تبیان، دستیار زندگی
نشست خبری سرمربی تیم ملی فوتبال ایران در حالی دیروز برگزار شد كه بخش عمده‌ای از آن مربوط به كناره گیری "علی كریمی"
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دایی: می دانستم کریمی نمی آید

علی دایی سرمربی تیم ملی فوتبال

نشست خبری سرمربی تیم ملی فوتبال ایران در حالی عصر روز یکشنبه برگزار شد كه بخش عمده‌ای از آن مربوط به كناره گیری "علی كریمی" از تیم ملی بود.

سومین نشست مطبوعاتی علی دایی از ساعت 12 و 30 دقیقه روز 21 مهرماه در محل روابط عمومی فدراسیون فوتبال برگزار شد و علی دایی پس از خوشامدگویی به خبرنگاران به سئوالات آنها پاسخ داد.

* برنامه‌ شما برای دعوت از كریمی چه بود و چه شد كه وی به تیم ملی نیامد؟

- این برنامه‌ای بود كه شما به آن پرداختید. وظیفه من به عنوان سرمربی تیم ملی این بود كه بهترین‌ها را به تیم ملی دعوت كنم و من هم وظیفه‌ام را انجام دادم و بهترین‌ها را دعوت كردم. چند بازیكن دیگر بودند كه می‌توانستند به تیم ملی دعوت شوند اما چون محدودیت زمانی داشتیم، این محدودیت اجازه نمی‌داد كه بتوانیم همه‌ آنها را به تیم ملی دعوت كنیم. اما مطمئنا از آنها با ادامه‌ این روند دعوت خواهیم كرد تا در اردوهای بعدی تیم ملی حاضر شوند.

هر كس به تیم ملی دعوت می‌شود، مدت‌ها زیر نظر من و همكارانم بوده زیرا دوستان زیادی در كشورهای دیگر دارم كه بدون دریافت حقوق، با من همكاری می‌كنند. آنها در آلمان، قبرس و امارات همه چیز را زیر نظر دارند و مانند چشمان من هستند.

* در حال حاضر وضعیت تیم ملی پیش از دیدار با كره‌شمالی چگونه است؟

- در دو روز اول به دلیل خستگی بازیكنان ناشی از حضورشان در لیگ برتر به تمرینات ریكاوری پرداختیم. در روزهای اول چهار، بازیكن آسیب دیده داشتیم كه با تلاش پزشكان آنها در حال حاضر در وضعیت خوبی قرار دارند. همین جا باید از كادر پزشكی تشكر كنم. در حال حاضر هم با تمام قوا در حال تمرین كردن هستیم كه بتوانیم در روز بازی با كره شمالی سه امتیاز را كسب كنیم.

* درباره‌ كریمی قبل از دعوت شدنش به تیم ملی گفته بودید كه او در هیچ تیمی بازی نمی‌كند. اما می‌خواهیم بدانیم زندی در كجا بازی می‌كند كه به تیم ملی دعوت شده است؟

- هر كس كه به تیم ملی دعوت می‌شود، مدت‌ها زیر نظر من و همكارانم بوده زیرا دوستان زیادی در كشورهای مختلف دارم كه بدون دریافت حقوق و به صورت افتخاری با من همكاری می‌كنند. آنها در آلمان، قبرس و امارات همه چیز را زیر نظر دارند و عین چشمان من هستند. زندی هم در قبرس بازی می‌كند اگر نمی‌دانید بروید این را پیگیری كنید. درمورد كریمی هم باید بگویم وی كاپیتان من در دیدار مقابل بحرین و كویت بود. در اردوی دوم در اردبیل هم به دلیل ‌آسیب دیدگی كه داشت تنها دوید و بعد از آن مسائلی به وجود آمد که از تیم ملی کنارگذاشته شد. پس از آن وی در باشگاهی بازی نمی‌كرد و به خاطر همین  به تیم ملی دعوت نشد. اما در این دوره به دلیل دو بازی خوبی كه انجام داد و  به تیم ملی دعوت شد. ملاك برای من توانایی‌های فردی است و مطمئن باشید كه ما داریم كارمان را به درستی انجام می‌دهیم.

من همیشه گفته‌ام شایسته‌ها را به تیم ملی دعوت می‌كنم. حالا این بازیكن شایسته 40 ساله باشد یا 16 ساله، تفاوتی نمی‌كند.

