تبیان، دستیار زندگی
رسول خدا - ص - بهترین مردان را كسى دانسته كه با همسرانش رفتار نیكو داشته باشد، و كسى را محبوب‏ترین فرد در نزد خداوند معرفى كرده است كه ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

معیاری برای محبوبیت

زن از نگاه پیامبر (ص)

گل و پروانه

تلاش و فعالیت زن در منزل، نقش به‏سزایى در رشد و تكامل خانواده از نظر تربیتى، فرهنگى، اخلاقى و اقتصادى دارد. متأسفانه در گذشته تلاش زنان بر اثر تحقیر، ارزش و قیمتى نداشت. رسول خدا - ص - با توجه به نقش عمده و حیاتى زن در سعادت خانواده، به تلاش زن، چنان ارزش و قیمت داد كه در ردیف ارزش و قیمت پیكار مجاهدان فى سبیل الله قرار گرفت؛ چنین نگاهى به ارزشمندى فعالیت زنان، حكایت از جایگاه والاى زنان در نزد خداوند سبحان و رسول برگزیده او دارد.

تلاش مردان براى خانواده، همپاى جهاد در راه خداست.

كار و فعالیت مردان براى تأمین رفاه و رفع نیازمندى خانه با چنین نگاهى كه همسرش ركن اصلى آن را تشكیل مى‏دهد، حكایت از جایگاه و ارزشمندى زن در آموزه‏هاى پیامبر گرامى ـ ص  - دارد.

رفتار نیكو و عادلانه با زنان

در زمان جاهلیت زنان بیشترین ستم را از ناحیه همسرانشان در خانواده تحمل مى‏كرده‏اند، تا جایى كه در برخى قبیله‏ها، با دید تحقیرآمیز به زنان نگاه مى‏شد؛ عدالت و رفتار خوب با زنان چندان مفهوم نداشت، و مردان با زنان به عنوان «دارایى و اموال منقول و غیر منقول» نگاه مى‏كردند، و به خود حق مى‏دادند كه هرگونه مى‏خواهند با آنها رفتار كنند. در شریعت نبوى، با این افكار غلط و اندیشه‏هاى باطل مبارزه شد، و از رفتار عادلانه در نظام خانواده سخن رفته است.

پیامبر اكرم - ص- خانواده را، كه زن ركن مهم آن است، چنان ارزشمند مى‏داند كه از تلاش مرد براى حفاظت و خدمت به خانواده به عنوان جهاد در راه خدا یاد كرده است.

در اسلام زنان توانستند در مكتب نبوى، جایگاه خوبى نسبت به رفتار عادلانه و انسانى، هم نسبت به خود و هم نسبت به دارایى و اموال خود، به دست آورند. رسول خدا - ص  - بهترین مردان را كسى دانسته كه با همسرانش رفتار نیكو داشته باشد، و كسى را محبوب‏ترین فرد در نزد خداوند معرفى كرده است كه نیكوترین رفتار را با خانواده‏اش داشته باشد. رسول خدا - ص- معیار خوبى مرد را، خوش رفتارى با همسر قرار داده است.

زن بهترین یار و پشتیبان

رسول خدا - ص - زنان را بهترین یاور و پشتیبان براى مردان دانسته و رفتار نیك را نسبت به آنان سفارش كرده و فرموده است: بد رفتارى انسانها با یاور خویش شایسته و پسندیده نیست.

پاس داشتن حرمت زنان

پاس داشتن حرمت و عفت زنان، در مكتب رسول خدا - صلى الله علیه و آله - امر حیاتى به شمار رفته و پیامبر فرموده است: نسبت به زنان مردم عفت ورزید، تا زنانتان عفیف و پاكدامن بمانند.

زن مایه خیر و بركت

بر خلاف سنت‏هاى خرافى گذشته كه زنان را مایه شرارت و نكبت مى‏دانستند، رسول خدا - صلى الله علیه و آله - زن را مایه توانگرى و بركت خوانده است.

دوست داشتنى بودن زن

زن در پاره‏اى از فرهنگ‏ها، موجود منفور به حساب مى‏آمد، ولى رسول خدا - ص - زن را چنان دوست داشتنى خوانده كه از میان آنچه كه در دنیا وجود دارد چیزى برای ایشان به پاى محبوبیت زن نمى‏رسد؛ چه آن كه تنها بوى خوش توانسته است در كنار محبوبیت او قرار گیرد. از نظر عاطفى ، كرامت و شخصیت رابطه نزدیك با عنصر محبت دارد. در كلام پیامبر -ص- روى عنصر محبت زنان چنان تكیه شده است كه مقدار و اندازه ایمان به خداوند سبحان را محبت زنان قرار داده است. بنابراین محبت، احترام و تكریم شخصیت زنان، جزء سیره و رفتار رسول خدا- ص- بوده است، و با الگو قرار دادن رفتار و آموزه هاى آن حضرت، كرامت و شخصیت زنان حفظ مى شود.

