تبیان، دستیار زندگی
در ادامه مطلب "باورهای غلط درباره مغز(1)" چند مورد دیگر از رایج ترین خرافات مطرح شده درباره مغز را برای تان آورده ایم:..
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

باورهای غلط درباره مغز(2)

در ادامه مطلب "باورهای غلط درباره مغز(1)" چند مورد دیگر از رایج ترین خرافات مطرح شده درباره مغز را برای تان آورده ایم:

آیا هنگام قطع شدن سر از بدن، مغز برای چند ثانیه همچنان کار می ‌کند؟

ارتباط مغز با دیگر اعضا

زمان‌های قدیم قطع کردن سر مجرمان برای مرگ آن ها کاری عادی بود. گیوتین‌ها برای مرگ ‌های سریع استفاده می‌ شدند و صدها نفر به این روش اعدام شدند.

آن چه در زمان های قدیم رایج شده بود این بود که زمانی که سر از بدن جا می ‌شود برای حدود 30 ثانیه پلک زدن هنوز ادامه دارد و حتی چشم ها به اطراف نگاه می ‌کنند. این تصور تا سال های سال ادامه داشت و هنوز هم بسیاری بر این عقیده هستند.

آن چه پزشکان امروزی مدعی هستند آن است که رفتارهایی که از اعضای صورت بر می ‌خیزد، نه از روی آگاهی بلکه عکس العمل‌های ماهیچه‌های بدن است و در واقع حرکتی کنترل شده وجود ندارد.

به محض این که ارتباط مغز با قلب قطع شود مغز به حالت کُما فرو رفته و می‌ میرد.

این حالت نیز تنها 2 تا 3 ثانیه طول می‌ کشد و آن قدر سریع است که هیچ کس متوجه آن نخواهد شد.

آیا اختلال در مغز دائمی است؟

اختلال در مغز یکی از بزرگ ترین مشکلاتی است که ممکن است برای مغز پدید آید. با این که مغز ظاهری بسیار پیچیده و هیجان انگیز دارد، اما در عین حال آن قدر شکننده است که به محض وارد شدن مشکلی برای سلول‌ها، قدرت دفاع از خود را از دست می‌ دهد.

اختلالات مغزی به دلایل مختلفی هچون عفونت و یا تصادفات ممکن است پدید آید و تعریف درست آن "از بین رفتن سلول‌های این ارگان" است.

مغز

برای بسیاری از انسان‌ها اختلال در مغز به معنای فرو رفتن فرد به "زندگی گیاهی" است و هیچ راه برگشت و مداوایی وجود ندارد و دست کم انسانی که به آن مبتلا شده است تا پایان عمر باید استفاده از دست و پا و حرکت را فراموش کند.

اما این موضوع همیشه صحت ندارد. آسیب و تخریب مغز در شکل‌های مختلفی بروز می کند و این که چه اثری بر انسان ‌ها می‌ گذارد بستگی به آن دارد که این اتفاق در کجا و چه قدر بد رخ داده باشد.

یک صدمه سطحی مغز هم مانند ضربه مغزی زمانی صورت می‌ گیرد که مغز از جای خود درون جمجمه تکان می‌ خورد و سبب خونریزی و عدم کار صحیح در آن می‌ شود. مغز از پس ضربات و مشکلات سطحی خیلی خوب بر می ‌آید و بر خلاف تصور همه، صدمات مغزی به عدم توانایی منتهی نمی ‌شود.

جراحی مغز و برداشتن لخته‌های موجود در مغز می ‌تواند توانایی آن را دوباره برگرداند و در شرایط بسیار بد، عدم تحرک و از کار افتادگی حاصل خواهد شد.

آن چه در مورد جراحات مغزی شایان ذکر است آن است که اگر رشته عصب‌ها آسیب دیده باشند، هیچ راهی برای ترمیم وجود ندارد، اما اگر محل الصاق عصب ‌ها دچار آسیب دیدگی شده باشد ترمیم صورت می ‌گیرد.

نکته‌ای که باید به آن توجه داشت آن است که مسائل بسیاری وجود دارد که در مورد مغز ناشناخته است و پزشکان هم حتی ممکن است نتوانند پیش بینی کنند که یک اختلال مغزی تا چه اندازه امکان دارد بهبود یابد.

آیا با استفاده از مواد مخدر، داخل مغز حفره ایجاد می ‌شود؟

این‌ که داروهای مخدر چه تاثیراتی روی مغز می ‌گذارند متفاوت است. برخی معتقدند تنها داروهای بسیار قوی، مغز را با اختلال رو به رو می‌ کنند و برخی نیز معتقدند که بار اول استفاده از مواد مخدر بیشترین تخریب را به جا خواهد گذاشت.

شایعات متفاوتی ارائه شده است که مواد مخدری هم چون کوکائین و اکستازی می ‌تواند داخل مغز حفره ایجاد کند، اما حقیقت آن است که تنها چیزی که می‌ تواند در مغز ایجاد سوراخ کند مته های پزشکی است. این تصور که مواد مخدر این کار را با انسان می ‌کنند اشتباه است، اما آن چه اثبات شده آن است که این مواد می ‌توانند تاثیرات مضر بلند مدت و کوتاه مدت زیادی روی مغز بگذارند.

تنها تاثیری که از مواد مخدر روی مغز اثبات شده آن است که استفاده از آن ها می ‌تواند تغییراتی در شکل ظاهری و رشد مغز به وجود آورد و به همین دلیل است که تغییر در رفتارهای یک فرد معتاد بسیار سخت خواهد بود.

آیا تنها از 10 درصد مغزمان استفاده می‌ کنیم؟

اسکن مغز

این که هر فردی تنها از 10 درصد مغزش استفاده می ‌کند یکی از رایج ترین خرافاتی است که در مورد مغز وجود دارد.

علاوه بر دست کم 100 بیلیون رشته عصبی که در مغز دائما مشغول به فعالیت هستند، بخش های مختلف مغز که هر کدام یک حرکت و رفتار را کنترل می ‌کنند نیز، همیشه مشغول فعالیتند.

اسکن‌های انجام شده از مغز نشان می ‌دهد که این ارگان همواره در حال کار است و مهم نیست ما در حال انجام چه فعالیتی هستیم، بلکه مغز مدام مشغول به کار است و تنها زمانی از کار باز می‌ ایستد که دچار اختلال شدید مغزی شده باشیم.

پس ما از تمام مغزمان استفاده می ‌کنیم و هیچ نقطه از آن نیست که بی‌ استفاده مانده باشد.

همشهری آنلاین-المیرا صدیقی

* مطالب مرتبط:

شش روش برای ایجاد مغز هوشیار

بی‌ خوابی و کاهش سلول های مغزی

تولید سلول‌های جدید در مغز

غذاهای تقویت كننده حافظه (1) و (2)

راه های تقویت حافظه

پنج  راه برای افزایش هوش

جدول‌ها جوان می‌ كنند!

راهکارهای افزایش هوش و غلبه بر فراموشی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.