* از ابتدای حضورتان در تیم ملی عقیده به جوانگرایی داشتید اما الان مهدوی‌كیا را دعوت كردید و قرار است باقری هم به تیم ملی اضافه شود. این با شعار شما متفاوت است؟

- من همیشه گفته‌ام شایسته‌ها را به تیم ملی دعوت می‌كنم. حالا این بازیكن شایسته 40 ساله باشد یا 16 ساله، تفاوتی نمی‌كند. این برداشت شماست كه گفته‌ام جوانگرایی می‌كنم. اگر تمام مصاحبه‌های من را نگاه كنید می‌بینید كه گفته‌ام شایسته‌ها به تیم ملی دعوت می‌شوند.

علی دایی

* شما گفتید تا زمانی كه هستید كریمی جایی در تیم ملی ندارد. به نظر خیلی‌ها این حرف سنجیده نبود و می‌تواند تبعات زیادی داشته باشد. آیا این حرف آخرتان در مورد كریمی است؟

- این حرف آخر من است. اما، شما به من بگویید این تبعات چیست؟

* خودتان بهتر می‌دانید كه اگر خدای ناكرده تیم ملی به جام جهانی نرود خیل تماشاگران پرسپولیس چه فضایی را در ورزشگاه‌ها ایجاد می‌كنند؟

- ببخشید. اگر قرار باشد به خاطر یك نفر تیم ملی به جام جهانی صعود نكند، ما باید همه چیزمان را جمع كنیم و برویم دنبال كارمان. پس نظم، عشق، علاقه و دیسیپلین كجا می‌رود. تیم ملی در دست من امانت است. این تیم نه مال من نه مال شماست بلكه برای این ملت و مملكت است. من امانتدار هستم و دوست دارم به نحو احسن از این امانت نگهداری كنم. وظیفه‌ام این بود كه هر موقع كریمی عملكرد خوبی داشت وی را به تیم ملی دعوت كنم اما از شما یك سوال دارم خواهش می‌كنم این سوال را جواب بدهید. چند نفر از شما می‌دانستید كه اگر كریمی به تیم ملی دعوت شود، پاسخ منفی به این پیشنهاد می‌دهد. كسی كه به تیم ملی دعوت می‌شود، باید به این پیراهن عشق بورزد و هر موقع به این پیراهن رسید باید به آن وفادار باشد. اكثر شما می‌دانستید كه اگر كریمی به تیم ملی دعوت شود، به تیم ملی نخواهد آمد. این از قبل برنامه‌ریزی شده بود. شما كه این را می‌دانستید چرا در این دو، سه ماه این قدر بر روی این مساله اصرار كردید. اگر ایران را دوست دارید باید از تیم ملی حمایت كنید.

اگر با كریمی مشكلی داشتم وی را به تیم ملی دعوت نمی‌كردم اما تیم ملی به امانتی در دست من است و در این حریم هیچگاه مسائل شخصی را وارد نمی‌كنم.

* اما آقای دایی اگر شما هم جای كریمی بودید فكر می‌كنم چنین واكنشی نشان می‌دادید؟

- اصلا و ابدا. در حال حاضر هم شاید من در تیم ملی از خیلی‌ها خوشم نیاید اما، به خاطر امانتی كه در دست دارم، نظرات شخصی‌ام را اعمال نمی‌كنم. یك نفر به من بگوید شما كه می‌دانستید كریمی به تیم ملی نمی‌آید پس چرا این قدر پافشاری كردید. می‌خواهم بدانم آیا ادبیاتی كه در نامه‌ كریمی استفاده شده بود، آیا ادبیات اوست؟ همه‌ مسائل از امارات برنامه‌ریزی شده است. نمی‌خواهم اسم بیاورم. همه‌ شما می‌دانید منظورم چیست. بدتر از همین نامه را هم برای باشگاه پرسپولیس فرستاده بودند كه باشگاه پرسپولیس با اصلاح آن نامه را برای رسانه‌ها فرستاد. كدامیك از شما برنامه‌ جمعه‌ شب ورزش از نگاه دو را دیدید. دوست دارم به كسانی كه به كریمی حق سكوت می‌دهند به او بگویند مواظب صحبت كردنش جلوی دوربین باشد. چه طور كسی می‌تواند این طور به تیم ملی كشورش توهین كند. اگر این برنامه‌ را ندیده‌اید بروید CDاش را تهیه كنید و بعد بیاید با هم صحبت كنیم.

