تبیان، دستیار زندگی
گرچه آزمون مذکور، ضریب نسبتاً صحیحی از هوش شما را در اختیارتان قرار می دهد، ولی بسیاری از جنبه های دیگر ذهن انسان مانند خلاقیت، استعداد، موسیقی و مهارت های روانی – حرکتی نیز وجود دارند که آزمون بهره ی هوشی ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آزمون بهره هوشی

پنج  راه برای افزایش هوش

از بین تمام موضوعاتی که کنجکاوی جامعه ی نوین بشری را برانگیخته است، هیچ کدام به جذابیت هوش نیست. واژه "هوش" هم به وسیله ی افراد متخصص و هم توسط افراد معمولی چنان به کَرات به کار می رود که معنای آن بدیهی تلقی شده و از قراینی که همراه آنها به کار رفته، استنباط می گردد حتی میان متخصصان هم تعریف واحدی برای آن وجود ندارد ؛ زیرا واژه ی "هوش" یک اسم است، یعنی کلمه ای که بر شیء یا چیزی با مشخصات یا اوصاف معین دلالت دارد. هوش امری بسیار پیچیده و انتزاعی است که ویژگی های معینی مانند سبک و سنگین، قرمز و آبی ندارد.

هدف از این آزمون نه تنها ارائه ابزاری برای اندازه گرفتن بهره ی هوشی (I.Q) است بلکه طرح اطلاعات مهمی در خصوص هوش انسان است که برای شما کاربر محترم ارزشمند خواهد بود؛ زیرا به شما کمک می کند تا به خود ادراکی و تجزیه و تحلیل عمیق تر توانایی خویش برای مقابله با معضلات جامعه ای که در آن به سر می برید دست یابید.


شرایط پاسخ گویی

این آزمون برای اندازه گرفتن هوش طراحی شده است. اگر سن شما یازده سال یا بیشتر است می توانید در این آزمون شرکت کنید. فقط زمانی  به سؤالات آزمون پاسخ دهید که با نشاط  و سرحال هستید. حتماً در جایی ساکت، راحت و با نور کافی به سؤالات پاسخ دهید. لطفاً محدودیت زمانی را رعایت کنید و در هنگام پاسخگویی به سؤالات با هیچ فردیمشورت نکنید.

توجه: گرچه آزمون مذکور، ضریب نسبتاً صحیحی از هوش شما را در اختیارتان قرار می دهد، ولی بسیاری از جنبه های دیگر ذهن انسان مانند خلاقیت، استعداد، موسیقی و مهارت های روانی – حرکتی نیز وجود دارند که آزمون بهره ی هوشی آنها را اندازه نمی گیرد.


دستورالعمل ها را بخوانید :

الف ) راهنمای اجرای آزمون

- این آزمون ترجیحاً برای رده سنی 11 تا 16 سال قابل اجراست. ولی افراد دیگر هم می توانند در این آزمون شرکت کنند.

- 45 دقیقه فرصت دارید که به 60 سؤال پاسخ دهید. از این محدوده ی زمانی فراتر نروید.

- به همه ی سؤال ها پاسخ دهید. اگر پاسخ را نمی دانید حدس بزنید. هیچ سؤالی را بدون پاسخ باقی نگذارید.

- اگر چنین به نظر می رسد که سؤالی بیش از یک پاسخ دارد یا اصلاً پاسخ صحیحی ندارد گزینه ای را انتخاب کنید که به نظر شما بهترین است. این سؤال ها عملاً طوری طراحی شده اند که توانایی تفکر و استدلال شما را بیازمایند.

ب ) نمونه ی سؤال ها


نمونه سؤال های زیر را پیش از شروع آزمون به دقت بخوانید:

1 – در برخی از سؤال ها از شما خواسته شده است که مقایسه ای انجام دهید.

مثال : نسبت قایق به آب مثل نسبت هواپیما است به :

خورشید – زمین – آب – آسمان – درخت

پاسخ : آسمان صحیح است. قایق در آب حرکت می کند. این امر را می توان با هواپیمایی مقایسه کرد که در آسمان حرکت می کند. همچنین شما باید طرح هایی را با یکدیگر مقایسه کنید.

مثال : نسبت به مثل نسبت است به :

الف) ب) ج ) د ) ه)

پاسخ : گزینه (ج) صحیح است. دایره ای که به دو قسمت تقسیم شده، می توان با مربعی مقایسه نمود که آن نیز به دو قسمت تقسیم شده است.

2 – در برخی از سؤال ها، گروهی از پنج شیء به شما داده خواهد شد. چهارتای آنها وجه اشتراکی خواهند داشت ؛ یعنی به طریقی مشابه یکدیگر خواهند بود. از شما خواسته خواهد شد که شیء را که با چهارتای دیگر تشابه ندارد، انتخاب کنید.

مثال : کدام یک از این پنج شیء کمترین شباهت را با چهار مورد دیگر دارد ؟

سگ – اتومبیل – گربه – پرنده – ماهی

پاسخ : اتومبیل صحیح است. بقیه همگی موجودات زنده هستند. اتومبیل، موجود زنده نیست.

مثال : کدام یک از این پنج طرح کمترین شباهت را با چهار مورد دیگر دارد؟

الف ) ب ) ج) د) ه)

پاسخ : گزینه ی ( د ) صحیح است. بقیه ی گزینه ها همگی از خطوطی راست تشکیل شده اند. دایره، خط منحنی است.

3 – در برخی از سؤال ها، اعداد یا حروفی به شما ارائه می شود که دارای نظمی معین هستند. ترتیب این اعداد یا حروف از الگوی معینی پیروی می کند، اما یکی از آنها با این نظم و ترتیب جور در نمی آید. شما باید آن را که با الگوی ترتیب بقیه همخوانی ندارد انتخاب کنید.

مثال : کدام یک از این اعداد به گروه زیر تعلق ندارد؟

13 – 11 – 10 – 9 – 7 – 5 – 3 – 1

پاسخ :10 صحیح است. اعداد فرد که از 1 شروع شده ؛ به ترتیب آمده اند. عدد 10 زوج است که با این گروه جور در نمی آید.

4 – همچنین شما باید برخی مسائل را حل کنید.

حل این مسائل مستلزم دانش ریاضی عمیق و پیچیده نیست بلکه این مسائل میزان منطقی بودن شما را می آزمایند؛ یعنی کیفیت درست فکر کردن شما را می سنجد. شما حالا آماده شروع آزمون هستید. هر سؤال را به دقت بخوانید و حروف گزینه ی صحیح یا عددی را که انتخاب کرده اید علامت بگذارید.

شروع

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.