تبیان، دستیار زندگی
نری 11 مرداد ماه 1383 مصائب مونالیزا پانصد سال پس از خلق تابلوى مونالیزا توسط لئوناردو داوینچى ، این شاهكار جاودان هنر نقاشى در معرض خطر « تاب برداشتن» قرار گرفته است. سال گذشته كارشناسان لوور مطالعات و آزمایشاتى روى این تاب...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اخبار ادبی و هنری 11 مرداد ماه 1383

مصائب مونالیزا

پانصد سال پس از خلق

تابلوى مونالیزاتوسطلئوناردو داوینچى،این شاهكار جاودان هنر نقاشى در معرض خطر « تاب برداشتن» قرار گرفته است.سال گذشته كارشناسان لوورمطالعات و آزمایشاتى روى این تابلو انجام دادند و متوجه شدند قاب این تابلوى پر ارزش به مرور زمان در حال تاب برداشتن است. سال آینده مونالیزا از قاب فعلى اش بیرون كشیده خواهد شد و در قابى جدید (كه توانایى محاسبه و كنترل فرم خود در شرایط متفاوت آب و هوایى را دارد)، قرار داده مى شود. سپس تابلو به گالرى تازه تأسیس و داراى طراحى ویژه اى كه رقمى معادل ۳/۲ میلیون یورو هزینه صرف ساخت آن شده، منتقل مى شود.

هزینه ساخت گالرى و قاب تازه مونالیزا را یك شبكه تلویزیونى ژاپنى تقـّبل كرده است. این شبكه از چند سال پیش قصد چنین كارى را داشت و حالا موفق به انجام آن شده است. براساس تحقیقات و مطالعات انجام شده، چارچوب بوم این تابلو نیز تاب برداشته است. كارشناسان میزان این تاب برداشتگى را حدود یك میلى متر در سال محاسبه كرده اند. و نسان پومارد از مدیران لوور در این باره مى گوید: یكى از اضلاع طولى این پرتره بى نظیر بنابه دلایلى نامشخص در حال خم شدن تدریجى است. در سال هاى اخیر رنگ سطح این تابلو در حال پریدن و كم رنگ شدن بوده و به خصوص رنگ هاى خانواده قهوه اى آن در معرض نشستن خاك و تغییرات شیمیایى در حال محو شدن است. اما  لوور براى مقابله با این حادثه به روشى علمى لایه هایى از رنگ را روى قسمت هاى در معرض تخریب تابلو مى نشاند.