* اما، كار آن خبرنگار اشتباه بود. ضمن اینكه كریمی به تیم ملی هم توهین نكرد و تنها از باخت تیمش مقابل ابومسلم ناراحت بود.

- ما باید خودمان مواظب رفتارمان باشیم. قرار نیست من همه چیز را به زبان بیاورم. حالتش را جلوی دوربین نگاه كنید. من روزنامه‌های ماه‌های اخیر را دارم. همه می‌گفتند كریمی باید به تیم ملی دعوت شود. خیلی از روزنامه‌ها هم نوشته بودند اگر كریمی به تیم ملی دعوت شود، پاسخ منفی به آن می‌دهد. اما، من یك درصد احتمال داده بودم كه شاید كریمی به خاطر مسایل تیم ملی بیاید كه این كار هم نشد.

من اگر با كریمی مشكلی داشتم كه او را به تیم ملی دعوت نمی‌كردم اما، تیم ملی به عنوان امانت به دست من سپرده شده است و در این حریم هیچ گاه مسایل شخصی را وارد نمی‌كنم. اگر تیم ملی موفق شود علی دایی به موفقیت دست یافته و اگر تیم ایران به جام جهانی برود، این قیمت علی دایی است كه سه یا چهار برابر می‌شود. من بدم نمی‌آید كه تیم ملی به جام جهانی برود و من هم در زندگی حرفه‌ای خود پیشرفت كنم. اما، شما ببینید ادبیات دو نامه‌ گذشته‌ علی كریمی به چه شكل بوده است. كریمی فوتبالیست خوبی است اما ادبیات این دو نامه نشان می‌دهد كه این مطالب برای كریمی نبوده است بلكه صحبت‌های مشاوران اوست. كریمی بازیكنی با قابلیت‌های فنی بالایی است كه می‌تواند در بارسلون یا رئال مادرید بازی كند اما این بازیكن مشاوران بدی داشت. در حالی كه من یك بازیكن معمولی بودم كه به دلیل مشاوره‌های خوب توانستم به موفقیت برسم. در مقابل بازیكنانی هستند كه مشاوران و دوستان خوبی ندارند و به جایی می‌رسند كه اكنون كریمی رسیده است. ضمن اینکه به وظیفه‌ام در قبال علی‌كریمی عمل كرده ام.

علی دایی سرمربی تیم ملی فوتبال

تیم ملی مانند یك قطار است كه ما باید با آن برویم و هر كس كه سوار این قطار نشود، جا می‌ماند. من نمی‌توانم كسی را به زور سوار این قطار كنم. بی‌تردید خودم هم تمام تلاشم را انجام می‌دهم تا كریمی بر روی این عقیده‌اش بایستد.

شما چگونه عنوان می‌كنید كه خبرنگاران از تصمیم علی كریمی اطلاع داشتند؟

من حداقل پنج بریده‌ روزنامه‌ دارم كه اعلام كرده‌اند از تصمیم علی كریمی برای نیامدن به تیم ملی خبر داشتند اما به دلایلی چون رسم امانتداری و با بیان این موضوع در محافل خصوصی حاضر به انتشار آن نشدند. حتی من پیش از دعوت از علی كریمی مطلع شدم كه مدیر برنامه‌های این بازیكن در مراسم عروسی یك خواننده‌ ایرانی در دبی اعلام كرده است كه كریمی به تیم ملی نمی‌آید با این حال به خود گفتم شاید كریمی دوست داشته باشد برای تیم ملی بازی كند، به همین دلیل او را دعوت كردم.

تیم ملی مانند یك قطار است كه باید با آن برویم و هر كس سوار این قطار نشود، جا می‌ماند. نمی‌توانم كسی را به زور سوار این قطار كنم. بی‌تردید خودم هم تمام تلاشم را انجام می‌دهم تا كریمی بر روی این عقیده‌اش بایستد. البته بسیار متاسفم كه در فاصله‌ سه روز مانده به بازی ایران مقابل كره شمالی و در حالی كه چشم ملت به این بازی است، زمان خود را با پرداختن به این مسائل بی‌فایده سپری می‌كنیم و به جای پرسیدن از مسائل فنی تنها به یك بازیكن می‌پردازیم.

