تبیان، دستیار زندگی
مهدى مهدوى کیا پس از غیبتی 9 ماهه در دیدار ایران برابر کره شمالى در مرحله گروهی رقابت های مقدماتی جام جهانی...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بعداز جام جهانی خداحافظی می کنم

مهدوی کیا: باقری مثل ماتئوس است

مهدی مهدوی کیا

مهدى مهدوى کیا پس از غیبتی 9 ماهه در دیدار ایران برابر کره شمالى در مرحله گروهی رقابت های مقدماتی جام جهانی 2010 دوباره به تیم ملى بازگشت تا برای اولین بار تحت مربیگری "علی دایی" به میدان رود.

البته با توجه به دعوت نشدن مهدوى کیا به تیم ملى در ماه هاى گذشته و شایعاتى که درباره اختلافش با دایى منتشر شده بود، تصور مى شد دوران حضور این بازیکن در تیم ملى به پایان رسیده است اما حضور مجدد و گلزنی این بازیکن 32 ساله و کاپیتان تیم ملى ایران مشخص کرد که همچنان وی مى تواند یکى از مردان تاثیرگذار تیم ملى ایران باشد و بر تعداد بازى هاى ملى خود اضافه کند. گفتگوی جالب وی را در این خصوص در زیر می خوانید:

* با توجه به غیبت بلند مدت، فکر مى کردى که براى دیدار با کره به تیم ملى دعوت شوى؟

‌این مساله اى نیست که بتوان آنرا پیش بینى کرد، به هرحال من در چند بازى به علت مصدومیت غایب بودم و براى بازى با عربستان هم دعوت نشده بودم.

* دلیل اینکه در چند ماه گذشته از تیم ملى دور ماندى و بعد از بازى با سوریه دیگر به تیم ملى دعوت نشدى چه بود؟

قبلا هم چندین مرتبه در این باره گفته بودم که اگر به تیم ملى دعوت شوم با کمال میل در خدمت تیم ملى خواهم بود و در غیر این صورت تلاش مى کنم که در باشگاهم خوب کار کنم.

 مهدی مهدوی کیا، جواد نکونام

* در این مدت همیشه گفته شده که بین تو و على دایى مشکلاتى وجود دارد و علت دعوت نشدنت به تیم ملى همین بوده. در این باره چه نظرى دارى؟

خدا را شکر من در فوتبال با هیچ کس مشکلى نداشتم و دیدید که به تیم ملى دعوت شدم.

* سالها با دایى هم بازى بودى و الان مربى ات است. با این قضیه چطور کنار آمدى؟

جایگاه مربى با بازیکن کاملا فرق مى کند. من قبلا چنین تجربه اى داشتم؛ "توماس دال"، سرمربى سابق هامبورگ سالها همبازى ام بود و بعد مربى ام شد. در این باره مشکلى ندارم.

* این اولین حضورت در تیم دایى محسوب مى شود، این تیم را چطور دیدى؟

تیم ملی فوتبال نسبت به گذشته جوان تر شده، اما امیدوارم این تیم به جام جهانى صعود کند تا این بازیکنان جوان بتوانند پیشرفت کنند.

* از اینکه توانستی در آن دیدار گل بزنی چه احساسی داری؟

- من قصد داشتم در بازگشت دوباره به تیم ملی نقشی تعیین کننده داشته باشم و بازی خوبی از خود ارائه کنم. خوشحالم که در این بازی توانستم گل نخست تیم ملی را به ثمر برسانم. من خدا را برای این موفقیت شکر می کنم و این پیروزی را به مردم تقدیم می کنم.

مهدوی کیا سومین اسطوره تیم فوتبال هامبورگ

* با آن گل نشان دادی همچنان بازیکن تاثیرگذاری هستی؟

بسیار خوشحالم که تیم ملی توانست سه امتیاز شیرین و تعیین کننده آن دیدار را کسب کند. برای من موفقیت تیم ملی  به مراتب از گلزنی ام مهمتر بود. خوشحالم که در بازگشت دوباره به تیم ملی توانستم نقشی هر چند کوچک در این پیروزی داشته باشم و امیدواریم با پیروزی در بازیهای آینده بتوانیم شانس موفقیت خود در این گروه را بیش از پیش کنیم.

