تبیان، دستیار زندگی
گویا طی چند سال گذشته ادبیات تبلیغات تولید‌كنندگان نوشابه و آبمیوه‌ دستخوش تغییرات اساسی شده است، حتی بسیاری از تعاریف، فقط ظرف مدت چند ماه به جای تغییر، كاملا بالعكس شده‌اند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

از نوشابه‌ گازدار تا آبمیوه‌ غنی شده

نوشابه گازدار

گویا طی چند سال گذشته ادبیات تبلیغات تولید‌كنندگان نوشابه و آبمیوه‌ دستخوش تغییرات اساسی شده است، حتی بسیاری از تعاریف، فقط ظرف مدت چند ماه به جای تغییر، كاملا بالعكس شده‌اند.

برای نمونه لغت "گازدار" به "بدون گاز" یا "غنی‌شده" و "شیرین" تبدیل به "بدون قند" شده است. تمام این‌ موارد نشان دهنده‌ این موضوع است كه ذائقه‌ مصرف‌كنندگان، روز به روز با توصیه‌های كارشناسان هماهنگ‌تر می‌ شود.

به دنبال آن، تولیدكننده‌ها نیز مجبور به تبعیت از تغییر ذائقه‌ خریداران می‌ شوند و محصولات اصلاح شده و سلامت‌تر خود را عرضه می‌ كنند.

با وجود این، هر چند مصرف بیش از حد آبمیوه‌های آماده ی كنونی نیز نمی‌ تواند خالی از ضرر باشد، اما به طور حتمی محصولات جدید و اصلاح شده موجود در بازار، نسبت به همتایان‌ گذشته آنها به مراتب سالم‌ترند.

در تأیید این نكته همین بس كه بدانیم: « با خوردن فقط یك بطری از نوشابه‌های گازدار، 10 قاشق چای‌خوری شكر وارد بدن می ‌شود.»

آب پرتقال طبیعی

در پاسخ به این سؤال كه چرا این میزان شكر موجبات دل‌به‌هم‌خوردگی مصرف كننده را فراهم نمی‌ آورد، باید یادآور شد اسید فسفریك،‌ طعم و شیرینی بیش از حد این میزان شكر را به راحتی خنثی می ‌كند.

اما داستان به همین جا ختم نمی ‌شود، بلکه با بالا رفتن قند خون، ترشح ناگهانی و یك جای انسولین آغاز شده و كبد به اجبار، قند را به چربی تبدیل می كند تا قند خون كنترل شود.

شاید همین موضوع باعث شده تا بسیاری از مردم به خرید دستگاه‌های آبمیوه‌‌گیری روی آورده و به نسبت سال‌های پیش نوشیدنی‌های طبیعی را ترجیح دهند.

از سوی دیگر، در برخی آبمیوه‌فروشی‌ها و حتی رستوران‌ها نیز دستگاه‌های آبمیوه‌گیری خودكاری به كار گرفته شده كه برای نمونه پرتقال‌ها از این سو وارد شده و آبمیوه طبیعی از آن سو به لیوان‌ ریخته می‌ شود. با حضور این دستگاه‌ها هر گونه ابهامی در مورد طبیعی بودن محصول از بین می ‌رود.

روزنامه همشهری

*مطالب مرتبط:

چه نوشیدنی هایی مناسب و قابل توصیه هستند؟

صبحانه با طعم آبمیوه

رفع عطش با آبمیوه‌

رفع خستگی با آب میوه طبیعی

اثر نوشیدنی شیرین در چاقی کودک

نوشیدنی‌های مصنوعی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.