تبیان، دستیار زندگی
زمانی می توانید كسی را عاشق خود كنید كه اول خودتان به او عشق بورزید . شما می توانید در خاطرات تلخ گذشته و آنچه بین شما و شریك زندگی تان گذشته است غوطه ور شوید و...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

به یاد عشقو رگای پر خون

عشق

زناشویی یكی از صمیمی ترین و خصوصی ترین انواع ارتباط انسانی و از نیازهای فطری بشر است . زمانیكه دو نفر ناآشنا و با سلایق مختلف كنار هم قرار می گیرند دوام و كیفیت دوستی آنها به دانش ، مهارت و هنر هر یك از آنها در تحكیم این ارتباط بستگی دارد . كم و بیش همه ما شاهد بوده ایم زن و شوهرهائیكه اگر چه در كنار هم هستند ولی بسیار از هم فاصله دارند . در حقیقت به دلیل عدم درك صحیح نیازها و شخصیت یكدیگر نه تنها صمیمیتی بین آنها نیست بلكه به اجبار در كنار هم زندگی می كنند كه این اجبار می تواند ناشی از تعصبات اجتماعی مثل اعتقاد به ناشایسته بودن طلاق ، حمایت از فرزندان و مشكلات معیشتی و … باشد .

نارضایتی زن و شوهر از یكدیگر علاوه بر اینكه بر لذت از زندگی و موفقیت های اجتماعی ، شغلی و اقتصادی تاثیر منفی می گذارد ، گاهی متأسفانه به مشكلات اخلاقی نیز منجر می گردد . راستی چه عواملی باعث می شود آنهمه رعایت احترام و حفظ حریم و حرمت ها ، فداكاری ها و مهربانی های دوران نامزدی و عقد پس از مدتی به دلسردی ، خستگی و مشاجره های مختلف منجر شود ، ‌امید است مطالبی كه در ادامه خواهد آمد بتواند راه های پایداری و دوام صمیمیت و یك ارتباط با نشاط زناشویی را بیان كند .

اختلاف نظر ها اگر چه ممكن است سبب تضاد یا مشاجره گردد ، اما همین مشاجره نیز فرصتی برای بیان عقاید طرفین است و منجر به شناسایی بیشتر هر یك از دیگری می گردد .

از خودتان شروع كنید

اگر از یك ارتباط زناشویی كه دلخواه شما نیست رنج می برید اولین گام این است كه خود را اصلاح كنید . در یك ارتبا ط دو طرفه كمتر می توان فقط یك نفر را بعنوان مسئول مشكلات و مشاجرات معرفی كرد . شما مجبور نیستید در شرایط توأم با تحقیر ، سرزنش و خستگی سر ببرید ، از هم اكنون سرنوشت خود را به دست بگیرید و برای تغییر زندگی و روابط زناشویی خود برنامه ریزی كنید . رفتارهای غلط خود را اصلاح كنید و بعضی از وظایفی را كه فراموش كرده اید از سر بگیرید . اریك فروم در كتاب ‹ هنر عشق ورزیدن › می گوید : زمانی می توانید كسی را عاشق خود كنید كه اول خودتان به او عشق بورزید . شما می توانید در خاطرات تلخ گذشته و آنچه بین شما و شریك زندگی تان گذشته است غوطه ور شوید و به خاطر آن پر از غصه ، كینه و خشم گردید اما راه دیگری هم هست و آن اینكه از حالا تصمیم بگیرید شرایط را عوض كنید،

گذشته ناخوشایند را فراموش كنید و فقط از آن برای داشتن یك زندگی بهتر درس بگیرید ،

ببینید چه چیزهایی زندگی شما را توأم با ناكامی و غصه كرده است آنها را از بین ببرید. دوباره تكرار می كنم فراموش نكنید كه زناشویی یك ارتباط دو طرفه است و قسمتی از مشكلات مربوط به شماست بنا براین ابتدا خودتان را طبق تعالیم زیر تغییر دهید .