اگر به جام جهانی برویم تیراژ همین رسانه‌ها چند برابر می‌شود و با خوشحال شدن مردم شور و نشاط اجتماعی ایجاد می‌شود. اطمینان داشته باشید كه تیم ملی نتیجه می‌گیرد. من تصور می‌كنم عده‌ای خیال می‌كردند با خداحافظی علی كریمی آرامش تیم ملی را می‌گیرند اما خوشبختانه ما در آرامش كار می‌كنیم و به موفقیت اعتقاد داریم. بی‌تردید اگر كریمی نیز برای آمدن به تیم ملی عطش داشت، در مصاحبه‌ تلویزیونی خود اعلام نمی‌كرد كه به تیم ملی فكر نمی‌كند. من 10 مصاحبه از علی كریمی دارم كه گفته است به تیم ملی فكر نمی‌كند. در حالی كه اگر كسی ادعای عشق به تیم ملی را دارد و عطش حضور در این تیم را داشته باشد، به طور یقین به این تیم فكر می‌كند. مطمئنا اگر كریمی همان بازی مقابل پگاهش را انجام می‌داد، صد هزار سال او را به تیم ملی دعوت نمی‌كردم اما، كریمی در مقابل استقلال و ابومسلم بازی خوبی انجام داد و من هم به همین دلیل او را دعوت كردم تا وظیفه‌ام را انجام داده باشم.

* آیا پیش از بازی پرسپولیس و ابومسلم برای اعلام نام كریمی جلسه‌ای با تاج داشتید؟

- به هیچ عنوان. جلسه‌ من با تاج تنها در رابطه با تیم ملی و پاداش عقب افتاده‌ بازیكنان بود. تاكنون من با كفاشیان، تاج و حتی رئیس سازمان تربیت‌بدنی نشستی برای انتخاب بازیكن نداشته‌ام. تمامی این مسائل ساخته و پرداخته‌ رسانه‌هاست. همان طور كه من نخستین فردی بودم كه وارد جلسه‌ هیئت مدیره‌ باشگاه سایپا شدم و از ساعت شش بعداز ظهر در محل باشگاه حضور داشتم اما اكنون بریده‌ روزنامه‌ای را در اختیار دارم كه عنوان كرده است علی دایی در نشست هیئت مدیره باشگاه شركت نكرده و باعث ایجاد سئوالاتی شده است

علی دایی در کنفرانس مطبوعاتی

* رییس فدراسیون اعلام كرده بود ناراحتی پیش آمده را از دل كریمی درمی‌آورد. آیا او در این رابطه با شما صحبت كرد؟

- كفاشیان با من صحبت كرد اما من به كفاشیان گفتم كه مسائل فنی به عهده‌ من است و كفاشیان هم گفت كه نامه‌ كریمی هر زمان به فدراسیون فوتبال برسد، آن را به من تحویل می‌دهد. درباره‌ی صحبت‌هایم با تاج نیز با توجه به اینكه او هماهنگ‌ كننده‌ برنامه‌های تیم ملی است و ما برنامه‌های تیم ملی را به تاج ارائه می‌دهیم، تنها دربارهی مسائل كلی تیم صحبت كردیم و من پس از بازی پرسپولیس و ابومسلم اسامی بازیكنان را نه به كفاشیان اعلام كردم و نه به تاج، بلكه مانند همیشه این اسامی را در اختیار روابط عمومی فدراسیون گذاشتم.

* آیا فشار مسئولین و یا صحبت با دكتر احمدی‌نژاد نقشی در دعوت از کریمی نداشت؟

- هیچ كدام از مسئولین در این باره فشاری به ما نیاوردند. موضوع پیشنهاد آقای احمدی‌نژاد نیز به چهار ماه پیش بازمی‌گردد كه در آن زمان به رئیس جمهور پاسخ دادیم كه اجازه دهید كارهای كوچك را ما انجام دهیم و در حال حاضر علی كریمی آماده نیست كه احمدی‌نژاد نیز این موضوع را قبول كرد. من تاكنون با هیچ كدام از مسئولان در این زمینه صحبت نكرده‌ام. شما خبرنگاران نیز به خوبی می‌دانید كه من فردی توصیه‌پذیر نیستم در كارم معتقدم كه باید حریم‌ها حفظ شود.

