تبیان، دستیار زندگی
بازیکنان مبتدی می‌توانند یک بک سوئینگ را با بردن راکت به سمت عقب درست قبل از حرکت راکت به سمت جلو
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آموزش گام به گام تنیس (6)
آموزش گام به گام تنیس (6)

بک سوئینگ

بازیکنان مبتدی می‌توانند یک بک سوئینگ را با بردن راکت به سمت عقب درست قبل از حرکت راکت به سمت جلو ساده کنند. یعنی حرکت راکت را مانند بازکردن و بستن یک در ردیف می‌کنند. به هر حال تمام بازیکنان به سرعت سبک یک بک سوئینگ ویژه خود را به دست می‌آورند. در مدتی که شما از یک  دستورالعمل عمومی استفاده می‌کنید بهتر است که سبک شخصی بک سوئینگ خود را نیز پیدا کنید.

اولین قانون برای شروع این است که به محض اینکه تشخیص دادید توپ در چه جهتی حرکت می‌کند راکت را در وضعیت آماده نگه دارید و شانه خود را بچرخانید و منتظربرخورد توپ به زمین خود نباشید

اولین قانون برای شروع این است که به محض اینکه تشخیص دادید توپ در چه جهتی حرکت می‌کند راکت را در وضعیت آماده نگه دارید و شانه خود را بچرخانید. منتظربرخورد توپ به زمین خود نباشید. دومین قانون پیدا کردن یک حالت بک سوئینگ است که نه زیاد کوتاه و نه زیاد طولانی نباشد. بازیکنان مبتدی می‌توانند اینگونه آغاز کنند که راکت را به اندازه کافی به عقب برده تا جایی که آن را در جهت حصار و یا دیوار پشتی خود عقب ببرند. افراد خیلی حرفه‌ای ممکن است در برخی شرایط راکت را بیشتر از معمول عقب بکشند. اگر بک سوئینگ شما کوتاه است نمی‌توانید ضربه پرقدرتی بزنید. بالعکس اگر بک سوئینگ شما  خیلی بلند باشد احتمال خطا افزایش می‌یابد. از طرفی شما همیشه زمان کافی برای یک بک‌ سوئینگ بلند ندارید. آخرین قانون ایجاد یک حرکت نیم دایره با راکت است، بالا، عقب و سپس یک مکث درست قبل از حرکت راکت به سمت جلو برای انجام ضربه. شکل این حلقه شبیه حرف C رو به عقب است.

فوروارد سوئینگ

اکنون شما آماده زدن ضربه خود هستید تمام تمرینات برای ایجاد یک وضعیت استوار ضربه‌زنی در قالب اجزای حرکتی سوئینگ به سمت جلو انجام می‌گیرند. فوروارد سوئینگ زنجیره‌ای از حرکات مجزایی است که با حرکت پای شما در جهت ضربه آغاز می‌شود. حرکت راکت در یک صفحه افقی به نحوی که راکت عمود بر زمین باشد برای مبتدیان مناسب است. حتی بازیکنان بسیارحرفه‌ای نیز زمانی که قصد ایجاد یک ضربه محکم وعمیق را داشته باشند مسیر حرکت راکت را صاف می‌کنند.

(شکل 1- 6)

آموزش گام به گام تنیس (6)

به عبارت دیگر سوئینگ در جهت جلو و بالا انجام می‌گیرد و با قسمت عقب توپ تماس پیدا می‌کند (شکل 1- 6) اگر مسیر سوئینگ خیلی رو به بالا باشد توپ تاپ‌اسپین بیشتری می‌گیرد. تاپ‌اسپین برای کنترل، هماهنگی و ایجاد ارتفاع بیشتر توپ در زمین مقابل پس از ضربه مناسب است.