استقبال از اختلاف نظر ها

خداوند انسانها را مثل هم نیافریده است و البته این تفاوتهای بین فردی است كه سبب جاذبه بیشتر بین انسانها می گردد . بنابراین نباید سعی كنید كه طرف مقابل را به گونه ای تغییر دهید كه مثل شما فكر كند و مطابق نظر شما رفتار كند. در ابتدا دختر و پسرها كه برای مراسم خواستگاری و آشنایی صحبت می كنند ، به دقت به صحبت های همدیگر گوش می دهند و در حقیقت این شروع آشنایی برای آنها جذاب است زیرا هر كسی خود را همانطور كه هست معرفی می كند و عقاید خود را بیان می كند.

چیزیكه سبب این جاذبه می شود همان اختلافات این دو نفر است . بجز ارزش های مذهبی و بنیادین كه اختلاف نظر در آنها گیرایی ندارد، ما معمولاً به دنبال كسی هستیم كه به دلیل تفاوتهایش ما را كامل كند . از طرفی نباید انتظار داشت كه هیج اختلاف نظر و مشاجره ای بین زن و شوهر وجود نداشته باشد ، چرا كه ارتباط بدون تضاد یك ارتباط صحیح و پویا نیست. در حقیقت در این ارتباط یك نفر از بیان احساسات و عقاید خود صرف نظر كرده است یا طرف مقابل این فرصت را با قلدری به او نداده است و لذا از رشد طرفین نیز جلوگیری خواهد شد . عقاید مختلف با ایجاد بحث و مشاجره یا قضاوت نفر سوم یا مراجعه به كتاب سبب رشد زن و شوهر می گردد، مثلاً اگر در مورد تربیت فرزند اختلاف نظری داشته باشند با مراجعه به روانشناس یا كتب مربوطه دانش هر دو طرف ارتقاء می یابد .

زمانی می توانید كسی را عاشق خود كنید كه اول خودتان به او عشق بورزید .

تغییر در نگرش نسبت به رفتار طرف مقابل

ممكن است شما علاقمند ، به ورزش و تماشای مسابقات ورزشی باشید و همسر شما علاقمند به خواندن روزنامه مثل صفحه حوادث یا صفحه گزارشات سیاسی باشد ، لازم نیست تلاش كنید علاقمندی خودتان را نادیده بگیرید یا او را مجبور كنید كه سرگرمی اش مثل شما باشد بلكه هر كدام باید به دیگری اجازه دهیم به آنچه دوست دارد بپردازد ، در اینصورت می بینید كه در یك خانواده هم بحث های ورزشی می شود و هم بحث های سیاسی و ... یعنی باز هم شما می توانید همدیگر را كامل كنید . بنابراین به جای اینكه بگوئید متاسفانه شریك زندگی من اصلاً مثل من فكر نمی كند و مثلاً در مورد تماشای فوتبال اتفاق نظر نداریم می توانید بگوئید خوشبختانه وقتی كه دست از تفریح و سرگرمی مان می كشیم هركدام حرف جدیدی برای زدن داریم كه ملال آور نیست و بر اطلاعات مان می افزاید .

ممكن است شما از هر پر حرفی ، كم حرفی ،‌ملایمت ، تند مزاجی ، رنگ مو ، قد ،‌جاه طلبی ،‌قاطعیت و رك گویی ، پركاری و خساست و ... همسرتان خوشحال باشید یا ناراحت ، باید بدانید كه اینها امور نسبی هستند ، اگر برای شما ناپسند است برای دیگران خوشایند به نظر می رسد . پرحرفی طرف مقابل سبب می شود شما مجالس گرم و شلوغی داشته باشید از طرفی اگر كم حرف و ملایم باشد به شما آرامش می دهد . خساست او را می توانید به اقتصادی بودن تعبیر كنید و یا جاه طلبی كه او را برای ارتقاء در درجات كاری كمك می كند و سعی می كند كه كارش را بخوبی انجام دهد این می تواند به جدیت در كار تعبیر شود . اگر نگرش خود را نسبت به صفات یا رفتار او تغییر دهید می بینید كه هر كدام فرصتی برای دگرگونی و لذت بیشتر از زندگی فراهم كرده اید و باز هم فرصتی برای كامل شدن شماست .

منبع: سایت پزشک

مقالات مرتبط

اصول منطقی منت کشی

عشق کالا یا احساس

احتکار عشق ممنوع!

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.