تبیان، دستیار زندگی
رسول اکرم (ص) فرمودند: لا تقوم الساعه و فی وجه الارض من یقول الله الله؛ " قیامت برپا نمی شود در حالی که در زمین کسی می گوید خدا خدا" ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تا وقتی خدا خدا می گید قیامت برپا نمی شه!

آینه

وقتی انسان توانست به مرتبه عقلانی برسد دیگر کثرتی در عالم نمی بیند بلکه همه را جلوه و آینه حق تعالی می بیند. همه یکی اند و وحدت دارند. این رتبه معصومین است و مرتبه حقیقت محمدیه نام دارد. در آن جا دیگر حجاب ها کنار رفته اند . سالک به مقامی رسیده که نقصی ندارد. او به کمال شایسته خود دست یافته است.

رسول اکرم (ص) فرمودند: لا تقوم الساعه و فی وجه الارض من یقول الله الله؛ " قیامت برپا نمی شود در حالی که در زمین کسی می گوید خدا خدا"

از این رو حقایق اشیاء را با بصیرت خود مشاهده می‌کند. همان طور که قبلاً گفتیم این مقام با برپایی قیامت کبری به دست می آید. ملا صدرا می گوید:  مادامی که انسان در قوس صعود دارای حجاب و پرده‌ است قیامت او بر پا نمی‌شود.(1) همانطور که رسول اکرم (ص) فرمودند: لا تقوم الساعه و فی وجه الارض من یقول الله الله؛ " قیامت برپا نمی شود در حالی که در زمین کسی می گوید خدا خدا"  یعنی مادامی که انسان در حجاب ارض(زمین) و دنیاست قیامتش برپا نمی‌شود اما هنگامی که در خدا فنا شود، از ماده و ظواهر دنیا رهایی یابد بصیرت لازم را کسب می نماید.آن وقت می‌تواند خدا و امور اخروی را مشاهده نماید.(2) پس باید غبار آینه دل را شست تا تصویر درخشان او را در آن دید. آن وقت قیامت کبری برپا می شود.

ادامه دارد...

پی نوشت

1. ملاصدرا، اسرارالآیات، ص 167

2. ملاصدرا، اسرارالآیات، ص172

ن- رادفر

کارشناس فلسفه اسلامی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.