با هدف ترویج فرهنگ ایثار، شهادت و آشنایی نسل جوان با  شهدا ، و به همت بنیاد شهید در سال 1376 هجری شمسی در مساحتی بالغ بر چهار صدمتر و در دو طبقه تأسیس شد . این موزه شامل وسائل و آثار به جای مانده از شهدای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس است .

موزه های در دست احداث

موزه مردم شناسی

این موزه در محل گرمابه قجر كه از بناهای بسیار زیبای دوره های صفویه و قاجار است، افتتاح خواهد شد و هدف آن معرفی فرهنگ عامه مردم منطقه قزوین در زمینه های پوشاك ، مشاغل و ادوات زندگی روزمره است .

موزه حسینیه امینی ها

با توجه به این كه شهرستان قزوین ازجمله شهرهای مهم مذهبی ایران است و مردم آن به ماه محرم و آیین سوگواری امام حسین ( ع) اعتقاد بسیار دارند، حسینیه امینی ها كه از دیر باز به عنوان مكانی برای انجام این مراسم بوده است ، برای معرفی فرهنگ عاشورایی قزوین انتخاب شده است .

معرفی موزه ها و مراكز فرهنگی استان قزوین

موزه خوشنویسی

استان قزوین با داشتن پیشینه ای غنی در زمینه هنر خوشنویسی و وجود هنرمندان چیره دستی كه هم اكنون در این زمینه به خلق آثار ارزشمند مشغولند، به عنوان پایتخت خوشنویسی ایران شناخته شده است . به همین منظور سازمان میراث فرهنگی كشور در نظر دارد تابلوهای بسیار نفیس خوشنویسان دوره های مختلف ایران را در محل این موزه گردآوری نمایدو آنها را به معرض نمایش گذارد .

كتابخانه علامه رفیعی

این كتابخانه كه در سال 1342 هجری شمسی تأسیس شد ، و به عنوان كتابخانه مادر و مرجع سایر كتابخانه های شهر شامل چهل و دو هزار عنوان كتاب است و قدیمی ترین كتابخانه این شهرستان محسوب می شود.

كتابخانه عارف قزوینی

این كتابخانه در سال 1356 تأسیس شد و علاوه بر مخزن آن كه بیش از بیست و یك هزار جلد كتاب در موضوعات و عناوین مختلف دارد ، دارای سالن اجتماعات و نگارخانه ای به همین نام نیز هست .

كتابخانه امام خمینی ( ره)

این كتابخانه در شهریور ماه سال 1378 تأسیس شد  و مخزن آن هجده هزار جلد كتاب را در خود جای داده است . این كتابخانه همچنین دارای سالن انتظار و سالن اجتماعات نیز می باشد و شامل بخشی به عنوان تازه های كتاب است كه درآن جدیدترین كتاب های چاپ شده به مدت دو هفته در معرض دید علاقه مندان قرار می گیرد .

معرفی موزه ها و مراكز فرهنگی استان قزوین

مجتمع فرهنگی هنری ارشاد

این مجتمع به منظور آموزش انواع رشته های هنری در زمینه های سینما ، تئاتر ، موسیقی ، خوشنویسی ، نقاشی ، گرافیك و... و برگزاری انواع كنسرت های موسیقی ، نمایشگاه های عكس ، ساخت فیلم و... توسط  وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی احداث شد .

فرهنگسرای شهید رجایی

این فرهنگسرا در مساحتی بالغ بر ده هزار متر مربع در سال 1379 در جنوب شهرستان قزوین احداث شد . مهم ترین فعالیت های این مجتمع عبارت اند از: آموزش علوم قرآنی ، هنرهای سنتی، رایانه ، زبان های خارجی ، هنرهای تجسمی ، تئاتر و همچنین تشكیل كلاس های فوق برنامه جهت اوقات فراغت .

کتاب میراث فرهنگی استان قزوین

تهیه و تنظیم: زهره پری نوش - سایت تبیان