تبیان، دستیار زندگی
سینمایی «كنت مونت كریستو» از آن دست فیلم‌هایی است كه بیننده پس از دوبار تماشای فیلم، تازه از آن لذت می‌برد و آن را تحسین می‌كند. این فیلم هم‌چنین بر روی پرده نقره‌ای و عریض سینما بسیار جذاب‌تر از تلویزیون است؛ چراكه صحنه‌های زیبای فیلم كه برای هر كدام از
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

داستانی واقعی از كتاب الكساندر دوما

پوستر فیلم کنت مونت کریستو

به انگیزه‌ی پخش سینمایی «كنت مونت كریستو»

سینمایی «كنت مونت كریستو» از آن دست فیلم‌هایی است كه بیننده پس از دوبار تماشای فیلم، تازه از آن لذت می‌برد و آن را تحسین می‌كند. این فیلم هم‌چنین بر روی پرده نقره‌ای و عریض سینما بسیار جذاب‌تر از تلویزیون است؛ چراكه صحنه‌های زیبای فیلم كه برای هر كدام از آن‌ها وسواس بسیار به خرج داده شده، مسلما در سینما جذاب‌تر است.

، «كنت مونت كریستو» محصول سال 2002 است كه با همكاری سه كشور انگلیس، آمریكا و ایرلند در مدت زمان 131 دقیقه توسط كوین رینولدز كارگردانی شده است. این فیلم هم‌چنین در مدت زمانی بیشتر یعنی 134 دقیقه در كشور اسپانیا به نمایش درآمده است.

سینمایی «كنت مونت كریستو» در حالی از برنامه «سینما اقتباس» شبكه چهار سیما پخش ‌شد كه پیش از این سریالی به همین نام نیز از شبكه تهران سیما پخش شده بود.

** داستان فیلم

فیلمنامه‌ی «كنت مونت كریستو» را جی ولپرت بر اساس رمانی از الكساندر دوما به نگارش درآورده است. فیلم درباره‌ی ملوانی به نام «دانتس» است كه توسط بهترین دوستش به نام «فرناند» به خیانت متهم می‌شود چراكه فرناند قصد ازدواج با نامزد دانتس را دارد؛ دانتس 13 سال را در زندان سپری می‌كند و درنهایت به كمك زندانی دیگری می‌گریزد تا از كسانی انتقام بگیرد كه به او خیانت كرده‌اند.

** درباره نویسنده كتاب

«كنت مونت كریستو» را الكساندر دوما در سال 1844نوشت. این کتاب بر اساس یک واقعیت جنایی - تاریخی در فرانسه است و تنها در برخی موارد اسم افراد یا مکان ها عوض شده است. الکساندر دوما با توجه به قدرت نویسندگی و سبک کاری خاص خود، شخصیت های واقعی را در قالب رمانی جذاب برای خوانندگان در آورده است. این رمان مهیج عشقی-جنایی در اواخر دوران سلطنت ناپلئون روی می دهد و ماجراهای شگفت آور آن خواننده را چنان جذب می کند که متوجه گذر زمان نمی شود.

كنت مونت كریستو كه مدت‌هاست به زبان فارسی برگردانده شده است، توسط ذبیح الله منصوری ترجمه شده است. این كتاب بعدها توسط مترجمان دیگر نیز به فارسی برگردانده شد.

الكساندر دوما در سال 1970 و پس از 68 سال زندگی در فرانسه دار فانی را وداع گفت با این حال حدود 213 فیلم و سریال بر اساس رمانهای وی ساخته شده كه بخش اعظمی از آنها پس از مرگ دوما بوده‌است. به تازگی نیز انیمیشنی بر اساس رمان «سه تفنگدار» وی ساخته شد كه محصول كشور ایتالیا بود.

** روند ساخت فیلم

«كنت مونت كریستو» با بودجه‌ای معادل 35 میلیون دلار ساخته شد و در بیش از 30 كشور جهان به نمایش درآمد. یا این حال ساخته كوین رینولدز كه كارگردانی چندان شناخته شده در عالم سینما محسوب نمی‌شود و تنها 10 فیلم ساخته است، در هیچ جشنواره جهانی جایی نداشت.

سینمایی «كنت مونت كریستو» ساخته‌ای پرلوكیشنی است به نحوی كه در حدود 15 لوكیشین مختلف كه اكثر آنها هم در ایرلند قرار داشته‌اند، فیلمبرداری شده است.

** ناگفته‌ها و گاف‌های فیلم

صحنه‌ای كه در آن «ویله فورد» قصد خودكشی دارد و كنت مونت كریستو به او می‌گوید كه می‌خواهی كار را برایت راحت كنم؟ در دو نسخه متفاوت فیلمبرداری شده‌است. در این صحنه كارگردان فكر می‌كرد كه اسلحه باید پر می‌بود و در نتیجه این نسخه را انتخاب كرد؛ اما پس از نمایش فیلم برای عده‌ای تماشاگر خاص، اغلب آنان بر این عقیده بودند كه اسلحه نباید پر می‌بود و در نتیجه در نهایت نسخه دوم برای این صحنه انتخاب شد.

در صحنه‌ای دگیر از فیلم كه كاویزل و گای پیرس مشغول شمشیربازی هستند، پیرس زخمی شد و كارش به بیمارستان كشید. این اتفاق باعث شد كه كاویزل بارها از او عذرخواهی كند.

سینمایی «كنت مونت كریستو» از آن دست فیلمهایی است كه با اشتباهات بسیار مواجه هستند؛ این فیلم با حدود 20 مورد گاف در تدوین، بازی و غیرخ مواجه بوده‌است.

** دوبله فیلم

جلال مقامی كه مدیریت دوبلاژ فیلم سینمایی «كنت مونت كریستو» را برعهده داشته گفته است كه به علت تغییراتی كه سازندگان فیلم در ساختار داستان داده بودند، كتاب ترجمه شده‌ی آن به كارش نیامده است.

او یادآور شده‌است كه «ابه فاریا» كه حسین عرفانی به‌جای او صحبت كرده، بیش از سایر نقش‌ها از جهت تنظیم دیالوگ‌ها و انتقال حس كار برده است.

به گفته وی سایر نقش‌ها از جمله «كنت مونت كریستو» زیاد پیچیده نبود و روال عادی برای تنظیم دیالوگ‌های آن طی شد. با این حال به علت زیاد بودن دیالوگ‌های این فیلم، سینك‌ دیالوگ‌های آن سه روز به‌ طول انجامید.

در این فیلم كیكاووس یاكیده به جای كنت مونت كریستو صحبت كرده و پرویز ربیعی، ناصر احمدی، افشین زینوری، نگین كیانفر، شراره حضرتی، محمدرضا مومنی، حسن كاخی و علیرضا شایگان از دیگر گویندگان این فیلم بوده‌اند.

منبع : ایسنا

مطالب مرتبط :

تعطیلات بلژیکی