تبیان، دستیار زندگی
استان قزوین ( قسمت پانزدهم ) منطقه ییلاقی پیچ بن این منطقه نسبتاً مرتفع با ارتفاع حدود دو هزار و پانصد متر ، در شمال  شرقی الموت و در جاده معروف " سه هزار" قرار دارد و یكی از زیباترین مسیرهای راهپیمایی قزوین ب...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ییلاق های استان قزوین

معرفی ییلاق های استان قزوین

منطقه ییلاقی پیچ بن

این منطقه نسبتاً مرتفع با ارتفاع حدود دو هزار و پانصد متر ، در شمال  شرقی الموت و در جاده معروف " سه هزار" قرار دارد و یكی از زیباترین مسیرهای راهپیمایی قزوین به شمال ایران است . چمنزارهای زیبای این منطقه ییلاقی خوش آب و هوا ، به گردنه مشهور " سلج انبار" با ارتفاع تقریبی سه هزار متر می رسد كه بخشی از رشته كوه البرز غربی است و مرز طبیعی استان های قزوین و مازندران محسوب می شود.

دامنه های جنوبی سیالان

دامنه های جنوبی سیالان در شمال شرقی الموت واقع ، و از ییلاق های زیبا و سرسبز استان قزوین است . از " هنیز " -مرتفع ترین و شمالی ترین آبادی این منطقه - هر چه به سمت شمال پیش برویم، هوا خنك تر شده و پوشش گیاهی منطقه تغییر می كند . علاوه بر گیاهان علفی ، این منطقه دارای پوشش درختان سرو كوهی نیز هست كه نشانه نزدیكی این منطقه به استان مازنداران و پوشش گیاهی جنگلی آن است.

این ییلاق در شمال به گردنه سیالان با ارتفاع تقریبی چهار هزار متر منتهی می شود كه مرز طبیعی استان های قزوین  و مازندران به حساب می آید .

تارم

تارم بین قزوین و دیلمان قرار دارد و به دو بخش علیا و سفلی تقسیم می شود. تارم سفلی از شمال ، شمال شرق و شمال غرب به دیلمان ، ازغرب به زنجان ، از جنوب شرق و شرق به قزوین و از جنوب و جنوب غرب به  تاكستان محدود می شود. این بخش به دلیل هم مرز بودن با استان سرسبز گیلان دارای آب و هوای بسیار فرح بخش است . مهم ترین ییلاقات این منطقه عبارت اند از:ییلاق فردوس و ییلاق شامه دشت سیردان .

برخی از مناطق دیدنی تارم سفلی عبارت اند از:

-        قلعه سمیران ، فردوس ،  و كلیسای آلتین كش

-   دره های عمیق و زیبای كلج سنگان سنگاور، قوچی و ... و نیز ارتفاعات شاما دشت دارای چشمه های متعدد و آب بسیار گوارا.

-   رودخانه های قزل اوزن و شاهرود در مرز شمال منطقه . همچنین سد سفید رود كه برای برگزاری ورزش های قایقرانی ، تند آبی و ماهیگیری بسیار مناسب است .

-        امامزاده یحیی واقع در كمررود.

-   آب انبارها از دیگر بناهای جالب در این منطقه است كه در گذشته توسط ساكنان منطقه جهت تأمین آب شرب انسان و دام به خصوص برای فصول خشكسالی ساخته شده اند .

-   صخره های عظیم در بند كلج از جمله مكان های حیرت انگیز و جالب این منطقه است كه با بررسی و شناسایی جامع تر می تواند یكی از مكان های مناسب ورزش صخره نوردی استان باشد.

معرفی ییلاق های استان قزوین

روستای آتان

این روستا با حدود دویست خانوار جمعیت ، در دامنه كوه " هودگان " قرار دارد . بنای خانه های این روستا به گونه ای است كه پشت بام هر خانه ، ایوان خانه بالایی است و از این نظر شباهت زیادی به شهر ماسوله استان گیلان دارد . شغل اصلی روستاییان آن، زراعت و گله داری و زبان و گویش رایج آنها فارسی و تاتی است .

دره اندج رود

یكی از زیبا ترین و سرسبزترین دره های استان قزوین دره اندج رود است . این دره در منطقه " الموت " قرار دارد و از ارتفاعات كوه " خرم ور" شروع  و به روستا ی " شهرك " ختم می شود .

این منطقه به لحاظ قابلیت های زیست محیطی ، وجود غارهای طبیعی و نوع بافت كوه های آن ، همیشه برای سكونت انسان مناسب بوده است . نام این دره و رود آن برگرفته ازعنوان روستایی بزرگ به همین نام در انتهای این دره است  وجود رودخانه و چشمه های فراوان در این منطقه سبب آبادی روستا ، ایجاد مزارع برنج و باغات میوه شده است . در مسیر رودخانه ، روستاهای صایین كلایه ، ملا كلایه ، كندانسر و اندج  قرار دارند. در حاشیه رودخانه ، ما بین روستاهای ملا كلایه و كندانسر ، بقایایی از روستاهای پیش از اسلام وجود دارد كه با استفاده از سنگ های كوچك و بزرگ رودخانه ای ساخته شده بودند. در طول دره اندج و مسیر رودخانه ، چند غار طبیعی دیده می شود كه از نظرموقعیت جغرافیایی و شرایط زیست محیطی به نظر می رسد در گذشته محل سكونت انسان بوده است. وجود حیوانات وحشی قابل شكار از جمله كل ، بز و خوك های وحشی احتمال زیست انسان را در این منطقه بیشتر می كند.

دره نینه رود

این دره در نزدیكی روستاهای " هیر " و " ویار" واقع ، و با رود پر آبی كه در آن جاری است ، یكی از مناطق ییلاقی و زیبای " رودبار شهرستان " محسوب می شود.

دره نینه رود پر از فندق زارهای سرسبز است و قسمت های شمالی و مرتفع آن دارای مراتع خوش آب وهوا است . این دره در میان كوه های " خرمدشت " و" گونه گول " قرار دارد و در تابستان پر از ریواس های درشت و آبدار است. یكی از قدیمی ترین مسیرهای آمد و شد بین گیلان و قزوین از این دره می گذرد كه  بخش هایی از راه ِ سنگفرش آن هنوز سالم  مانده است .

کتاب میراث فرهنگی استان قزوین

تهیه و تنظیم: زهره پری نوش - سایت تبیان