تبیان، دستیار زندگی
از آنجا كه گاو و گوسفند‌ها با هر قیمتی تسلیم كارد سلاخی نمی‌شوند و قیمت گوشت، همچنان در سربالایی به سر می‌برد، مصرف فرآورده‌های گوشتی مانند سوسیس و كالباس- بر خلاف مضراتشان برای سلامتی- همچنان بالاست...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اخراج سوسیس از مدرسه

سوسیس

در چند سال اخیر همزمان با افزایش سرعت زندگی در جوامع شهری، تعداد زیادی از مردم به مصرف غذاهایی روی آورده اند كه تهیه آنها چندان وقت‌گیر و دشوار نیست.

سوسیس و كالباس، یكی از نمونه‌های موادغذایی است كه به راحتی آماده مصرف می شود و در عین حال بسیار خوشمزه است و به همین دلیل طرفداران زیادی در میان مردم دارد. اما افزایش استقبال مصرف كنندگان از انواع سوسیس و كالباس، در شرایطی مشاهده می ‌شود كه بسیاری از متخصصان تغذیه، به مضرات مصرف این نوع موادغذایی اشاره می كنند.

البته دشمنی این فراورده‌ها با سلامتی باعث شد، سوسیس و كالباس از مدرسه اخراج شوند؛ به طوری كه در سال تحصیلی جدید، وجود آنها در بوفه مدرسه برای فروشنده عواقب ناخوشایندی به همراه دارد.

اما به هر حال این فراورده‌ها همچنان در سبد مصرف خانوار‌های مختلف وجود دارد. انواع ارزان آن در سبد غذایی قشر پایین‌تر جامعه و انواع گران‌تر آن در سبد غذایی قشر بالاتر خودنمایی می‌كند.

برخی افراد این خوشمزه دندان گیر را محصول مقتضیات جامعه مدرن و عجول می‌دانند، در حالی كه تاریخ نشان می‌دهد مصرف آن به حدود 3 هزار سال پیش از میلاد باز می‌گردد.

برخی از متخصصان معتقدند، میزان بالای كلسترول موجود در سوسیس و كالباس، باعث ایجاد پلاك‌هایی در دیواره عروق می شود كه رسوب آنها می تواند، زمینه بروز بیماری‌های قلبی و عروقی را فراهم كند. متخصصان به این نكته نیز اشاره می كنند كه مواد محركی كه با مصرف سوسیس و كالباس وارد بدن می‌ شوند، می ‌توانند در ایجاد بیماری‌های دستگاه گوارش مؤثر باشند.

سومری ها، نخستین کسانی بودند که حدود 3هزار سال پیش از میلاد مسیح، سوسیس را تولید كردند. در کشور چین نیز حدود 589 سال پیش از میلاد، نخستین سوسیس از گوشت بز و بره تهیه شد.

حکایات تاریخی بر این نکته دلالت دارد که سوسیس یکی از قدیمی ترین غذاهاست و در کتاب های تاریخ یونان هم نام آن آمده است.

به هر حال این ماده غذایی از فهرست خرید برخی خانواده‌ها حذف نشده است.

مصرف كنندگان سوسیس و كالباس باید به این نكته توجه داشته باشند كه معمولا هر چه درصد گوشت به كار رفته در این مواد غذایی بیشتر باشد، مرغوبیت آن هم بیشتر است.

خریداران برای اطمینان از تهیه سوسیس و كالباس سالم و بهداشتی، لازم است به چند نكته مهم توجه داشته باشند:

- اولین و مهم ترین نكته این است كه باید از خریداری سوسیس و كالباس های بدون نام و نشان خودداری كنند و بیش از آنكه به قیمت محصولات توجه داشته باشند، به درجه اعتبار شركت تولیدكننده دقت كنند.

- ضمنا كالباس خوب هنگام برش، كمترین ریزش را زیر دستگاه دارد. كارشناسان عقیده دارند، استفاده خیلی کم از سوسیس و كالباس مشكل‌ساز نیست، اما در صورتی كه در مصرف آن زیاده‌روی شود، دردسرساز خواهد بود.

- گفتنی است سوسیس و كالباس‌های تازه تا 2 روز در یخچال قابل نگهداری است و بهتر است از فریز کردن آنها خودداری کنید، زیرا این مواد حاوی نیتریت هستند (از نیتریت به ‌عنوان ماده نگهدارنده استفاده می ‌شود) که در دمای 18 درجه سانتی گراد زیر صفر، ترکیبات سرطان زایی به نام "نیتروزآمین‌ها" را به وجود خواهند آورد.

کالباس

- سوسیس و كالباس جزء گروه غذایی گوشت‌ها محسوب می‌شوند، بنابراین در شرایط مناسب حداكثر بیش از 2 تا 3 هفته امكان نگهداری ندارند.

- در هنگام خرید باید به تاریخ تولید و انقضا و سلامت بسته بندی آنها توجه كنید و به هیچ عنوان محصولات آسیب دیده را نخرید.همچنین فراورده‌های گوشتی كارخانه‌های معتبر و دارای نشان استاندارد را تهیه كنید.

- برخی تصور می‌كنند هر چه سوسیس صورتی‌تر باشد سالم‌تر است، در صورتی كه هیچ یك از متخصصان تغذیه رنگ را ملاك سلامت آن نمی‌دانند.

- با اینكه فراورده‌های گوشتی مملو از مواد نگهدارنده و ضد فساد هستند، اما كارشناسان تغذیه توصیه می‌كنند فقط برای مصرف همان روز از این مواد خریداری كنید(یعنی مقداری بخرید که همان روز بخورید و برای روزهای بعد نگه ندارید).

روزنامه همشهری

*مطالب مرتبط:

وقتی سوسیس می‌خرید‌...

رابطه دیابت با مصرف زیاد سوسیس و كالباس

سوسیس علیه ریه

غذاهای خوب و غذاهای بد گروه های غذایی

چرا فست ‌فود این ‌قدر مغضوب است؟

اثرات مضر غذاهای آماده

تقلب در فرآورده های گوشتی و غلات

چربی های مضر در غذاهای مضر

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.