* شما عملكردتان را مطابق با منافع ملی می‌دانید اما صحبت‌های شما فضای منفی‌ای را در اطراف تیم ملی ایجاد كرده. آیا نیامدن كریمی بخشی از تماشاگران تیم ملی را نمی‌گیرد؟

- این نظر شماست و من با وجود احترام به این نظر آن را قبول ندارم. در هر صورت كسی كه تیم ملی را دوست دارد به ورزشگاه می‌آید و تیمش را تشویق می‌كند. كسانی كه به موفقیت تیم ملی فكر می‌كنند، سكوت نخواهند كرد. آیا كریمی حداقل در نامه‌اش نمی‌توانست در ابتدا از دست اندركاران تشكر كند كه او را دوباره به تیم ملی دعوت كرده‌اند یا نمی‌توانست یكی، دو ماه پیش و در شرایطی كه تیم ملی همانند این هفته بازی حساسی را پیش رو نداشت، خداحافظی‌اش از تیم ملی را اعلام كند. بی‌تردید كسی كه خود را عاشق تیم ملی می‌داند، به این مسایل توجه می‌كند و برای آمدن به تیم ملی بهانه نمی‌آورد.

علی دایی سرمربی تیم ملی فوتبال

* نظر تان درباره‌ باقری هم تغییر كرد. ابتدا وی را نیمكت نشین می‌دانستید اما اكنون این بازیكن را دعوت كرده‌اید؟

- وظیفه‌ من بود كه این كار را انجام دهم. كریم باقری پس از بازی مقابل عربستان بسیار عالی كار كرد و باید به تیم دعوت می‌شد. من باقری را مانند برادرم دوست دارم و صلاح او را می‌دانم. پیش از زمان بازی مقابل عربستان اعتقادم درباره‌ كریم این بود كه ما در پست او بازیكنان بهتری داریم اما، اكنون معتقدم كریم باقری می‌تواند در تركیب ثابت تیم باشد و بسیار هم مثمرثمر باشد. در هر صورت اگر فهرست تیم ملی را به شما خبرنگاران بدهیم حتی دو بازیكن مشترك نیز انتخاب نمی‌كنید. سلیقه‌ها با یكدیگر متفاوت است و نظر كادرفنی درباره‌ بازیكنان نیز این چنین بوده است. ما حتی كریمی را نیز دعوت كردیم كه اگر این كار را انجام نمی‌دادیم شما در آن زمان می‌توانستید بگویید كه میان ما دشمنی وجود دارد.

* فهرست جدید شما كمترین انتقادها را داشته است. بازیكنان سایپا كمتر شده‌اند و بازیكنان شاخصی به تیم ملی آمده‌اند. آیا این نشان دهنده‌ تغییر نگرش شماست؟

- از ابتدا گفتم كه نیاز به زمان دارم تا بازی‌های لیگ را ببینم. در زمان بازی مقابل عربستان رقابت‌های لیگ هنوز آغاز نشده بود اما اكنون فرصت بیشتری داشتیم و بی‌تردید بازیكنان جدید به مرور به تیم ملی دعوت می‌شوند و حتی جای ثابتی پیدا می‌كنند. به عنوان نمونه مهدی كریمیان بازیكنی است كه آینده‌ خوبی دارد و در تیم ملی جای ثابتی خواهد یافت. ما عملكرد سایر بازیكنان لیگ برتر را نیز می‌بینیم و به آنها بها می‌دهیم. مطمئن باشید كه نفرات جوان‌تر به آرامی جای خود را در تیم ملی پیدا می‌كنند. بی‌تردید اشتباهاتی نیز وجود دارد و ما نمی‌توانیم تمامی بازیكنان فوتبال را دعوت كنیم.

* دلیل دعوت پیروز قربانی چه بوده است؟ او در دفاع چهار نفره توانایی كافی را ندارد؟

- این نظر شماست. اما، من معتقدم قربانی و سایر مدافعان ما توانایی بازی در هر دو سیستم سه نفره و چهار نفره را دارند. بستگی دارد یك مربی از بازیكنانش چه چیزی را بخواهد. با بازی‌هایی كه از قربانی در استقلال دیده‌ام او می‌تواند در هر دو روش كار كند. شاید نظر شما این باشد كه قربانی در روش چهار نفره موفق نیست اما، كادرفنی معتقد است كه قربانی توانایی این كار را دارد.

