تبیان، دستیار زندگی
محمدحسین صفارهرندی گفت: كتاب‌هایی در حوزه دین، تاریخ و رمان را مطالعه می‌كند و با انتشار هر رمان خوب، خوشحال می‌شود
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي:

انتشار رمان خوب خوشحالم مي‌كند

«محمد حسین صفارهرندی» ،وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی،  انتشار رمان خوب خوشحالم می‌كند

محمدحسين صفارهرندي گفت: كتاب‌هايي در حوزه دين، تاريخ و رمان را مطالعه مي‌كند و با انتشار هر رمان خوب، خوشحال مي‌شود.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، «محمد حسين صفارهرندي» در بخشي از صحبت هاي خود با اشاره به افزايش ميزان مطالعه در كشور، اظهار داشت: امروز براساس يک برآورد ساده نسبت به برخي آمارهاي تحقيرآميز، ميزان مطالعه مردم شريف ما بسيار بالاست.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي درباره يارانه كتاب توضيح داد: اين يارانه ها قطع نشده بلكه تنها مسيرشان را عوض كرده‌ايم. بعضي‌ها معتقد بودند با اين كار قيمت كتاب‌ها سرسام‌آور بالا برود، اما اين اتفاق نيفتاد و با تغيير مسير يارانه‌ها، كتاب‌ها گران نشدند و با وجود گران‌شدن كاغذ در بازار جهاني، تحول نگران‌كننده‌اي هم در داخل ايجاد نشد.

وي درباره آخرين وضعيت کارت هاي الکترونيکي خريد کتاب که جايگزين بن هاي خريد کتاب شده است، اظهار داشت: هدفمند شدن يارانه ها حکم قانون برنامه است که اين مساله در دوره دولت نهم با جسارت عملي شد.

وي تصريح کرد: کارت الکترونيکي در اختيار اصلي ترين مصرف کنندگان کتاب يعني گروه هدف، شامل دانشجويان، طلاب، معلمان و بخشي از دانش آموزان قرار گرفت، اما اين را بايد بدانيم با رقمي از يارانه که در اختيار ما بوده و هست و اگر در آينده هم همين باشد، طبعا به بخشي از گروه هدف ممکن است نتوانيم يارانه بدهيم يا رقم آن اندک باشد.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با اشاره به اينكه اکنون حدود 600هزار کارت الکترونيکي خريد کتاب با شارژ 20هزار تومان در اختيار گروه هدف قرار گرفته است، افزود: البته قرار بود که وزارت علوم و وزارت بهداشت و درمان هم رقم معادلي شارژ کنند که الان قبول دارند بايد اقدام کنند و درصدد اقدام هم هستند.

صفار هرندي در عين حال خاطرنشان کرد:به دليل ناملايماتي که در اين زمينه پيش آمده اگر چه وزارت ارشاد هم دخيل نبوده است، اما به سهم خودم از عزيزان دانشجو و مخاطبان اين کارت الکترونيکي معذرت خواهي مي کنم و اميدواريم حالا که مسير گشوده شده بعد از اين روند بهتر طي شود.

صفارهرندي به اهميت کتاب و مطالعه در کشور و اينکه کتاب يک معيار بسيار خوب براي شناخت جايگاه فرهنگي يک جامعه است، تاکيد کرد و افزود: به رغم ورود رسانه ها و وسايل نوين، کتاب مقوله ديگري است و بايد مشعل کتاب را فروزان نگه داريم.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در پاسخ به اين پرسش که چه تدابيري براي تامين نياز کتاب هموطنان در شهرستان‌ها انديشيده ايد تا مجبور به مراجعه به نمايشگاه بين المللي کتاب تهران نباشند‌،يادآورشد: براي اينکه کتاب در اختيار همه دوستداران آن در سراسر کشور قرار بگيرد، علاوه بر نمايشگاه بين المللي کتاب تهران ما سالانه چندين نمايشگاه استاني داريم که غرور آميز هم هستند و هرچند نمايشگاه‌هاي شهرستانها هم سطح نمايشگاه تهران نيستند اما مورد استقبال قرار گرفته اند.

وي در اين زمينه تاكيد کرد: امروز دوستداران کتاب در شهرستان ها محکوم به اين نيستند که براي تهيه کتاب حتما بايد به نمايشگاه بين‌المللي کتاب تهران بيايند هرچند بازديد از نمايشگاه تهران براي هيچکس خالي از لطف نيست. معتقديم که بايد نمايشگاه دايمي کتاب ايجاد شود تا آخرين دستاوردهاي حوزه نشر مکتوب به طور روزمره در اختيار هموطنان قرار گيرد.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در پاسخ به اينكه روزانه چقدر مطالعه مي کند، پاسخ گفت: زياد مطالعه مي کنم اما همه این مطالعه، کتاب نيست، بيشتر کتاب ها را تورق مي کنم، اما برخي اوقات يک کتاب را هم کامل مي خوانم. علاقه‌مند به مطالعه کتاب در حوزه‌هاي تاريخي، ديني و رمان هستم و آخرين کتابي که خواندم يک کتاب ديني بود.

صفارهرندي همچنين گفت كه انتخاب يك رمان خوب، مانند انتخاب يك شاخه گل از يك گلستان است ولي با همه اينها انتشار يك رمان خوب خوشحالش مي‌كند.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي همچنين درباره‌ هداياي نهاد رياست جمهوري به خبرنگاران يادآوري كرد كه اين هدايا به خبرنگاران فعال در حوزه‌هاي خبري تعلق مي گيرد.

به‌گفته‌ صفار هرندي تاكنون حدود يك‌هزار نفر هديه نقدي رييس جمهوري دولت نهم را دريافت كرده‌اند.