تبیان، دستیار زندگی
سال هاست که از عینک های آفتابی چه به صورت مد و یا جهت تأمین راحتی بیشتر در مقابل نور شدید، استفاده می شود...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چه کسانی باید عینک آفتابی بزنند؟

عینک دودی

سال هاست که از عینک های آفتابی چه به صورت مد و یا جهت تأمین راحتی بیشتر در مقابل نور شدید، استفاده می شود. چشم پزشکان معتقدند دلیل دیگری برای استفاده از عینک های آفتابی وجود دارد که آن هم تأمین سلامت طولانی مدت چشم ها در موقعیت های مختلف است.

نتایج چندین مطالعه ده ساله اخیر نشان می دهد که شانس بروز بیماری های چشم برای آنان که ساعت ها (بدون محافظ) در برابر نور آفتاب قرار می گیرند، بیشتر است.

در سال 1988، گروهی از چشم پزشکان مطالعه ای بر روی 838 ماهی گیر خلیج Chesapeake انجام دادند که این افراد سال هایی از عمر خود را بر روی آب گذرانده بودند. این مطالعه نشان داد ماهی گیرانی که هیچ گونه حفاظ چشمی نداشتند، 3 برابر بیشتر از کسانی که از عینک آفتابی یا کلاه لبه دار استفاده می کردند به "کاتاراکت" یا "آب مروارید" مبتلا شده بودند."کاتاراکت" در واقع کدورت عدسی چشم طبیعی است.

بر اساس این مطالعه و مطالعات دیگر، در حال حاضر چشم پزشکان توصیه می کنند که هر گاه مقداری در مقابل آفتاب قرار می گیرید که احتمال برنزه شدن پوست و یا سوختگی ناشی از آفتاب در شما بالا می رود، از عینک های آفتابی جاذب اشعه ماورای بنفش  (UV)استفاده نمایید، به ویژه اگر در ارتفاعات یا در نزدیکی استوا زندگی می کنید.

بهترین عینک های آفتابی آن هایی هستند که 100 درصد اشعه ماورای بنفش خورشید را جذب نمایند و بهترین کیفیت اپتیکی را داشته باشند.

تیرگی عدسی (شیشه) عینک

یک عدسی متوسط و عادی برای استفاده های معمولی روزمره مناسب است. ولی اگر قرار است از عینک خود در شرایط کاملا نورانی و روشن استفاده کنید، عدسی تیره تر را انتخاب نمایید. میزان توانایی جذب اشعه UV به رنگ و درجه تیرگی عدسی عینک بستگی ندارد. بنابراین بر اساس رنگ عینک نمی توان میزان توانایی جذب اشعه های مضر را محاسبه کرد.

کسانی که در معرض خطرات خاصی قرار دارند

بعضی افراد استعداد بیشتری برای ابتلا به بیماری های چشمی ناشی از UV را دارند. مبتلایان به بیماری های خاصی (از قبل دژنراسیون ماکولا یا دیستروفی های شبکیه) لازم است در شرایط بیرون از خانه همواره از چشم خود محافظت نمایند.

بیمارانی که تحت عمل جراحی "کاتاراکت" قرار می گیرند

در کشور ما سالانه بیش از هزاران نفر تحت عمل "کاتاراکت" قرار می گیرند. در جریان این جراحی ها، عدسی طبیعی چشم برداشته می شود و بدین ترتیب چشم تا حد بیشتری در معرض خطرات ناشی از UV قرار می گیرد.

در جریان و یا بعد از عمل "کاتاراکت"، به جای عدسی طبیعی چشم معمولا یک عدسی داخل چشم Intraocular Lens (IOL) قرار داده می شود. عدسی های داخل چشمی قدیمی نسبت به عینک های معمولی یا عینک های پلاستیکی، درصد کم تری اشعه UV را جذب می کنند. کارخانه های سازنده "IOL" در حال حاضر بسیاری از محصولات خود را به صورت جاذب اشعه UV می سازند.

عینک

چنانچه "کاتاراکت" (آب مراورید) چشم شما عمل شده است و عدسی های داخل چشمی شما نیز از نمونه "IOL"های جاذب اشعه UV نیست، توصیه می شود از عینک آفتابی و جهت اطمینان بیش تر از کلاه لبه دار استفاده کنید.

چنانچه هنگام عمل آب مروارید، از عدسی های داخل چشمی (جهت جایگزینی) استفاده نشده باشد، احتمال آسیب دیدن چشم شما با اشعه ماورای بنفش وجود دارد.

استفاده کنندگان از عدسی های کنتاکت یا "کنتاکت لنز"

"کنتاکنت لنز" به تنهایی چشم شما را در مقابل اشعه UV محافظت نمی کند، ولی در عین حال کنتاکت لنزهای بسیاری وجود دارد که توانایی محافظت در مقابل UV را دارا هستند.

چنانچه "کنتاکت لنز" شما قابلیت مقابله با اشعه UV را دارد، باز هم لازم است جهت محافظت از چشم های خود از عینک آفتابی استفاده کنید.

داروهای حساس کننده به نور

داروهای حساس کننده به نور که پوست شما را به نور حساس تر می کنند، چشم شما را نیز تحت تاثیر قرار می دهند.

لازم است هنگام مصرف هر یک از داروهای زیر، با چشم پزشک خود به دقت مشاوره کنید:

- پسورالن (Psoralens) (در درمان پسوریازیس استفاده می شود)

- تتراسایکلین

- داکسی سیکلین

- آلوپورینول

- فنوتیازین

زمانی که از این داروها استفاده می کنید، هر بار که از خانه بیرون می روید از عینک آفتابی جاذب UV و کلاه لبه دار استفاده نمایید.

موارد خاص

حتی بهترین عینک ها، قادر به حفاظت از چشم شما در مقابل منابع نوری شدید نیستند. جوشکاری، نورهای شدید برنزه کننده، زمین پُر برف و یا نگاه مستقیم به نور آفتاب (مثلا در جریان خورشید گرفتگی)، همگی می توانند به چشم شما آسیب برسانند.

نگاه مستقیم به هر یک از این منابع نوری بدون حفاظت کافی می تواند سبب ابتلای دردناک قرنیه به بیماری "فتوکراتیت" (Photokeratitihis) و یا حتی افت دایمی دید مرکزی شود.

منبع: مرکز تخصصی چشم پزشکی نور

www.noorvision.com

*مطالب مرتبط:

چه عینکی؟ چه رنگی؟

چرا عینک آفتابی استفاده کنیم؟

برخی از عینك‌های آفتابی مضرند

چرا چشم شما قرمز می شود؟

در انتخاب عینك دقت كنید ، زیرا ...

باورهای غلط درباره چشم(1) و (2)

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.