تبیان، دستیار زندگی
دومین نشست علمی همایش «قرآن، انسان و پرسش»، با موضوع «آسیب‌شناسی مراكز پاسخگویی به سؤالات قرآنی» در فرهنگ‌سرای قرآن برگزار ‌شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

در دومين نشست علمی همايش «قرآن، انسان و پرسش» عنوان شد:

چاپ سالانه 50 ميليون قرآن در مقابل 100 ميليون انجيل در جهان

چاپ سالانه 50 میلیون قرآن، مقابل 100 میلیون انجیل در جهان

دومين نشست علمی همايش «قرآن، انسان و پرسش»،با موضوع «آسيب‌شناسی مراكز پاسخگويی به سؤالات قرآنی» در فرهنگ‌سرای قرآن برگزار ‌شد.

«محمدرضا پورمعين» رئيس فرهنگ‌سرای قرآن طی سخنانی در اين نشست درباره وضعيت قرآنی كشور در حوزه تبليغ و ترويج گفت: سالانه بين 425 تا 650 ميليون دلار انجيل در جامعه آمريكا فروخته می‌شود كه سرانه هر نفر بين سه تا چهار جلد است همچنين انجيل به بيش از دو هزار زبان و لهجه و گويش ترجمه شده است.

وی به نقل از مجله «اكونوميست»اظهار كرد: بيشترين كتاب مورد مطالعه در كشورهای اسلامی، قرآن است و سالانه كمتر از 50 ميليون جلد قرآن در جهان چاپ و توزيع می‌شود و ثروت‌ سعودی‌ها مهمترين منبع تامين هزينه چاپ قرآن در ميان كشورهای اسلامی است.

پورمعين با بيان اينكه هم‌اكنون دو ميليارد مسيحی و 5/1 ميليارد مسلمان در جهان زندگی می‌كنند و بزرگان مسيحی معتقدند كه در سال 2050، اسلام به بزرگ‌ترين مذهب جهان تبديل می‌شود، تصريح كرد: «هاپركالينز» يكی از بزرگ‌ترين انتشارات غربی، انجيل را به 60 نوع چاپ می‌كند كه انجيل برای دختران، پسران، انجيل بازاری، 100 دقيقه‌ای، محاوره‌ای و ... از جمله آن‌ها است. البته در حوزه چاپ قرآن هم تنوع خوبی را شاهد هستيم و قرآن به صورت جيبی، تصويری، صوتی و ... نمونه‌ای از آن است.

چاپ تقريبا 10 ميليون جلد قرآن در كشور

رئيس فرهنگ‌سرای قرآن با بيان اينكه چاپ قرآن در كشور در ميان ساير كتاب‌ها رتبه اول را دارد اظهار كرد: تقريبا 10 ميليون جلد قرآن در كشور چاپ می‌شود البته طبق آمار سال 1386 بين هفت تا 10 ميليون جلد اختلاف است.

وی با اشاره به وضعيت رسانه‌های قرآنی در كشور افزود: طبق آمار سال 1382، 70 روزنامه و حدود 280 ــ 90 نوع مجله در كشور چاپ می‌شوند كه تنها يكی دو مجله و يا روزنامه قرآنی بيشتر نداريم كه يكی از اين مجله‌ها به نام گلستان قرآن هم به دلايلی دو تا سه سال است كه تععطيل شده و در دو سه سال اخير هم يك روزنامه با نام اعتدال منتشر می‌شود.

پورمعين در پايان سخنانش با بيان اينكه در حوزه تبليغات قرآنی در ساير شبكه‌های صدا و سيما جز شبكه قرآن غريب هستيم، تاكيد كرد: منويات و توصيه‌های مقام معظم رهبری در حوزه قرآن بسيار موشكافانه و دقيق است و ايشان 60 توصيه و سفارش در اين زمينه داشته‌اند كه هنوز بسياری از آن‌ها از جمله اينكه عامه مردم بايد با روخوانی قرآن آشنا باشند، عملی نشده است.