* آیا دعوت چهار بازیكن از استقلال بیشتر به دلیل جذب تماشاگران این تیم نبود؟

- من به این مسائل فكر نمی‌كنم. ما در عربستان 17، 18 تماشاگر كه كارمندان سفارت ایران بودند، داشتیم و همچنین تعدادی از كارمندان پاكستانی و افغانی سفارت ایران و به غیر از آنها كس دیگری را نداشتیم اما، من هیچ گاه به این مسائل فكر نكرده‌ام. بازیكنانی چون پیروز قربانی در استقلال عملكرد خوبی داشته است و به همین دلیل دعوت شدند.

علی دایی در تمرین تیم ملی

* چرا شما نگاه ویژه‌ای به شایسته‌های لیگ امارات ندارید؟

- من دوستانی دارم كه این بازی‌ها را تماشا می‌كنند. همه بازیكنانی كه شما می‌گویید بزرگ هستند. اما، من باید كدام بازیكن را خط می‌زدم تا از بازیكنان اماراتی دعوت می‌كردم.

* مثلا كاظمیان بهتر بود یا مجید غلام‌نژاد؟

- به نظرم مجید بهتر از كاظمیان است.

* اما تجربه‌ كاظمیان بیشتر است.

- ما بازیكنان با تجربه‌ای مانند مهدوی‌كیا، نكونام و شجاعی در اختیار داریم. همیشه تیمی موفق است كه تلفیقی از بازیكنان جوانان و باتجربه داشته باشد.

* آیا به غیر از بازی با كویت دیدار دوستانه‌ دیگری در پیش دارید؟

- خیر بازی با كویت پیش از دیدار با امارات تنها دیدار دوستانه‌ ماست. با این حال برای سال 2009 برنامه‌ریزی كرده‌ایم و این برنامه را هم به فدراسیون فوتبال داده‌ایم و بعضی از این بازی‌ها به نزدیكی صددرصد رسیده است. مطمئن باشید تیم ملی بازی‌های دوستانه‌ خوبی خواهد داشت و با تیم‌هایی بازی خواهیم كرد كه تا به حال با آنها روبرو نشده‌ایم.

* آیا برای بازی كره جنوبی و امارات شخص خاصی را به سئول خواهید فرستاد؟

- كسی این كار را نخواهد كرد. اما فیلم تمام بازی‌های این تیم‌، حتی فیلم بازی امارات و الجزایر را هم گرفته‌ایم.

بازیكنی را می‌خواهم كه برای تیم ملی جان بدهد و وقتی سرود کشورش خوانده شد، موی تنش سیخ شود. كسی كه تنش برای تیم ملی می‌لرزد به تیم ملی هم فكر می‌كند و كسی هم كه به تیم ملی فكر نمی‌كند، معلوم است كه تیم ملی برایش اهمیتی ندارد.

*همیشه می‌گویید تیم ملی فعلی یكی از كم حاشیه‌ترین تیم‌ها بوده است. اما چرا بعد از مصاحبه‌های شما حاشیه‌هایی به وجود می‌آید؟

- مطمئنا دایی چهره‌ای است كه همیشه بحث‌هایش حاشیه ایجاد كرده است. اما حرف‌های حقیقت را زده‌ام. شما باید از تیم ملی و دایی حمایت كنید. مگر این من بودم كه به تیم ملی پشت كردم. پس چرا كسی از دایی حمایت نكرد. همین الان هم می‌گویم در تیم ملی فعلی خبری از بی‌انضباطی نبوده است. به من حق بدهید كه حقایق را بگویم. اگر شما درباره‌ كریمی از من نپرسید طبیعی است كه من هم حرفی در این باره نخواهم زد اما، وقتی از من در این باره می‌پرسید، من هم مجبورم حقایق را بگویم چون حرفم واقعیت است، باعث می‌شود هزار برداشت مختلف انجام گیرد. متاسفانه بعد از قضیه‌ كریمی بعضی از روزنامه‌ها تیتر زدند كریمی یك، دایی هیچ. وقتی آقایان می‌نشینند و نامه‌ حماسی می‌نویسند من هم باید از تیم ملی دفاع كنم. تیم ملی عاشق می‌خواهد به غیر از این نه من موفق می‌شوم و نه تیم ملی. در این چند سال گذشته وضعیت این چنین بوده است اما، من در تیم ملی كشورم بازیكنی را می‌خواهم كه برای تیم ملی جان بدهد و وقتی سرود جمهوری اسلامی خوانده می شود، موی تنش سیخ شود. كسی كه تنش برای تیم ملی می‌لرزد به تیم ملی هم فكر می‌كند و كسی هم كه به تیم ملی فكر نمی‌كند، معلوم است كه تیم ملی برای او اهمیتی ندارد.

