تبیان، دستیار زندگی
فیلمبرداری دومین بخش از تریلوژی «اخراجی‌ها» كه هفته گذشته در نمایشگاه هوایی تهران كلید خورد و فیلم جدید «مسعود ده‌نمكی» تا اواخر همین هفته وارد مرحله جدید تولید خواهد شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

از تهران تا بغداد؛ با اخراجی‌ها

جواد رضویان

فیلمبرداری دومین بخش از تریلوژی «اخراجی‌ها» كه هفته گذشته در نمایشگاه هوایی تهران كلید خورد و فیلم جدید «مسعود ده‌نمكی» تا اواخر همین هفته وارد مرحله جدید تولید خواهد شد.

«اخراجی‌ها2»، سرانجام پس از مدت‌ها حرف و حدیث سرانجام صبح روز پنجشنبه 11مهر در نمایشگاه هوایی كلید خورد، جایی كه به تعبیر «ده‌نمكی» كلید رمز «اخراجی‌ها2» خواهد بود و از این مكان، حلقه‌های مختلف داستان به یكدیگر پیوند خواهند خورد.

بنا بر این گزارش، حلقه ابتدایی «اخراجی‌ها2» با یك داستان واقعی شروع می‌شود، اوایل جنگ بود كه یك فروند هواپیمای جمهوری اسلامی ایران توسط یك زوج به سرقت برده شد و در خاك عراق فرود آمد كه نهایتا فرد گروگانگیر بدون هیچ مزاحمتی از مهلكه ‌گریخت و همین موضوع، موجب شد تا «ده‌نمكی» برای اتصال «اخراجی‌ها1» و «اخراجی‌ها2» به سراغ این داستان برود تا با روایتی داستانی، زمینه‌های طنز فیلم خود را فراهم كند.

شاید جالب‌ترین قسمت «اخراجی‌ها2» همین سكانس‌های هواپیماربایی باشد، چرا كه از سر اتفاق خانواده «مجید سوزوكی» سوار این هواپیما هستند. حالا چرا، بماند! مهم این است كه این هواپیما قرار است توسط یك زوج گروگان‌گیر ربوده شود و به كشور عراق برده شود...

محوری‌ترین شخصیت لوكیشن هواپیما، تا پیش از ملحق شدن خانواده‌ها با «اخراجی‌ها»، جواد رضویان یا همان آقاغلام است كه قرار است در نقش پسرخاله مجید سوزوكی ظاهر شود و با چهره‌پردازی متفاوت خود، شیطنت‌هایش و دل‌بستن او به خانم مهماندار -كه نقش او را شیلا خداداد بازی می‌كند- قطعا لحظات جذابی را خلق خواهد كرد. لحظاتی كه در چند ساعتی كه در كنار گروه «اخراجی‌ها2» بودیم، هم در روی صحنه و هم در پشت صحنه فیلم فراوان دیده شد.

اوج این لحظات در جایی است كه آقا غلام بدون هیچ توجهی به كابین خلبان می‌رود و به خلبان دو نوار كاست می‌دهد كه برای مسافران پخش كند كه در همین حال، «شیلا خداداد» سر می‌رسد، دست آقاغلام را لای در می‌گذارد و آقاغلام هم با همان نگاه اول شیفته خانم مهماندار می‌شود.

مسعود دهنمکی

خود «جواد رضویان» در مورد حضورش در «اخراجی‌ها2» می‌گوید: وقتی داستان را خواندم، دیدم بسیار شیرین‌تر از «اخراجی‌ها» از آب در آمده است و برای خودم هم به شخصه جالب بود كه چطور این افراد از سر یك اتفاق، در ادامه قصه سر از خاك عراق در می‌آورند و در نهایت داستان متعددی كه باعث رودررو شدن آنها با «اخراجی‌ها» می‌شود كه در این قسمت اسیر شده‌اند.

«رضویان» ادامه می‌دهد: البته داستان آنقدر و گیرا است كه شاید در ابتدا این اتفاق غیرقابل باور باشد اما داستان آنقدر كشش و جذابیت دارد كه تماشاگر اصلا یادش می‌رود كه این جریان یك اتفاق بوده است.

گروه در یك هواپیمای تقریبا بزرگ 200 نفره مشغول ضبط صحنه‌های مربوط به هواپیماربایی هستند، صحنه‌هایی كه بیشترین نقش را در آن «امیریل ارجمند» و «مهراوه شریفی‌نیا» بر عهده دارند كه این دو، همان زوج هواپیماربای داستان هستند كه در البته در آخر داستان زن به نوعی پشیمان می‌شود و همسرش را تنها می‌گذارد.

