تبیان، دستیار زندگی
باید هنر برخورد مناسب با جوانان را آموخت . جوانان ، لوح ضمیر و دلشان پاكتر از بزرگان و سالخوردگان است . آمادگى پذیرش و تغییرشان هم بیشتر دارند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

راه حلی برای آشتی

آشتی میان دونسل(2)

جوان

برای مطالعه ی قسمت قبل اینجا کلیک کنید.

تربیت فرزند ، بر اساس شرایط و نیازهاى جامعه و عصر حاضر ، یك اصل ضرورى است ، اما نه به قیمت فراموش كردن سنن مذهبى و ملى ، یا پذیرش فرهنگى بیگانه .

لا تقسروا اولادكم على آدابكم ؛ فانهم مخلوقون لزمان غیر زمانكم (1)

فرزندانتان را بر اساس آداب و تربیت خودتان وادار نكنید ، چرا كه آنان براى زمانى غیر از زمان شما آفریده شده اند.

این یك حكمت ناب و بلند در تربیت اجتماعى فرزندان است . ولى شناخت شرایط روز بسیار مهم و حساس است . این یك مساله است و گم نكردن راه اصیل و فرهنگ خودى مساله اى دیگر. و این دو نباید با هم خلط شوند.

هم باید شرایط روز را در نظر داشت ، هم مسایل تربیت مكتبى را نباید تحت الشعاع مد روز یا فرهنگ وارداتى و تحمیلى غرب قرار داد و به بهانه ی تربیت امروزین ، فرهنگ بیگانه را پذیرفت .

گفتیم كه میان نسل كهن و نو باید همدلى و رابطه ایجاد كرد. یكى از عوامل این ارتباط متقابل ، درك این دو قشر و نسل از یكدیگر است . اگر هر یك از این دو نسل ، شرایط حاكم بر دیگرى و فرهنگ خاص تربیت شدن او را در آن فضا درك كنند، هم دیدگاه شان نسبت به هم روشن تر و شفاف تر خواهد بود ، هم توقعات و انتظارات ، واقعى و عینى خواهد گشت .

اگر جوانان دریابند كه پیران و سالمندان (چه پدر و مادر خودشان باشند یا دیگران ) در شرایط و دوران متفاوتى با خودشان رشد كرده و تربیت شده اند ، توقع نخواهند داشت كه مثل خودشان بیندیشند یا عمل كنند ، آن هم صد در صد و بى كم و كاست !

سالمندان و نسل كهن نیز اگر توجه كنند كه با تغییر زمان و شرایط و نیازها و ارتباطات ، بسیارى از سلیقه ها و رفتارها و روحیات هم عوض مى شود و ذهنیات و معلومات نسل نو مثل گذشته نیست ،  توقع شان از نوجوانان و جوانان كمتر و عینى تر خواهد شد.

بزرگ ترها باید به جوانان میدان عمل و فعالیت و ابتكار بدهند و بگذارند كه آنان ، خود و هنرشان و خلاقیت هایشان را عرضه كنند و توانایى های شان را در عمل نشان دهند.

توصیه حضرت امیر (علیه السلام ) به تربیت فرزندان بر اساس شرایط روز، همان پذیرش واقعیات زمانى است و اعتراف به تحول در زمان و عصر و نیازها، اما نه به قیمت تبدیل شدن ارزش ها به ضد ارزش ها و كمرنگ شدن اصول عقلانى و مكتبى !

باز هم مى رسیم به ضرورت پیوند و تفاهم ذهنى و فكرى نسل قدیم و جدید ، بر اساس معیارهاى صحیح ، كه كارى است هم دشوار، هم لازم ! در این میدان ، رسالت والدین و مربیان نیز سنگین است .

با جوانان

باید هنر برخورد مناسب با جوانان را آموخت . جوانان ، لوح ضمیر و دلشان پاك تر از بزرگان و سالخوردگان است . آمادگى پذیرش و تغییر هم بیشتر دارند.

بر خلاف پیران كه شاكله شخصیت شان شكل گرفته و سجایا و خصلت ها در وجودشان نقش بسته است ، جوانان هم حساس ترند و دل نازك تر، هم زود رنج ترند و پر توقع تر و این از ویژگی هاى این مقطع از سن و سال است .

جوانان دوست دارند مورد توجه دیگران قرار گیرند. در خانه هم دوست دارند احساس شخصیت و جایگاه كنند و مورد عنایت باشند. این حداقل خواسته و توقع شان است . وقتى هم تشویق شوند ، شكوفاتر مى شوند و خوبی هاشان افزایش می یابند.

سیره پیامبر اكرم (صلى الله علیه و آله ) احترام گذاشتن ، شخصیت دادن و جذب كردن جوانان بود و چنین سفارش مى فرمود:

و اوصیكم بالشبان خیرا؛ فانهم ارق افئده ، ان الله بعثنى بشیرا و نذیرا، فوافقنى الشبان و خالفنى الشیوخ (2)

شما را در باره جوانان توصیه به نیك رفتارى مى كنم ، چرا كه آنان دل نازكترند. خداوند مرا به عنوان بشیر و نذیر فرستاده است . جوانان با من هم پیمان شدند ، اما پیران به ستیز و مخالفت با من برخاستند.

هم پیمانى جوانان با رسول خدا و مخالفت پیران با دعوت اسلام ، شاهدى بر همان فطرت حق پذیر و طبیعت آماده تر جوانان براى شنیدن حق و پذیرفتن ایمان و فداكارى در راه عقیده است .

پس به سوى آشتى میان دو نسل و ایجاد تفاهم میان دو قشر پیر و جوان گام برداریم ، تا راه تربیت هموارتر و دستیابى به توفیق ، بیشتر باشد.

پی نوشت ها :

1- شرح نهج البلاغه ، ابن ابى الحدید، ج 20، ص 267.

2- سفیه البحار، ج 2،ص 176.

منبع : تلخیص شده از كتاب " الفباى زندگى (آشنایى با اصول و عوامل تحكیم خانواده ) "

نویسنده : جواد محدثى

مقالات مرتبط :

پدر بزرگ ها، مادر بزرگ ها ، نعمتی از جانب خدا

نوه ها ، مغز بادام

فرشته هایی با موهای سپید

چگونه با پدربزرگ ها و مادربزرگ ها كنار بیاییم؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.