* آیا شما برای بازی با كره از قطبی مشورت می‌گیرید؟

- اصلا و ابدا. كره جنوبی فعلی با تیم سابق تفاوت بسیار كرده است. هم بازیكنانش تغییر كرده‌اند و هم مربی‌اش عوض شده است. اگر بدانم كسی هست كه می‌تواند به تیم ملی كمك كند حتما از نظرش استفاده می‌كنم. اگر من از قطبی سوال كنم بزرگ می‌شوم و كوچك نمی‌شوم.

* بهتر نبود با كریمی به عنوان یكی از بازیكنان اسثتنایی فوتبال ابتدا صحبت می‌كردید و بعد به تیم ملی دعوتش می‌كردید؟

- شرایط ایشان با دیگر بازیكنان هیچ فرقی نمی‌كند. شاید وی لیونل مسی ایران باشد اما فوتبال بازی 24 نفری است و 11 نفر در زمین آن را به نمایش می‌گذارند. ما می‌خواهیم گروهی بازی كنیم و كسانی را داریم كه می‌توانند جای خالی ایشان را پر كنند. هر كس می‌خواهد در تیم ملی بازی كند باید عطش داشته باشد. اگر من جای او بودم به تیم ملی می‌آمدم. تیم ملی چیز دیگری است و نمی‌توان با هیچ چیز دیگر آن را مقایسه كرد.

* آیا امكان اضافه شدن فرد دیگری به كادرفنی وجود ندارد؟

- ما با روته مولر صحبت كردیم. قرار بود كه او فردا به ایران بیاید اما،‌ من گفتم دو روز قبل از بازی با كره شمالی فایده‌ای ندارد. اما، مطمئنا از بازی با امارات روته مولر به ما اضافه می‌شود ضمن آنكه قرارداد او تنظیم شده و از ابتدای سال 2009 به طور رسمی در كنار ما خواهد بود.

علی دایی سرمربی تیم ملی فوتبال

* آیا با نیكبخت برای بازگشتش به تیم ملی نشستی داشته‌اید؟

- خیر چنین چیزی نیست. نیكبخت بعد از بازی با كویت به من زنگ زد و گفت كه نمی‌تواند در آن بازی همراه تیم ملی باشد. من هم گفتم ایرادی ندارد اما، نیكبخت فعلی با نیكبخت گذشته به لحاظ فنی یكسان نبوده است. اگر او آماده باشد مثل سایر بازیكنان به تیم ملی دعوت می‌شود.

* كره شمالی با چه سیستمی مقابل ایران بازی خواهد كرد؟

- كره شمالی از سیستم سه، شش، یك استفاده می‌كند. به طوری كه سه بازیكن خط دفاع این تیم به صورت خطی بازی می‌كنند. با این حال بگذارید درباره‌ی مسایل فنی خودمان به جمع‌بندی برسیم. شاید من نتوانم مثل شما خبر بدهم و بنویسم اما، اجازه بدهید به من به عنوان كسی كه چهار پیراهن بیشتر در زمین پاره كرده، درمورد مسایل فنی تصمیم‌گیری كنم. دروغ نیست اگر بگویم بیش از 15 ساعت روی آنالیز بازی‌های كره شمالی كار كرده‌ام.

می‌خواهم بدانم براساس چه سندی مایلی كهن پس از جام جهانی آن حرف‌ها را زد. اگر مایلی‌كهن یك قدم برداشته بود، تمام مسائل حل شده بود. چه طور من می‌شوم آدم قلدر اما، وی می‌شود كارشناس نساجی و ایشان نسبت به كیفیت لباس‌هایم ایراد می‌گیرد.

