تبیان، دستیار زندگی
زرگ جهان این هفته : العین امارات باشگاه : العین امارات Alain Emirate رئیس باشگاه : شیخ محمدبن زاید آل نهیان مدیر باشگاه : شیخ حضابن زاید آل نهیان استادیوم : طنهون بن محمد سایت باشگاه : www.ALAi...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

معرفی باشگاههای بزرگ جهان

این هفته :

العین اماراتباشگاه :العین اماراتAlain Emirate

رئیس باشگاه :

شیخ محمدبن زاید آل نهیان

مدیر باشگاه :

شیخ حضابن زاید آل نهیان

استادیوم :

طنهون بن محمد

سایت باشگاه :

www.ALAinteam.comپیراهن باشگاه :بنفش

سر مربی :

برونومتسو

شهر زیبای العین دارای جاذبه های فراوانی است . یكی از پر قدرت ترین تیم های فوتبال امارات از این شهر است . آری ، تیم العین یكی از تیم های پرافتخار و خوب امارات به شمار می آید و اینك در آسیا هم خودنمایی می كند.

تاریخچه :

پس از اینكه شیخ زاید بن سلطان آل نهیان در سال 1966 حاكم ابوظبی شد، فعالیت های فرهنگی ورزشی در امارات ابوظبی گسترش یافت. در این فضای به وجود آمده ، جوانان شهر العین ، یكی از بزرگترین شهرهای امیرنشین ابوظبی ، برای تأسیس باشگاهی كه به فعالیت ها و علائق فرهنگی و ورزشی شان پاسخگو باشد، دعوت شدند.

حركت باشگاه العین در سال 1968 و زمانی شروع شد كه گروهی از جوانان این شهر خانه كوچكی را در خیابان شیخ خلیفه اجاره كردند تا برای فعالیت های آینده شان برنامه ریزی كنند.

علیرغم فقدان تجربه و كمی تسهیلات فیزیكی ، آنها برای تشكیل یك تیم فوتبال تلاش كردند. یكی دو ماه بعد، آنها گروهی را برای مشورت با شیخ خلیفه زاید حاكم ابوظبی فرستادند تا او را از نیازهای خود آگاه كنند. شیخ خلیفه به آنها خانه ای در منطقه « القهیل »، همچنین یك دستگاه اتومبیل لندرور نیز به این باشگاه اعطا كرد.

علاوه بر تیم فوتبال ، تیمهای والیبال و تنیس روی میز باشگاه نیز فعالیت خود را شروع كردند. به دنبال گسترش و تنوع فعالیت های باشگاه ، شیخ خلیفه زاید دستور ساخت یك مجموعه ورزشی داد. این مجموعه ورزشی در سال 1971 با هزینه 200 هزار درهمی ساخته شد.

اولین مسابقه دوستانه تیم العین در سال 1969 مقابل الاسماعیلی مصر در شهر العین برگزار شد كه میهمان مصری بنفش های العین را با 7 گل در هم كوبید. آنها سه سال بعد نیز در یك مسابقه دوستانه میزبان سائوپائولو برزیل بودند كه با 13 گل مغلوب شدند!

در اواخر سال 1973 ، باشگاه العین با باشگاه القضامون ادغام شد و با نام جدید « باشگاه فرهنگی ورزشی العین » فعالیت خود را آغاز كرد كه یك نقطه عطف در تاریخ بنفش های امارات به حساب می آید.

العین در فصل 77- 76 به اولین افتخار تاریخ خود دست یافت و آن زمانی بود كه در حضور تیمهای قدری مثل الاهلی و النصر موفق شد قهرمان لیگ امارات شود و این افتخاری بس بزرگ و غرورآفرین برای این باشگاه 9 ساله بود. پس از درخشش در اوایل دهه 80 ، بنفش ها دهه 80 را زیر سایه تیمهای دوبی و شارجه قرار گرفتند.

اما دهه 80 نقطه عطفی در تاریخ این باشگاه به حساب می آید ، چرا كه استادیوم اختصاصی باشگاه در سال 1987 به بهره برداری رسید.

دهه 90 هم برای این باشگاه افتخار آمیز بوده است چرا كه آنها در فصل 99- 98 به مقام سومی آسیا و در سال 2001- 2002 به قهرمانی آسیا رسیدند.

سمبل و رنگ رسمی باشگاه

رنگ رسمی باشگاه بنفش است و سمبل باشگاه علامت قلعه « الجهلی » است. این قلعه در سال 1895 بنا شده است و اقامتگاه شیخ زاید بن سلطان آل نهیان از سال 1946 است.

تاسیسات ورزشی

مجموعه ورزشی باشگاه العین با نام قطاره در مركز شهر العین در خیابان خالد بن سلطان واقع شده است. مساحت مجموعه 150 هزار متر مربع است.

ساختمانهای مجموعه شامل استادیوم 18 هزار نفری فوتبال « طهنون بن محمد » سه زمین تمرینی ، سالن پینگ پونگ ، سه زمین هندبال ، چهار زمین بسكتبال و والیبال و دو زمین تنیس است.

ساختمان اداری باشگاه دو طبقه است. طبقه اول شامل اتاق كنفرانس ، آمفی تئاتر ، كتابخانه با 4 هزار جلد كتاب و آرشیو مطبوعات است. طبقه دوم قسمت اداری باشگاه شامل اتاقهای كاركنان اداری ،كمیته ها و رئیس و مدیر باشگاه است.

این مجموعه ورزشی با هزینه 250 میلیون درهمی ساخته شده است.

افتخارات فوتبال

العین با 7 بار قهرمانی در لیگ امارات ركورددار است و تنها تیمی است كه توانسته 7 بار به مقام قهرمانی نائل شود. اولین قهرمانی آنها به سال 1977 برمی گردد و آخرین بار در فصل پیش قهرمان امارات شدند. آنها در سال 2001 در جام باشگاههای كشورهای حوزه خلیج فارس نیز توانستند به اولین افتخار خارجی خود دست یابند، ضمن اینكه در سال 99 در اوج بدشانسی به مقام سوم آسیا رضایت دادند. در سال 2002 هم به مقام قهرمانی رسیدند.

وضعیت فعلی

العین در فصل گذشته به مقام قهرمانی لیگ امارات رسید و در مسابقات آسیایی درخشید.

آنها در فصل جاری « برونومتسو» فرانسوی پدیده مربیان جام جهانی 2002 را به خدمت گرفته اند ، ضمن اینكه « سعید خرازی » ملی پوش جوان مراكشی را نیز استخدام كرده اند تا بتوانند هم در عرصه آسیایی و هم در مسابقات داخلی درخشش خود راادامه دهند.