دوباره از سبک قبلی استفاده کنید و این بار راکت را محکم در دست گرفته ، ضربه خود را کمی زودتر بزنید. امروزه عمل مچ روی ضربه بسیار معنادارتر از قبل است. در حالی که گریپ فورهند قدیمی نیازمند یک حالت نسبتا ثابت مچ برای اکثر ضربات بود. بازیکنانی که از گریپ غربی و یا نیمه غربی استفاده می‌کردند در هنگام ضربه شلاقی در پشت توپ فشار زیادی را به مچ و آرنج خود وارد می‌کردند. سعی کنید قبل از رسیدن توپ به آن ضربه بزنید. برخی از مربیان معتقدند زمانی که توپ در فاصله یک قدمی شماست، به آن ضربه بزنید. شما نمی‌توانید همیشه در آن فاصله عمل کنید ولی تلاش کنید تا حدالامکان اینگونه باشد.

تمرینات چرخش راکت به سمت جلو

1- پرتاب به سمت فورهند

در میانه زمین پشت خط سرویس بایستید. در حالی که یار شما 10 توپ را چنان به سمت شما پرتاب می‌کند که پس از برخورد با زمین در جهت فورهند تا ارتفاع کم بالا بیابند. وظیفه شما برگشت دادن این توپها با یک ضربه فورهند به زمین انفرادی مقابل است. (شکل 2- 6)

(شکل 2- 6)

آموزش گام به گام تنیس (6)

افزایش درجه سختی تمرین:

* تمرین را از بیس‌لاین شروع کنید.

* سرعت توپهای پرتابی افزایش یابد.

*یارتان به جای پرتاب به توپها ضربه بزند.

بررسی موفقیت:

* تمرکز شما روی کنترل ضربات باشد نه قدرت آن.

* از یک سوئینگ افقی و یا در جهت پایین به بالا استفاده کنید.

 کاهش درجه سختی تمرین:

* سرعت توپها کاهش یابد.

* ضربه را با راکتی شروع کنید که درعقب قرار دارد.

امتیازدهی به موفقیتتان:

1 تا 3 فورهند موفق 3 امتیاز

4 تا 7 فورهند موفق 5 امتیاز

8 تا 10 فورهند موفق 7 امتیاز

ثبت امتیاز شما در این قسمت:..................

2-  پرتاب و ضربه فورهند

این تمرین به استفاده شما از ضربه فورهند در جلو کمک می‌کند. از ناحیه بیس‌لاین با وضعیت موازی آماده این سوئینگ باشید. 10 توپ متوالی را به سمت بالا کمی جلوتر از محل استقرار خود پرتاب کنید و بعد تقریبا در امتداد پای جلویی خود به توپ ضربه بزنید. پس از برخورد هر توپ را با ارتفاع مناسب از روی تور و به عمق ممکن بزنید. سعی کنید تمام توپها وارد زمین انفرادی مقابل شود. از طرفی این تمرین روشی مناسب برای آغاز بازی زمینی در طول گرم کردن تمرین است.

افزایش درجه سختی تمرین:

* تنها توپ‌هایی را بشمارید که در زمین مقابل به زمین  برخورد کند.

بررسی موفقیت:

*سعی کنید انتقال وزن در لحظه حرکت راکت از عقب به جلو باشد.

* تماس راکت با توپ باید هم سطح پای جلویی باشد.

کاهش درجه سختی تمرین:

* برای زدن ضربه به توپ نزدیک تور بایستید.

امتیازدهی موفقیتتان:

1 تا 3 ضربه داخل کورت 1 امتیاز

4 تا 7 ضربه داخل کورت 3 امتیاز

8 تا 10 ضربه داخل کورت 5 امتیاز

ثبت امتیاز شما در این قسمت:...........

