تبیان، دستیار زندگی
منظور از همدلی این است كه به كسی كه دچار مشكلی شده است نشان دهیم كه ناراحتی و غصه او را درك می كنیم نه اینكه او را به تحمل این وضعیت یا نادیده گرفتن آن سفارش كنیم
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

همدلی از همزبانی خوش تر است

دو قو

دوستان عزیز تبیانی! در ادامه مباحث پیش (به یاد عشقو رگای پر خون و عشق بدون شرط) در مورد افزایش مهارتهای مثبت میان فردی در ارتباطات همسران نکات آموزنده دیگری را شرح می دهیم.

همدلی كنید

منظور از همدلی این است كه به كسی كه دچار مشكلی شده است نشان دهیم كه ناراحتی و غصه او را درك می كنیم نه اینكه او را به تحمل این وضعیت یا نادیده گرفتن آن سفارش كنیم . در مثالهای زیر همدلی صحیح از طریق بیان عبارات صحیح را ملاحظه می كنید :

- اگر همسر شما با اتومبیل دچار تصادف شده باشد :

بیان غلط : ‹ حقت بود چند بار بهت گفتم تند نرو › یا ‹ بی خیال فدای سرت ›

بیان صحیح : ‹ احساست را درك می كنم خسارت به ماشین و ترس هنگام تصادف تو را حسابی آزرده است ›

- در هنگام شكست شغلی و از دست دادن كار :

بیان غلط : ‹ سر انجام آدم تنبل و نامنظم همینه › یا ‹ تو باید در كارت جدی تر باشی ›

بیان صحیح : ‹ نگران نباش ، قناعت می كنیم تا دوباره شغلی دست و پاكنی ، .. . . ›

یا در مثال های ساده تر :

- وقتی كه غذای همسرتان سر اجاق می سوزد :

بیان غلط : ‹ هنوز از عهده تهیه یك غذای ساده برنمی آیی › یا ‹ موقع غذا پختن حواست را جمع كن ›

بیان صحیح : ‹ اشكالی نداره می تونیم حاضری بخوریم ›

كنایه زدن در این جور مواقع جز اینكه كوره عصبانیت همسرتان را داغ تر كند سودی ندارد از طرفی موقعیت نامناسب نیز باعث می شود كه او از نصیحت های شما حالش بهم بخورد .

- اگر همسرتان در اثر كار روزانه خسته است :

بیان غلط : ‹ تو نباید اینقدر خودت را خسته می كردی ›

بیان صحیح : ‹ سخت كوشی تو را ستایش می كنم ، بهتر است استراحت كنی ›

- سردرد همسر :

بیان غلط : ‹ كافیه یك قرص مسكن بخوری ›

بیان صحیح : ‹ درك می كنم كه چه می كشی الان برات قرص می یارم ›

شرایط ناگوار زندگی مثل بیماری بزرگترها و فرزندان ، بدهكاری ، اجاره نشینی و ... باید شما را به یكدیگر نزدیكتر كند نه اینكه باعث كدورت و ایجاد فاصله بین شما شود .

نشان دهیم كه ناراحتی و غصه او را درك می كنیم نه اینكه او را به تحمل این وضعیت یا نادیده گرفتن آن سفارش كنیم.

گفتگو كنید

بارها شنیده ام كه مردی از ساكت بودن خانمش در منزل شاكی است اگر چه می توان كم حرفی او را ستایش كرد. ولی موارد بسیاری وجود دارد كه می توان درباره اش سخن گفت مثل اخبار كشور ، تصمیم برای مسافرت ، قیمت كالاهایی كه در روز خریداری شده ، وضع تحصیلی فرزندان ، علاقمندیها ، نگرانی ها ، آرزوها و ...

از طرفی خانم ها نیز به كرات از این بابت شكایت می كنند كه وقتی شوهرشان از سركار برمی گردد اول سراغ غذا را می گیرد و پس از آن به خواندن روزنامه یا تماشای مسابقات فوتبال ، سریال ها یا اخبار می پردازد بدون اینكه با ما سرگرم گفتگو شود .

