تبیان، دستیار زندگی
«دایرة‌المعارف قرآن كریم» به‌زبان عربی برای نخستین‌بار در جهان اسلام به‌كوشش مركز فرهنگ و معارف قرآن كریم تدوین می‌شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برای نخستين‌بار در جهان اسلام

«دايرة‌المعارف قرآن كريم» به‌زبان عربی تدوين می‌شود

برای نخستین‌بار در جهان اسلام ،دایرة‌المعارف قرآن كریم،  ‌زبان عربی، تدوین

«دايرة‌المعارف قرآن كريم» به‌زبان عربی برای نخستين‌بار در جهان اسلام به‌كوشش مركز فرهنگ و معارف قرآن كريم تدوين می‌شود.

حجت‌الاسلام‌و‌المسلمين «علی خراسانی» مدير اين طرح در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا) از آغاز كار تدوين دايرة‌المعارف قرآن كريم به زبان عربی برای نخستين‌بار در جهان اسلام خبر داد و گفت: در اين طرح مجموعه مدخل‌های فارسی به زبان عربی برگردانده شده و در قالب 3000 مدخل و 2000مقاله ارائه و عرضه می‌شود.

او ادامه داد: در ترجمه اين اثر گروهی از استادان حوزه و دانشگاه كه آشنا به زبان، ادبيات و معارف قرآن‌اند همكاری می‌كنند.

به گفته حجت‌الاسلام‌و‌المسلمين خراسانی از امتيازات اين دايرةالمعارف، تنظيم الفبايی آن است، برخی از دايرةالمعارف‌ها به‌ترتيب موضوعی تتنظيم و ترجمه می‌شوند، در اين قبيل دايرةالمعارف‌ها جايگاه الفبايی مدخل‌ها رعايت نمی‌شود؛ برای مثال در دايرةالمعارف بزرگ اسلامی واژه «آب» نخستين مدخل است، ولی ترجمه آن «ماء» می‌شود، بنابراين يافتن واژه‌ها برای خواننده دشوار است، تنظيم دايرة‌المعارف قرآن كريم به ترتيب الفبايی يافتن واژه‌ها را سهل و آسان می‌كند.

خراسانی تصريح كرد: تلاش ما در اين است كه اين دايرة‌المعارف از نثر علمی و معاصر امروزی برخوردار شود و در بين دانشجويان، دانشگاهيان و در جهان اسلام جايگاه ويژه و خاصی داشته باشد.

او افزود: اين‌كار برای نخستين‌بار در جهان اسلام صورت می‌گيرد و ما در جهان اسلام و به زبان عربی درباره قرآن كريم دايرة‌المعارفی كه ويژگی‌های امروزين يك دايرة‌المعارف را دارا باشد، نداريم.

رئيس سابق مركز فرهنگ و معارف قرآن كريم، ديگر ويژگی‌ اين دايرة‌المعارف را چنين بيان كرد: اين دايرة‌المعارف هم‌چنين مجموعه معارف قرآن و اهل بيت(ع) را در قالب مقالات به مخاطب عرضه می‌كند و با ترجمه اين دايرةالمعارف و برخی از آثار ديگری كه در مجموعه حوزه انجام می‌شود، جايگاه علمی كشور نيز در اين جهت بالاتر خواهد رفت.

تدوين اين دايرة‌المعارف به‌عربی به‌همت مركز فرهنگ و معارف قرآن صورت می‌گيرد و نخستين جلد آن تا پايان سال جاری روانه بازار نشر خواهد شد.

دايرةالمعارف تخصصی قرآن كريم به زبان فارسی با هدف ارائه سريع و آسان معارف قرآن برای اهل تحقيق و عموم قرآن‌پژوهان تدوين شده است. در اين مجموعه 25 جلدی همه آرا و ديدگاه‌های مهم و مبنايی در هر موضوع به صورت مستند و فشرده با رعايت اصل بی‌طرفی و عالمانه از منابع دست اول و اصيل و معتبر، نقل و نقد و ارزيابی و ارائه شده، اين اثر تاكنون از سوی چندين مركز و نمايشگاه تخصصی به عنوان كتاب برتر و برگزيده انتخاب و معرفی شده است.