(شکل 3- 6)

آموزش گام به گام تنیس (6)

ادامه حرکت

چگونه می‌توان ضربه‌ای را با توجه به نوع وضعیت ایستادن و گریپ آن به اتمام رسانید؟ معمولا گریپ نیمه غربی به همراه ادامه حرکتی است که دور بدن هم‌سطح با گردن می‌پیچد. ادامه حرکت گریپ غربی کوتاه‌تر بوده و در ارتفاع کمتری انجام می‌گیرد یعنی درست شبیه حرکت برف‌ پاک‌کن اتومبیل. (شکل 3- 6) برای گریپ شرقی ادامه حرکت با حرکت راکت به سمت تور پایان می‌پذیرد. (شکل 4- 6)

(شکل 4- 6)

آموزش گام به گام تنیس (6)

هر 3 روش ادامه حرکت به‌طور قطعی نشان می‌دهد که شما نباید سرعت حرکت راکت خود را قبل از برخورد به توپ کاهش دهید. معمولا در این مواقع گفته می‌شود: در جهت توپ ضربه بزنید. زمانی که شما این کار را انجام می‌دهید اجازه دارید که یک کاهش معمول را در سرعت راکت ایجاد کنید. اگر در بین راه توقف کنید ضربه شما کوتاه بوده و فاقد قدرت کافی خواهد بود و ممکن است خود شما دچار آسیب‌دیدگی در ناحیه بازو و شانه شوید.

برای تمرین ادامه حرکت یارتان توپهایی را به سمت فورهند شما تا ارتفاع کمر می‌فرستد. بعد از هر بار ضربه در انتهای حرکت راکت خود توقف کنید و موقعیت راکت را با توضیحات داده شده مقایسه کنید.

تمرینات ادامه حرکت

1- فورهندهای متوالی

با تمرین با یار خود شروع کنید. هر بازیکنی روی زمین بیس‌لاین خود ایستاده و توپی را به سمت بالا پرتاب کرده و با یک ضربه فورهند وارد بازی می‌کند و به زمین مقابل می‌فرستد. (شکل 6- 6) تعداد کل فورهندهای متوالی را که به وسیله هر 2 بازیکن زده شده است حساب کنید. یک نوع تغییر در این تمرین فورهندهای مورب است. تمرین قبل را تکرار کنید اما این بار تمام فورهند را به شکل مورب بزنید.(از فورهند به فورهند) توپهایی که به زمین انفرادی مقابل در سمت مورب نروند از دست رفته‌اند.(شکل 7 - 6)

(شکل 6- 6)

آموزش گام به گام تنیس (6)

(شکل 7 - 6)

آموزش گام به گام تنیس (6)

برای ایجاد تغییر بیشتر یک جعبه خالی توپ تنیس را روی دسته شیشه پاک‌کنی قرارداده و آن را در مرکز توربه تور تکیه دهید. (شکل8- 6) سعی کنید تمام ضربات مورب شما به اندازه کافی بلند باشد تا از بالای شیشه پاک‌کن رد شود بدون اینکه از زمین خارج شود.

(شکل8- 6)

آموزش گام به گام تنیس (6)

دومین نوع تغییر در تمرینات فورهند بازی توپ با دیوار است.(شکل 9- 6) در فاصله یک فوتی از یک دیوار بایستید و سعی کنید توپ را به وسیله ضربات نرم در جهت دیوار در بازی نگه دارید.

(شکل 9- 6)

آموزش گام به گام تنیس (6)

در پایان می‌توان از باریکه‌های بازی دوبل به تنهایی استفاده کرد. (شکل 10- 6) در مقابل یار خود روی بیس‌لاین در محدوده باریکه دوبل بایستید. توپ را با یک ضربه فورهند وارد بازی کنید و سعی کنید تمام ضرباتتان در این محدوده به زمین برخورد کند. این حالت بسیار مشکل است و بهتر است توسط بازیکنان سطح متوسط و حرفه‌ای اجرا شود.

(شکل 10- 6)

آموزش گام به گام تنیس (6)

افزایش درجه سختی تمرین:

* هر بازیکنی باید 10 ضربه از 20 ضربه متوالی را بدون وقفه اجرا کند.