* آقای دایی تا به حال اظهار نظری صریح درباره‌ دادگاه مایلی‌كهن نداشته‌اید. تنها یك بار گفته شد كه شما گفتید با عذرخواهی مایلی كهن مشكل برطرف می‌شود. آیا درست است كه دو پیشكسوت این چنین با هم رفتار كنند؟

- من هیچ وقت نگفته‌ام كه مایلی كهن باید عذرخواهی كند. از روز اول بحث‌مان روی این بود كه حق باید ثابت شود. مردم باید بدانند كه حق با كیست. مایلی كهن بزرگ و استاد من است اما این حقی است كه نمی‌شود از آن گذشت. چطور من شدم آدم قلدر و آرم پیراهنم كنده شد. آیا تا به حال از من مصاحبه‌ای سراغ دارید كه درباره‌ این مساله صحبت كنم اما می‌خواهم بدانم براساس چه سندی مایلی كهن پس از جام جهانی آن حرف‌ها را زد. اگر مایلی‌كهن یك قدم برداشته بود، تمام مسائل حل شده بود. چه طور من می‌شوم آدم قلدر اما وی می‌شود كارشناس نساجی و نسبت به كیفیت لباس‌هایم ایراد می‌گیرد. هر چند خیلی از چیزهایش را قبول ندارم اما همواره به او احترام گذاشته‌ام. این حق مردم بود كه خیلی مسائل را بدانند. پس از جام جهانی ما را گذاشتند كنار دیوار و تیر باران‌مان كردند اما الان می‌گویند گذشت كنید. شما یك قدم بردار اگر من هزار قدم برنداشتم، حق با شماست. الان وی هم حرف می‌زنند اما من باز هم سكوت كرده‌ام.

* به نظر می‌رسد وزن كادرفنی سنگین نیست و این كادر فنی در بازی‌های بزرگ نمی‌تواند تصمیمات بزرگی بگیرد.

- اتفاقا وزن كادر فنی سنگین است. من و همكارانم هر كدام بیش از 100 كیلو وزن داریم و خیلی سنگین هستیم.(باخنده) قبول ندارم كه این كادر نمی‌تواند در بازی‌های حساس تصمیم‌گیری كند. در بازی‌های قبلی نشان دادیم كه می‌توانیم در لحظات سخت تصمیم درستی بگیریم. مگر ما سخت‌تر از بازی با عربستان داریم. همیشه گفته‌ام كه علاقه‌ای به نیمكت شلوغ ندارم.

* كمی هم درباره‌ وضعیت سایپا صحبت كنید؟

- هیچ جای دنیا سراغ نداریم یك مربی روز قبل از بازی بازیكنان را 30 بار در مسافت 100 متر بدواند. این تمرینات بدنسازی است و 72 ساعت وقت می‌خواهد كه بدن انرژی از دست رفته را جبران كند. قبل از بازی با ذوب آهن لیت بارسكی چهار بازیكن اصلی سایپا را كنار گذاشت اما، سجادی در جلسه‌ای كه با او داشت گفت كه تیم نباید در این بازی ببازد و اگر در این بازی شكست نخوریم، همه جوره با شما كنار می‌آییم. پس از این بود كه چهار بازیكن كنار گذاشته شده به تیم بازگشتند. اما، آن نتیجه كسب شد. پس از این نتیجه تصمیم گرفتیم كه دو مربی داخلی‌مان به كادر اضافه شود. لیت بارسكی هم می‌ماندو باید به اندازه‌ پولی كه گرفته كار كند. او یك سری تجربیات دارد كه می‌تواند از آنها استفاده كند.

* اما، لیت بارسكی دیشب به امارات رفت؟

- ایشان بدون اجازه‌ هیئت مدیره به امارات رفت. ما طبق قرارداد همه‌ وظایف‌مان را انجام دادیم و كوچكترین ایرادی به سایپا وارد نیست. وی پس از پایان هفته‌ قبل گفت كه تمرینات سه روز تعطیل است. دیروز هم آمد و گفت تمرینات سه روز دیگر تعطیل است. چه طور می‌شود تیمی كه هفته آینده بازی دارد، شش روز تعطیل باشد. تا امروز باشگاه به وی اطمینان كرده بود و همه چیز را به او داده بود اما، از این به بعد همه‌ مسائل كنترل می‌شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا