تبیان، دستیار زندگی
افسانه بایگان یکی از دلایل حضور خود را در فیلم سینمایی "کنعان" ساخته مانی حقیقی فیلمنامه بسیار خوب آن و نقش آذر را اتفاقی خوب در کارنامه بازیگری خود دانست. بازیگر نقش آذر در "کنعان" به خبرنگار مهر گفت: این نقش در فیلمنامه به خوبی پرداخت شده بود و آنچه ش
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نقش آذر در "کنعان" اتفاقی خوب در کارنامه بازیگری من است

افسانه بایگان و بهرام رادان در کنعان

افسانه بایگان یکی از دلایل حضور خود را در فیلم سینمایی "کنعان" ساخته مانی حقیقی فیلمنامه بسیار خوب آن و نقش آذر را اتفاقی خوب در کارنامه بازیگری خود دانست.

بازیگر نقش آذر در "کنعان" به خبرنگار مهر گفت: این نقش در فیلمنامه به خوبی پرداخت شده بود و آنچه شما می‌بینید و برآیند به وجود آمده از دل همین فیلمنامه است. هر بازیگری با بازی خود رنگ‌آمیزی خاصی به نقش می‌دهد و اگر طرحی از شخصیت کشیده شده، بازیگر است که با توانایی و نوع نگاه به موضوع و روحی که برای نقش قائل می‌شود، به تصویر رنگ می‌زند.

وی در ادامه با اشاره به شناسنامه‌دار بودن نقش آذر در "کنعان" افزود: من حتی اگر در فیلمنامه درباره گذشته نقش چیزی ندانم، سعی می‌کنم زندگینامه برای او تهیه کنم. خوشبختانه در "کنعان" ما به گذشته آذر اشاره می‌کنیم و تا حدی خانواده وی مشخص می‌شود. با این شناسنامه حس می‌کنیم آذر و مینا از یک خانواده اصیل تهرانی و تقریبا فرهنگی هستند.

بایگان ادامه داد: اما آذر به عقیده من یک فرد سیاسی جدی نبوده است. ما در سال‌های قبل یا اوایل انقلاب جوانانی را داشتیم که به دلیل موج خاص موجود در جامعه جذب گرایش‌های مختلف می‌شدند. آذر هم همین وضعیت را داشته و صرفا یک سمپات برای نوعی ایدولوژی خاص بوده است. اما همین امواج برای برخی یکسری تبعات دارد و آذر هم از ریشه و وطن خود جدا می‌شود.

این بازیگر درباره ابهام موجود در شخصیت آذر گفت: به عقیده من همین اندازه که به شخصیت آذر در فیلم "کنعان" پرداخته شده کافی است و فکر می‌کنم این ابهامی که درباره وی وجود دارد، یک نوع رمز و رازی به آذر می‌دهد که این شخصیت را برای مخاطب جذابتر می‌کند. برای یک کار سینمایی در همین حد باید به این شخصیت نزدیک می‌شدیم.

افسانه بایگان یکی از دلایل حضور خود را در فیلم سینمایی "کنعان" ساخته مانی حقیقی فیلمنامه بسیار خوب آن و نقش آذر را اتفاقی خوب در کارنامه بازیگری خود دانست.

وی افزود: آذر مرموز نیست و چون نمی‌توانیم به خیلی از بخش‌های او نزدیک شویم و به آن بپردازیم، یک نوع رازی را اطرفش حس می‌کنیم. سعی کردم در بازی این موضوع را لحاظ کنم. یک غرور و افسردگی خاص، لایه‌های پنهان تفکر و عواطف خاص که تمام اینها در لحظات مختلف رنگ‌های مختلف می‌گیرند.

بایگان درباره تقابل عاطفی بین آذر و مینا بر سر شخصیت علی گفت: شخصا فکر می‌کنم این تقابل می‌توانست پرداختی ظریف و پررنگتر داشته باشد. بعد از بازتاب‌های جشنواره‌ای فیلم متوجه شدم مخاطبان دوست داشتند به این رابطه بیشتر پرداخته می‌شد. البته فکر می‌کنم پرداخت فعلی نیز جوابگو است و برای مخاطبی که دقیق فیلم را ببیند موضوع کامل باز می‌شود.

وی رابطه بین مینا و آذر را اینچنین تشریح کرد: اگر یک نگرش واقعی داشته باشیم متوجه می‌شویم هر چقدر روابط آدم‌ها با هم شدیدتر باشد، چندلایه و پیچیده‌تر می‌شود. نمی‌توان به راحتی گفت من نسبت به خواهرم فقط یک حس مثبت دارم. بلکه این حس‌ها متاثر از عوامل مختلف هستند. اما وجه غالب، عاطفه خاص بین این دو خواهر است.

بازیگر "کنعان" درباره اهمیت نقش آذر در کارنامه بازیگری خود گفت: بعضی مواقع یک نقش‌هایی می‌تواند کاملا به احیا شدن یک بازیگر کمک و توانایی‌های او را عرضه کند. مکمل بودن این نقش برای من که اصولا نقش‌های محوری و اول داشتم، یک اتفاق خوب بود. چون نقش در فیلمنامه به خوبی نوشته شده بود و در یک مجموعه در جای درست قرار گرفته است.

فیلم سینمایی "کنعان" که در بخش مسابقه سینمای ایران و بین‌الملل جشنواره فجر پارسال به نمایش درآمد، سومین فیلم حقیقی پس از "آبادان" و "کارگران مشغول کارند" است. در خلاصه داستان فیلم آمده است: مینا و مرتضی تصمیم گرفته‌اند پس از 10 سال از هم جدا شوند. آنها می‌خواهند طلاقشان را رسمی کنند، اما بازگشت ناگهانی آذر خواهر مینا...

محمدرضا فروتن، ترانه علیدوستی، افسانه بایگان، بهرام رادان، نقی سیف جمالی، حسن معجونی، امیر نصیری یکتا، شیرین زنگنه، محسن شاه‌ابراهیمی،عاطفه تنهایی و آزیتا رایجی بازیگران "کنعان" هستند و دیگر عوامل آن عبارتند از نویسندگان: حقیقی و اصغر فرهادی، مدیر فیلمبرداری: حسن کریمی و تدوینگر: مستانه مهاجر. "کنعان" محصول هدایت فیلم است.

منبع : مهر

مطالب مرتبط :

کلبه‌ی احزان شود روزی گلستان؟!