تبیان، دستیار زندگی
كودك و لكنت زبان ( قسمت دهم ) در قسمت قبل به موارد برقراری ارتباط كلامی با كودك پرداختیم . اینك در ادامه به این مسئله می پردازیم كه چگونه می توان با برقراری ارتباط غیر كلامی لكنت زبان را برطرف كرد. بدون شك استفاده از كلمات ،...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چگونگی برقراری ارتباط غیركلامی با كودك

چگونگی برقراری ارتباط غیركلامی با كودك

در قسمت قبل به موارد برقراری ارتباط كلامی با كودك پرداختیم . اینك در ادامه به این مسئله می پردازیم كه چگونه می توان با برقراری ارتباط غیر كلامی لكنت زبان را برطرف كرد.

بدون شك استفاده از كلمات ، تنها طریق برقراری ارتباط بین افراد نیست . مبنا و معنای اساسی احساس آرامش و سرزندگی در خانواده شما و یا فقدان آن عمدتاً به مجموعه ای از رفتارها و ارتباطات غیركلامی بین شما و كودكتان بستگی دارد.

بسیاری از مردم تصور می كنند كه برقراری ارتباط صرفاً در استفاده از كلمات شفاهی برای بیان نظریه ها و اندیشه هایشان خلاصه می شود . در حالی كه چنین نیست و مفهوم برقراری ارتباط صرفاً در صحبت ها محدود نمی شود . احتمالاً شما خود به خوبی به این امر واقف بوده اید ، اما بعضی ها این نكته مهم را با بزرگ شدن كودكشان فراموش می كنند . كودك شما حتی قبل از این كه شروع به صحبت كند ، بدون آنكه درك صحیحی از كلمات داشته باشد ، به گونه ای صداهای نامفهوم را ادا می كرد كه گویا می خواست صحبت كند و در هر حال قصد او از ایجاد این صداهای تند و سریع ، برقراری ارتباط با شما بوده است . اگر در آن موقع به او توجه نموده و به اصوات صحبت گونه اش پاسخ داده اید ، بی تردید ، هم شما و هم كودك از حسن برقراری ارتباط لذت برده اید . همچنان كه كودك بزرگ می شود ، ابتدا كلمات نامفهومی را به زبان می آورد ، و سپس قادر می شود كه كلمات قابل دركی را برای ایجاد همان ارتباط عاطفی كه بدان نیازمند است ، تلفظ نماید . افراد بزرگسال نیز همین كار را می كنند ، یعنی در واقع گاهی كلمات حقیقی ، تبدیل به رفتار غیر كلامی می گردد و به معنای لفظی آنها توجه نمی شود. مثلاً ما می گوییم « صبح بخیر » بدون این كه در ذهنمان به فكر معنای لغوی هر یك از كلمه ها باشیم. این روش معمول ما برای برقراری ارتباط با دیگران است .

چگونگی برقراری ارتباط غیركلامی با كودك

اگر شما به دقت به سخنان كودكتان گوش فرا دهید ، متوجه می شوید كه او برای جلب توجه و برقراری ارتباط از كلمات و گفتار استفاده می كند : مامان مثل این كه یه چیزی رفته توی چشم من ! – بابا ببین اینجای پایم قرمز شده ! در این حالت ها ، در واقع ، نكته مهم نحوه پاسخی نیست كه شما به كودك می دهید ، بلكه موضوع حائز اهمیت صرف توجهی است كه به او می نمایید . آیا كودك شما مرتباً این نوع سوالات را تكرار می كند ؟ آیا این طور نیست كه او سعی می كند هر طور شده خودش را به شما نزدیك كند؟ به عبارت دیگر می خواهد با خود شیرینی كردن برای خودش جایی باز كند . همچنان كه نسبت به مسئله مهم ارتباط عاطفی كه عمدتاً توام با این قبیل سؤالات و صحبت های كودك است بیشتر حساس می شوید، می توانید این نوع سؤالات یا نیازهای كودك را به شیوه ای مطلوب و ارضا كننده پاسخ دهید ، با این توجه كه در واقع كودك با این سؤالات می خواهد گاه به گاه توجه شما را به خودش جلب نماید.

به دنبال راه هایی باشید كه بتوانید احساسات مثبت غیر كلامی خودتان را نشان دهید.

هر وقت كه برایتان مقدور بود به چهره كودك نگاه كنید و لبخندی بزنید . اگر او پرسید كه چرا می خندید ، خیلی ساده بگویید : به این دلیل كه تو را خیلی دوست دارم. گاه ، وقتی كودك به شما نزدیك می شود ، دست نوازشی بر سر او بكشید و یا برای لحظه ای او را در آغوش بگیرید. حالت چهره و همچنین كلمات شما بیانگر خوشحالی و شادمانی تان از وجود كودك خواهد بود . به كودك كمك كنید تا كارهای مشكل را با خیال راحت و خوشحالی انجام دهد ، اما خاطرتان باشد كه از او انتظار تشكر و قدردانی زبانی نداشته باشید .

زهره پری نوش - سایت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.