تبیان، دستیار زندگی
دومین مجسمه مینیاتوری جهان در ایران دومین مجسمه مینیاتوری جهان یك روز پیش از تولد حضرت فاطمه زهرا(س) پرده برداری می شود  خبرگزاری سینا- مجسمه مرد پارسی دومین مجسمه مینیاتوری جهان كه تلفیقی از بیان موسیقی و مجسمه است، رو...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اخبار ادبی و هنری 11 مرداد ماه 1383

دومین مجسمه مینیاتوری جهان در ایران

دومین مجسمه مینیاتوری جهان یك روز پیش از

تولد حضرت فاطمه زهرا(س)پرده برداری می شود  خبرگزاری سینا- مجسمه مرد پارسی دومین مجسمه مینیاتوری جهان كه تلفیقی از بیان موسیقی و مجسمه است، روز جمعه 16 مرداد ماه و با سخنرانی « پیروز ارجمند» پژوهشگر موسیقی، پرده داری می شود.

«محمدرضا نیك سیرت فر»، مبتكر و سازنده این مجسمه كه دومین مجسمه مینیاتوری از این دست است، گفت: این مجسمه در اندازه 3 متر ساخته شده است و نیمی از كار آن به اتمام رسیده و جمعه پرده برداری   می شود تا بقیه كار در حضور مردم انجام شود.

وی افزود: طرح این مجسمه از روی مهرهای موجود كه در شهر سوخته به دست آمده بود، برداشته شده است.

مجسمه های مینیاتوری، سبك جدیدی از مجسمه سازی است كه در آن سه بعدی كردن طرح های مسطح مینیاتور مد نظر است.

نیك سیرت فر هدف از ساخت این مجسمه ها را انجام حركتی نوین درمینیاتورایران ذكر كرد و گفت: بعضی ها فكر می كنند نگارگری ایرانی حرف تازه ای برای گفتن ندارد و دیگر پویا نیست و سراسر تكرار مكررات است، به همین دلیل خواستم قدم در عرصه جدیدی بگذارم كه مینیاتور را دوباره زنده كند و مجسمه سازی ایرانی را نیز رواج دهد.

وی برای نشان دادن تفاوت بین پارچه ها و لباس های شرقی به ویژه در مقایسه فرم ایرانی با سایر كشورها، به فرم گره كمر شال ها اشاره كرد و گفت: این گره در هند به صورت 45 درجه، در اسپانیا 90 درجه، در ژاپن 35 درجه و در ایران بین صفر تا 360 درجه متغیر است.

وی اظهار امیدواری كرد كه در آینده بتواند مجسمه هایی از تمام سبك های مینیاتور مانند سبكهرات، اصفهان و شیراز بسازد و گفت: در اولین فرصت تصمیم دارم مجسمه هایی به سبك مینیاتورهای رضا عباسی و چند نمونه از مینیاتورهای شاهنامه بایسنقری میرزا بسازم.