جالب‌ترین قسمت «اخراجی‌ها2» همین سكانس‌های هواپیماربایی باشد، چرا كه از سر اتفاق خانواده «مجید سوزوكی» سوار این هواپیما هستند. حالا چرا، بماند! مهم این است كه این هواپیما قرار است توسط یك زوج گروگان‌گیر ربوده شود و به كشور عراق برده شود...

خود «امیریل ارجمند» در مورد نقشش می‌گوید: شاید كلیدی‌ترین نقش در قسمت اول، همین بهروز باشد، چرا كه به وسیله این شخصیت قرار است حلقه آغازین و میانی داستان به هم متصل شود و مسأله دیگری كه در مورد بهروز باید به آن اشاره كرد، این است كه این شخصیت حتی یك دیالوگ طنز هم ندارد و جدی‌ترین شخصیت «اخراجی‌ها2» است.

اعضای گروه كه تقریبا از صبح زود در لوكیشن حاضر شده‌اند، پس از صرف ناهار و آمدن «محمدرضا شریفی‌نیا» آماده می‌شوند تا سكانس‌ها را ضبط كنند، سكانسی كه بر روی كلاكت آن نوشته شده است «سكانس 12، برداشت 1، حلقه 2» و به این ترتیب گروه صحنه مربوط كابین خلبان و بلند شدن هواپیما از روی باند را توسط «تورج منصوری» فیلمبرداری می‌كنند.

«ابوالفضل همراه» و «شاهرخ نورمحمدی» دو بازیگری هستند كه نقش خلبانان این سفر جنجالی را به عهده دارند و در طی مسیر بارها و بارها با شیرین كاری غلام مواجه خواهند شد.

شیلا خداداد

در حین فیلمبرداری این صحنه «ده‌نمكی» به دو بازیگر شیوه صحیح فعالیت در كابین را گوشزد می‌كند و به آن‌ها راهنمایی می‌كند كه برای طبیعی‌تر شدن سكانس، چگونه با دكمه‌ها و كلید‌های كابین كار كنند.

بعد از این كه این صحنه با چند برداشت فیلمبرداری می‌شود، «ده‌نمكی» كار را تأیید می‌كند و نوبت به بازی «جواد رضویان» می‌رسد كه به كابین هواپیما داخل شود و دو نوار كاست شاد به خلبان بدهد تا با توجه به مسافت زیاد، آن را برای مسافران پخش كند تا كسی خسته نشود!

البته این نما در یك فضای حدودا 2×2 متر، حدود 15 بار گرفته می شود تا نهایتا رضایت ده‌نمكی جلب شود. صحنه‌ای كه «جواد رضویان» آن‌قدر دیالوگ خود را بامزه ادا می‌كند كه پس از پایان هر برداشت، گروه به كارهای او می‌خندند.

در فاصله‌ای كه گروه مشغول كاشتن دوربین برای صحنه بعدی هستند شوخی‌های جواد رضویان با اعضای گروه به خصوص با كارگردان، جلب توجه می‌كند به طوری كه به دلیل شلوغ بازی‌های جواد رضویان، ده‌نمكی نكاتی را كه می‌خواهد به او گوشزد كند، با صدای بلند دم گوشش می‌گوید!

یكی از مهمترین بحث‌هایی كه میان ده‌نمكی،شریفی‌نیا و منصوری هنگام صرف ناهار در جریان بود، بحث انتخاب یك بازیگر مناسب برای بخش اردوگاه است كه این سه ترجیح می‌دهند تا یك بازیگر قدیمی باشد كه البته به تعبیر ده‌نمكی این نقش كلیدی‌ترین نقش «اخراجی‌ها2» خواهد بود و اگر بازیگری مناسب برای آن پیدا شود، فیلم با استقبال بسیار زیادی در گیشه مواجه خواهد شد. (البته دراین بخش شریفی‌نیا و ده‌نمكی از من قول گرفتند كه تمامی اسامی كه در مورد این چهره قدیمی شنیدم را برای حفظ وجه غافلگیرانه كار از یاد ببرم!)

به هرترتیب در روزهای آتی قرار است با اضافه شدن بازیگرانی نظیر نگار فروزنده،نیوشا ضیغمی،منوچهر آذر،میناجعفرزاده و لیلا بلوكات، صحنه‌های مربوط به هواپیما به طور كامل فیلمبرداری شود تا پس از آن تورج منصوری صحنه‌های مربوط به برخاستن و فرود آمدن هواپیما را در  آشیانه فیلمبرداری كند تا گروه آماده كاری حدود یك ماهه برای ثبت تصاویر اردوگاه و اسارت شوند. صحنه‌هایی كه با توجه به فیلمنامه «اخراجی‌ها2» بسیار گیرا و جذاب خواهد بود و پس از آن نیز صحنه‌های مربوط به بخش جنگ فیلمبرداری خواهد شد.

به گزارش خبرنگار سینمایی فارس،برای فیلمبرداری«اخراجی‌ها2» حدود 2 ماه زمان پیش بینی شده است و سعی گروه بر این است كه تا پایان آذر ماه و مهلت تعیین شده برای ارائه فیلم‌ها به جشنواره بیست و هفتم فیلم فجر، فیلم آماده حضور در جشنواره شود.

محمدرضا شریفی نیا

فهرست عوامل سازنده «اخراجی‌ها2» با آخرین تغییرات عبارت است از:

نویسنده و كارگردان: مسعود ده نمكی، تهیه كننده: حبیب الله كاسه‌ساز، برنامه ریز و دستیار اول: علیرضا شمس شریفی، دستیار دوم: علی صمیمی، منشی صحنه: بهناز تاجیك، مدیرفیلمبرداری: تورج منصوری، صدابردار: محمود خرسند، طراح صحنه و لباس: كیوان مقدم، طراح گریم: ایمان امیدواری، عكاس: احمد شجاعی، جلوه‌های ویژه: جواد شریفی، جلوه‌های كامپیوتری: رضا فخاریه، مدیرتولید: تینا پاكروان، انتخاب بازیگران: محمدرضا شریفی‌نیا.

حلقه ابتدایی «اخراجی‌ها2» با یك داستان واقعی شروع می‌شود، اوایل جنگ بود كه یك فروند هواپیمای جمهوری اسلامی ایران توسط یك زوج به سرقت برده شد و در خاك عراق فرود آمد كه نهایتا فرد گروگانگیر بدون هیچ مزاحمتی از مهلكه ‌گریخت

بازیگران: اكبر عبدی، امین حیایی، محمدرضا شریفی‌نیا، ارژنگ امیرفضلی، سیدجواد هاشمی، مهران رجبی، جواد رضویان، شیلا خداداد، نگار فروزنده، نیوشا ضیغمی، مهراوه شریفی‌نیا، شهره لرستانی، مینا جعفرزاده، لیلا بلوكات، نرگس محمدی، قاسم زارع، سپند امیرسلیمانی، رامین پرچمی، بیوك میرزایی، میرطاهر مظلومی، منوچهر آذر، امیریل ارجمند، سیروس كهوری نژاد، ابوالفضل همراه، شاهرخ نورمحمدی، جلال پیشواییان، احمد ایراندوست، محسن جهانبانی، اردشیر كاظمی، محمدعلی باقری، یوسف قربانی، حامد مروت‌جو، سعید كرمی، امین ایمانی، سارا منجزی‌پور، فائقه عابدكوهی و با حضور افتخاری كامبیز دیرباز و علی اسیوند.

جواد رضویان

خلاصه داستان: «اخراجی‌ها2» ادامه تریلوژی «اخراجی‌ها» است. درگیری شدیدی در منطقه نبرد ادامه دارد. دشمن بیمارستان صحرایی را محاصره می‌كند و همه اخراجی‌ها و همرزمانشان در پی راهی برای نجات می‌گردند. دشمن با اسیرگیری گسترده قصد یك مانور تبلیغاتی را دارد. همه اسرا به یك اردوگاه اسرای ثبت نام نشده منتقل می‌شوند. خانواده «اخراجی‌ها» برای زیارت عازم مشهد هستند و به طور ناخواسته درگیر یك حادثه تروریستی می‌شوند. دشمن با فراخواندن خبرنگاران خارجی و داخلی به اردوگاه و تطمیع و تهدید برخی از اسرا و ایجاد چندپارچگی بین آنها، نقشه شومی در سر دارد. تروریست‌ها با دشمن همدست شده‌اند و دشمن در بین اسرا به دنبال چهره‌های شاخص فرمانده و روحانی می‌گردد.

منبع : خبرگزاری فارس

مطالب مرتبط :

پشت صحنه اخراجی ها را دانلود کنید               

«اخراج اخراجیها» ، پشت صحنه فیلم اخراجیها