بهترین زنان، زنى مهربان است، در خانواده‏اش با حجاب، عفیف و عزیز، و در برابر شوهرش تسلیم، نرم و خوشخو می باشد؛ با آرایش و زینت و نمایش در برابر همسرش ظاهر شود، و زینتش را از غیر شوهرش مى‏پوشاند؛ به سخنان همسرش گوش دهد و فرمان برد.

بهترین و بدترین زنان

خداوند سبحان زن و مرد را موجود مختار آفریده، و پیامبرانش را براى هدایت و ارشاد هردو، فرستاده است. زن و مرد مى‏توانند راه هدایت و سعادت یا راه شقاوت و گمراهى رابرگزینند. لذا همان‏طور كه مردان مى‏توانندبهترین و بدترین باشند؛ زنان نیز چنین هستند. از این رو زنان با همه جایگاه ارزشمندى كه در آموزه‏هاى شریعت نبوى دارند، مى‏توانند با برگزیدن راه رشد و سعادت بهترین باشند، و نیز مى‏توانند با انتخاب راه شقاوت، بدترین باشند.

رسول گرامى - صلى الله علیه وآله - بهترین و بدترین زنان را معرفى كرده است كه به عنوان نمونه، به چند مورد از سخنان آن حضرت اشاره مى‏شود:

الف - بهترین زنان

جابر یكى از اصحاب نامدار رسول خدا - ص  - مى‏گوید: در مجلس رسول خدا - ص - درباره فضیلت و برترى زنان صحبت مى‏كردیم، رسول خدا - ص - فرمود:« آیا مى‏خواهید كه از بهترین زنان به شما خبر دهم؟» همه گفتند: « بله یا رسول الله!» حضرت فرمود: «بهترین زنان، زنى مهربان است، در خانواده‏اش با حجاب، عفیف و عزیز، و در برابر شوهرش تسلیم، نرم و خوشخو می باشد؛ با آرایش و زینت و نمایش در برابر همسرش ظاهر شود، و زینتش را از غیر شوهرش مى‏پوشاند؛ به سخنان همسرش گوش دهد و فرمان برد.

ب - بدترین زنان

خوب‏ترین زنان در كلام رسول خدا زنانى هستند با ویژگیهایی كه ذكر شد، و بى گمان بدترین زنان، زنانى هستند كه فاقد آن ویژگیها باشد. رسول خدا - ص - در جمعى از اصحابش چنین فرمود: «بدترین زنان شما، زنى است كه در میان كسانش رام، نرم و مطیع است، ولى در برابر شوهرش، مغرور و گردن‏فراز. بدترین زنان، زن نازا و كینه‏توز است كه در غیاب شوهرش از هیچ‏گونه رفتار زشتى كه باعث جلوه‏گرى شود پروایى ندارد، ولى در برابر شوهرش همانند مركب سركشى است كه حاضر به هیچ گونه بهره‏دهى نیست، و زنى كه هیچ‏گونه عذرى را از همسرش نمى‏پذیرد، و از هیچ لغزش او نمى‏گذرد.»

نتیجه

بنابر آنچه گذشت به خوبى معلوم شد كه زنان در مكتب حیات‏بخش حضرت محمد - صلى الله علیه و آله - در تمام عرصه‏هاى زندگى، از نگاه فكرى، فلسفى، حقوقى، فرهنگى، اجتماعى و خانوادگى در جایگاه طبیعى و ارزش‏هاى اصلى و فطرى خویش قرار گرفته‏اند؛ چنان كه در عصر جاهلى زنان، موجود پست، و در ردیف حیوانات قرار گرفته و در حد اموال و اشیاء سقوط كرده بودند.

از مطالعه اسف‏بار زندگى زنان در گذشته و امروز به خوبى در مى‏یابیم كه تنها راه نجات زنان، بازگشت به سوى خورشید شریعت تابناك حضرت محمد - صلى الله علیه وآله - است كه مى‏تواند آنان را از گرداب خوارى و زندگى مرگ‏بار نجات دهد و به جایگاه طبیعى و انسانى‏شان رهنمون سازد، و زنان امروز، تنها در سایه آموزه‏هاى شریعت محمدى - صلى الله علیه و آله - مى‏توانند جایگاه اصلى‏شان را به دست آورند.

منبع: مجله فرهنگ جهاد

مقالات مرتبط

حجاب چتر امنیت

زن نمونه یا کارمند نمونه

زن گاهی خانه دار، گاهی کارمند

نمونه هایی که خوب نیستند

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.