تبیان، دستیار زندگی
مالك بزرگ‌ترین فروشگاه كتاب افغانستان تلاش می‌كند محرك‌هایی برای افزایش علاقه مردم به مطالعه بیابد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ابتكار يك ناشر قديمي براي رونق كتابخواني در افغانستان

   ابتكار، ناشر قدیمی، رونق كتابخوانی، افغانستان

مالك بزرگ‌ترين فروشگاه كتاب افغانستان تلاش مي‌كند محرك‌هايي براي افزايش علاقه مردم به مطالعه بيابد.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) به نقل از رويترز، «شاه محمود رييس»  پس از راه انداختن اتوبوس‌ فروش كتاب در گوشه و كنار افغانستان، با راه انداختن يك سايت اينترنتي درصدد است به آن دسته از افغان‌هايي كه به اينترنت دسترسي دارند نيز كتاب ارائه كند.

اين ناشر كه ادعا مي‌كند بزرگ‌ترين مجموعه كتاب‌هاي دنيا درباره افغانستان را به زبان انگليسي در اختيار دارد مي‌گويد: اين كتاب‌ها، بي‌نظير و منحصر به‌فردند. رييس مي‌گويد در كتاب فروشي‌اش ـ در قلب كابل ـ حدود يك ميليون جلد كتاب دارد؛ بنابراين فروشگاه خود را بزرگ‌ترين و اصلي‌ترين كتاب‌فروشي افغانستان مي‌داند و ادعا مي‌كند اگر دچار مشكل شود، بحران جدي در توزيع كتاب در اين كشور به وجود مي‌آيد.

«رييس» كه داراي مدرك مهندسي است، از 35 سال پيش به نشر كتاب مي‌پردازد و نزد بسياري از دست اندركاران و علاقه‌مندان به كتاب در گوشه و كنار افغانستان شناخته شده است. او همچنين براي خارجي‌هايي كه به افغانستان مي‌آيند نيز چهره‌اي قابل توجه است و يك روزنامه‌نگار نروژي كه پس از سقوط طالبان از افغانستان ديدار كرده بود، در سال 2001كتابي درباره او منتشر كرد.

بدترين تجربه كاري اين كتاب‌فروش باسابقه، دو سالي است كه در دوره حكومت كمونيستي پشت ميله‌هاي زندان گذراند. او به اتهام فروش كتاب‌هاي امپرياليسيتي و ارائه نشريات غربي به زندان افتاده بود.

از سال 2002 نيز پروژه جديدي را كليد زد و آن راه‌اندازي اتوبوس‌هاي فروش كتاب در سراسر افغانستان بود. در واقع وقتي تلاش‌هايش براي جلب حمايت سازمان‌هاي غيردولتي آموزشي - فرهنگي خارجي از اين طرح شكست خورد، خودش يك اتوبوس خريد و در سال 2006 آن را با 20 هزار نسخه كتاب راهي استان‌هاي شمالي كشور كرد؛ اما به دليل وجود خشونت و ناامني در استان‌هاي جنوبي و شرقي، هنوز نتوانسته بقيه كشور را پوشش دهد.

او مي گويد اين كار با فشار و شتاب انجام شد؛ اما من مجبور بودم به اين كار دست بزنم؛ چون وقتي نتوانستم حمايت كسي را جلب كنم بايد به امكانات خودم و خواست و نياز مردم اتكا مي‌كردم.

روح مطالعه در افغانستان كه زماني از مراكز اصلي علم، شعر و تحقيق آسيا بود در جريان سه دهه جنگ و به دليل صدمه اي كه به روند آموزشي و ادبي وارد شد، به شدت آسيب ديده است.

اين ناشر مي‌گويد از طريق كتاب بچه‌هاي ما مي توانند با فرهنگ گذشته و تاريخ‌شان آشنا شوند. به نظر او كتاب مثل درياست. اگر مرواريد مي‌خواهي بايد به دريا بزني. بايد كتاب بخواني تا بتواني مشكلات كشورت را حل كني.

«رييس» همچنين تصميم گرفته خاطراتش را از سه دهه تاريخ اخير اين كشور بنويسد و در نظر دارد با ايجاد يك ساختمان بزرگ اولين مجموعه كتاب فروشي، كتابخانه و انتشارات كشورش را راه اندازي كند