بررسی موفقیت:

* زود عمل کنید.

* سعی کنید تماس راکت با توپ در جلوی بدنتان باشد.

*ادامه حرکت راکت را کامل کنید.

کاهش درجه سختی تمرین:

* زمانی که بازیکنی توپی را از دست داد توپ دیگری را وارد بازی کرده و شمارش خود را ادامه می‌دهیم.

* تمام تمرینات از محل سرویس روی بیس لاین اجرا شود.

امتیازدهی به موفقیتتان:

1 تا 3 ضربه فورهند متوالی 3 امتیاز

4 تا 7 ضربه فورهند متوالی 5 امتیاز

8 تا 10 ضربه فورهند متوالی 7 امتیاز

ثبت امتیاز شما در این قسمت:................

به سرعت روی پا حرکت کنید ، راکت را سریعا آماده کنید ، کمر خود را در شرایط راحتی نگه دارید و سعی کنید محل تماس ضربه در جلوی بدنتان باشد

2-  بازیهای فورهند

این تمرین آخرین مورد برای فورهند شماست. روی بیس‌لاین بایستید 10 توپ را وارد بازی کرده و به سمت فورهند یار خود که روی بیس‌لاین مقابل ایستاده بفرستید. بعد از ضربه و برگشت توپ بازی را ادامه دهید. تمام توپها باید با یک ضربه فورهند به سمت فورهند یارتان برود ودر این میان سعی کنید بازی را به نفع خود تمام کنید.

افزایش درجه سختی تمرین:

*هر ضربه‌ای را حتما به صورت فورهند بزنید حتی اگر توپ در سمت یک هند شما باشد.

بررسی موفقیت:

*به سرعت روی پا حرکت کنید.

* راکت را سریعا آماده کنید.

* کمر خود را در شرایط راحتی نگه دارید.

*سعی کنید محل تماس ضربه در جلوی بدنتان باشد.

کاهش درجه سختی تمرین:

* تا جایی که می‌توانید توپ را در بازی نگه دارید.

امتیاز‌دهی به موفقیتتان:

1 تا 3 امتیاز کسب شده 5 امتیاز

4 تا 7 امتیاز کسب شده 7 امتیاز

8 تا 10 امتیاز کسب شده 9 امتیاز

امتیاز شما در این قسمت: ...........

خلاصه موفقیت

تماشای بازی بازیکنان بزرگ تنیس آسان‌تر است چرا که همزمان با تماشای ما در یک سمت زمین آنان به سرعت آماده ضربه بعدی در سمت دیگر زمین هستند. برای یک فورهند عالی از حرکت پای خود کمک بگیرید. از یک گام جهشی و یا ضربدری برای حرکت سریع به سمت موقعیت مورد نظر استفاده کنید. وضعیت شما هر یک از موارد باز، بسته، نیمه باز و یا موازی که باشد شانه‌ها را بچرخانید، راکت را عقب بکشید و به توپ ضرب بزنید. ضربه شما باید هم‌سطح پای جلویی انجام گیرد. انتظار برگشت هر ضربه‌ای را داشته باشید. به محض اینکه ضربه فورهندی را انجام دادید، درست شبیه همان کاری که بازیکنان بزرگ انجام می‌دهند، از دست غیرمسلط برای تنظیم گریپ خود و آغاز تغییر وضعیت برای ضربه بعدی استفاده کنید.

جدول( 11- 6)

آموزش گام به گام تنیس (6)

اجازه دهید نگاهی داشته باشیم به امتیازات ثبت شده شما در تمرینات گذشته، امتیاز خود را در جدول( 11- 6) وارد کنید و با هم جمع ببندید تا امتیاز کل فورهند شما به دست آید. اگر امتیاز به دست آمده بین 24 تا 50 است وارد فصل دوم یعنی بک‌هند شوید.