جالب این است كه اغلب این آقایان با رضایت خاطر می گویند . همه اسباب آسایش افراد خانواده را تهیه می كنم و چیزی كم آنها نگذاشته ام ، غافل از اینكه زندگی فقط خوراك و پوشاك نیست باید به محبت و صمیمیت بیشتر از پیش پرداخت . مرد خانه می تواند از اتفاقاتی كه سر كار برایش افتاده است ،‌ سر و كله زدن با ارباب رجوع ، تصمیمات آینده شغلی یا تحصیلی ، مشكلاتی كه برای همكارانش پیش آمده است و ... برای خانواده تعریف كند .

گفتگو سبب افزایش دلگرمی افراد خانواده ، اجتماعی شدن كودكان و شناخت بیشتر اعضاء از یكدیگر می گردد . سكوت نشانه یا هشدار نارضایتی ، القاء بی توجهی و درگیری بیش از حد به امورات خارج منزل است كه سبب دوری همسران می گردد و نتیجه ای جز مشاجره و اخم در پی نخواهد داشت ، بدنبال اوقات شاد خود و خانواده باشید .

گفته می شود زنان حرف زدن را بخاطر خود حرف زدن دوست دارند در صورتیكه مردان به خاطر رسیدن به هدفی حرف می زنند. لذا هدف مردان می تواند آرامش و دوستی خود و همسرشان باشد .

اگر به كسی ارزش دهید سعی می كند خودش را در حد انتظار شما نگه دارد .

مقایسه نكنید

اجازه دهیم هر كسی خودش باشد تا بتواند خلاقیت ها و استعدادهایش را به نمایش بگذارد ، هر كدام از انسانها در زمینه ای خاص استعداد دارند و توانایی های ویژه ای از خود نشان می دهند . همسر شما زمانی بیشترین انرژی و محبت را نثار شما می كند كه خودش باشد نه نسخه دوم فرد دیگری . نقاط قوت او را ببینید و تمجید كنید تا نقاط ضعفش برطرف گردد ، دوباره یادآوری می كنم كه اگر به كسی ارزش دهید سعی می كند خودش را در حد انتظار شما نگه دارد .

هدیه بدهید

برای هدیه دادن دنبال بهانه باشید . خانم ها به گل ، لباس ،‌ جواهرات و عطر علاقمندند . آقایان هم اگر چه سلیقه های متفاوتی دارند ولی از لباس و عطر خوششان می آید . اگر كسی بخصوص همسرتان برای شما هدیه آورده است اصلاً قیمت آن را نپرسید ، فقط از هدیه دهنده تشكر كنید . حتی اگر آن را دوست ندارید بخاطر همسرتان از آن استفاده كنید والا هدیه دادن تكرار نمی شود .

بخصوص برای سالگرد ازدواج ، روز تولد ، روز مادر ، روز پدر ، زایمان همسر ،‌ عید نوروز و اعیاد اسلامی حتماً به شریك زندگی خود هدیه بدهید . همچنین وقتی كه از مسافرتی هر چند كوتاه و هر چند نزدیك برمی گردید سوغات فراموش نشود . در هدیه دادن شأن خودتان و شأن همسرتان را درنظر داشته باشید ،‌ چیزی هدیه بدهید كه همسرتان شگفت زده شود ، گاهی امساك شما در خریدن مایحتاج خودتان یا هدیه برای همسرتان به دلیل ناتوانی مالی نیست بلكه شاید شأن خود یا همسرتان را هم سنگ آن شیء گران قیمت نمی دانید . توصیه می كنم كمی در این مورد تأمل كنید .

منبع: سایت پزشک

مقالات مرتبط

8 روش موثر برای نابودی عشق

چرا مرد ها بی احساس می شوند

...خلاصه با هم بسازید

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.