* کره شمالی را چطور دیدی؟

آنها تیمی خطرناک بودند و بازی خوبی را برابر ما از خود ارائه داد، ما هم برای غلبه بر این تیم زحمات زیادی را متحمل شدیم. البته ما به زحمت توانستیم از این حریف قدرتمند سه امتیاز بگیریم.

* به نظرت رقیب اصلی ایران را در این گروه کدام تیم است؟

کره جنوبی و عربستان اصلی ترین رقبای تیم ملی در راه صعود به جام جهانی هستند و مطمئنا در مصاف با این تیم کاردشواری پیش رو خواهیم داشت ولی باید در تقابل با آنها به نتیجه مورد نظر دست یابیم.

* خیلى ها مى گویند کار سختى براى صعود نداریم نظر تو چیست؟

دیگر در فوتبال راحتى وجود ندارد. شاید فکر کنیم حریفان اصلى ما کره جنوبى و عربستان هستند، اما کره شمالى و امارات هم تیم هاى خطرناکى اند و نسبت به چهار سال قبل کار سخت ترى پیش رو داریم.

مهدی مهدوی کیا

* امسال سیزدهمین سال حضورت در تیم ملى است. تا چه زمانی مى خواهى به حضورت در تیم ملى ادامه دهى؟

قصد دارم اگر تیم ملى به جام جهانى صعود کرد بعد از جام جهانى از تیم ملى خداحافظى کنم.

* على کریمى بازگشت موفقیت آمیزى به لیگ ایران و پرسپولیس داشت آیا تو وسوسه نشدى که به پرسپولیس برگردى؟

من تا 2010 با فرانکفورت قرارداد دارم و تا آن موقع در آلمان خواهم بود. تصمیم گیری در مورد بعد از آن هم زود است.

* گویا قصد داشتى کریمى را به تیم ملى برگردانى؟

کریمى فوتبالیست بزرگى است و مى توانست وزنه بزرگى براى ما باشد. من متاسفم که چنین تصمیمى گرفت. فکر می کنم عوض شدن تصمیمش با تلاش من امکان پذیر نباشد.

* درباره بازگشت "کریم باقرى" به تیم ملى چه نظرى دارى؟

چند بازى پرسپولیس را در این فصل دیدم. وقتى کریم را دیدم یاد بازى هاى خوبش در سالهاى 73 و 74 افتادم؛ وقتى یک فوتبالیست سالم زندگى کند، مى تواند در این سن و سال هم اینقدر خوب بازى کند. در آلمان "ماتئوس" هم همین طور بود. براى من افتخارى است تا دوباره کنار کریم بازى کنم.

* حاضرى در بازی با امارات بازوبند کاپیتانى تیم ملى را به کریم باقرى بدهى؟

صددرصد، کریم بزرگ ماست.

مهدی مهدوی کیا

* چرا در فرانکفورت کم به بازى گرفته مى شوى؟

به خاطر پست بازى ام است؛ مربى مرا براى دفاع راست در نظر گرفته و معمولا در این پست تعویض کم صورت مى گیرد. اگر تیم عقب باشد، مهاجم و هافبک عوض مى کنند و اگر تیم جلو باشد هم دفاع وسط و هافبک دفاعى اضافه مى کنند. دفاع راست ما یا باید مصدوم شود یا آنقدر بد بازى کند که به من نوبت بازى برسد. البته در این بازى آخر بیست دقیقه در هافبک راست بازى کردم.

* آیا از بازى هایى که در این دقایق کوتاه براى فرانکفورت انجام دادى راضى هستى؟

متاسفانه تا وارد زمین شدم گل خوردیم، اما در مجموع بد نبودم.

* در ماه هاى گذشته نشریات آلمانى از تو انتقاد کردند و نوشتند که دیگر آن بازیکن آماده سالهاى گذشته نیستی و حتى سرعتت هم پایین آمده. آیا این انتقادات را قبول دارى؟

راستش را بخواهید از این بدتر هم نوشته اند اما من به عنوان یک بازیکن به این مسائل عادت کرده ام. بالاخره فصل گذشته اکثرا در نیم فصل دوم مصدوم بودم و نتوانستم خوب کار کنم، در هامبورگ هم همین انتقادات بود ولى من باید کار خودم را انجام دهم. البته صددرصد امیدوارم که در آینده جایگاه بهترى در فرانکفورت پیدا کنم.

منبع: ایرنا و مهر