تبیان، دستیار زندگی
پس از یك رقابت پرشور و نزدیك در انتخاب برنده جایزه ادبی «من بوكر» سال 2008، سرانجام هیات داوری «آرویندا آدیجا» را برگزید
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

«ببر سفيد» آديجا، برنده جايزه «من بوكر» 2008

 «ببر سفید» آدیجا، برنده جایزه «من بوكر» 2008

پس از يك رقابت پرشور و نزديك در انتخاب برنده جايزه ادبي «من بوكر» سال 2008، سرانجام هيات داوري «آرويندا آديجا» را برگزيد.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) به نقل از گاردين، آرويندا آديجا براي نوشتن رمان «ببرسفيد»، رماني مدرن درباره بخش‌هاي تاريك زندگي در هند جديد، جايزه 50 هزار پوندي را از آن خود كرد.

آديجاي 33 ساله در رقابت با نويسندگان كهنه‌كار و شناخته شده‌اي چون« سباستيان بري» و «آميتاو گوش» كه رقيب او در فهرست نهايي بودند، توانست برنده امسال شود.

اين نويسنده جوان چهارمين نويسنده‌اي است كه با نخستين رمانش توانسته جايزه من‌بوكر را به خود اختصاص دهد. پيش از او «كري هولم» در سال 1985، «آرونداتي روي» در سال 1997 و «دي.ب.سي پير» در سال 2003 چنين موفقيتي را به دست آروده بودند.

او پس از «بن اوكري» كه در سال 1991 در 23 سالگي برنده جايزه من‌بوكر شد، جوان‌ترين نويسنده‌اي است كه اين جايزه را به دست مي‌آورد.

«مايكل پورتيلو» رييس گروه داوران، جلسه تصميم‌گيري نهايي را «فشاري پرشور» ناميد و گفت: انتخاب بسيار دشوار بود، خصوصا در آخرين مرحله كه براي «ببرسفيد» يا يك كتاب ديگر بايد تصميم نهايي را مي‌گرفتيم.

اين كتاب درباره معجزه اقتصادي در هند است كه «بارلام هالواي» ضدقهرمان و راوي داستان، مرد جواني كه پدرش يك درشكه‌ران است، ماجراي رشد اقتصادي‌اش را تعريف مي‌كند.

آديجا نيز مي‌گويد، تجارب روزنامه‌نگاري‌اش كه او را با طبقه متوسط و زيرمتوسط شاغلان در هند آشنا ساخت، به او كمك كرد تا اين كتاب را بنويسد.

او مي‌گويد: تفاوت فرهنگي بين فقرا و پولداران بسيار زياد شده است، در حالي كه پيش از اين يك فرهنگ مشترك وجود داشت.

رييس هيات داوران اين كتاب را با «مكبث» اثر شكسپير مقايسه مي‌كند و مي‌گويد: انگيزه‌هاي جنايت در اين كتاب اهميت دارند.

آديجا كه در سال 1974 در چنايي متولد شده است، در استراليا بزرگ شد و در دانشگاه كلمبيا و آكسفورد تحصيل و حرفه روزنامه‌نگاري را انتخاب كرد. او براي مجله «تايم» و بسياري از روزنامه‌هاي انگليسي مطلب مي‌نويسد و اكنون در «مومبايي» زندگي مي‌كند.

او در پاسخ به اين سوال كه با پول جايزه‌اش قصد دارد چه كار كند؟ گفت: نخستين كار پيدا كردن يك بانك است تا اين پول را آنجا بگذارم!

ديگر رقباي او در فهرست نهايي «فيليپ هنشر» ، «استيو تولتس» و «ليندا گرانت» بودند