تبیان، دستیار زندگی
سازمان اسناد و كتابخانه ملی با ارایه مقاله‌ای در سمپوزیوم بین‌المللی نسخ خطی به معرفی نسخ خطی ایرانی اسلامی و پیشینه تاریخی وراق و نسخه‌نویسان ایرانی پرداخت
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

با پژوهش حبيب‌الله عظيمي

مجموعه نفيس‌ترين نسخه‌‌هاي خطي در استانبول ارايه شد

سازمان اسناد و كتابخانه ملی ،  سمپوزیوم بین‌المللی نسخ خطیسازمان اسناد و كتابخانه ملی ،  سمپوزیوم بین‌المللی نسخ خطی

سازمان اسناد و كتابخانه ملي با ارايه مقاله‌اي در سمپوزيوم بين‌المللي نسخ خطي به معرفي نسخ خطي ايراني اسلامي و پيشينه تاريخي وراق و نسخه‌نويسان ايراني پرداخت.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، در اين سمپوزيوم دو روزه كه به ميزباني دپارتمان امور فرهنگي و اجتماعي شهرداري استانبول و در راستاي انتخاب اين شهر به‌عنوان پايتخت فرهنگي اروپا در سال 2010 برگزار شد ، حبيب‌الله عظيمي، معاون كتابخانه ملي سازمان اسناد و كتابخانه ملي جمهوري اسلامي ايران به ارايه مقاله‌اي با عنوان «مجموعه‌اي از نفيس‌ترين كتب خطي در دنيا» پرداخت.

سير پيدايش نسخ خطي در دنياي اسلام و سيره علمي دانشمندان مسلمان و ايراني در استنساخ كتب، نسخه‌پردازي و كتاب‌آرايي ديواني، نسخه‌نويسي دانشمندان و دانش‌پژوهان و نسخه‌نويسي وراقان و كتاب‌فروشان ازجمله مباحثي است كه در اين مقاله به آنها پرداخته شده است.

عظيمي در اين مقاله با بررسي نقش ايرانيان در كانون‌هاي نسخه‌پردازي و سهم آنان در توليد نسخه‌هاي خطي، به معرفي برخي از نسخه‌هاي خطي نفيس كتابخانه ملي جمهوري اسلامي ايران نيز پرداخته است.

در اين سمپوزيوم بين المللي كه به رياست محمود ارول قليچ، رييس دوره‌اي اتحاديه نسخه‌هاي خطي اسلامي و رييس موزه هنرهاي اسلامي استانبول علاوه بر حبيب‌الله عظيمي، نماينده ايران، آخرين يافته‌هاي علمي و تحقيقاتي 24 نفر از كارشناسان، محققين و اساتيد نسخه شناس جهان در رابطه با نسخه هاي خطي ارايه شد.