تبیان، دستیار زندگی
زمانی بود كه وقتی سخن از آبمیوه آماده و پاكتی به میان می‌آمد، بی اختیار تصویر پاكت‌های آلومینیومی كه روی آنها تصویر سیب، آلبالو یا انگور نقش بسته بود، در ذهن نقش می‌بست...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

صبحانه با طعم آبمیوه

آبمیوه

زمانی بود كه وقتی سخن از آبمیوه آماده و پاكتی به میان می‌آمد، بی اختیار تصویر پاكت‌های آلومینیومی كه روی آنها تصویر سیب، آلبالو یا انگور نقش بسته بود، در ذهن نقش می‌بست، اما این روز‌ها انواع آبمیوه با طعم‌های مختلف و حتی مخلوط چند میوه در بازار موجود است.

كافی است پایتان را داخل یك سوپر‌ماركت بگذارید تا با انواع قوطی‌های رنگارنگ آبمیوه، شربت و... مواجه شوید. جالب اینكه هر روز هم بر تنوع این نوشیدنی‌ها افزوده می‌شود و هنوز یكی را امتحان نكرده، دیگری با تبلیغات جذاب وارد بازار می‌شود.

هرچند آبمیوه‌های آماده، نوشیدنی سالمی محسوب می‌شوند، اما به آن اندازه كه در تبلیغات آنها گفته می‌شود مغذی و سرشار از ویتامین نیستند و باید در خالص بودن صد درصد آنها شك كرد.

حتی برخی آبمیوه‌های آماده فقط 5 تا 10 درصد آبمیوه طبیعی دارند. بسیاری از ما تصور می‌كنیم که از آنها به جای آبمیوه طبیعی می‌توان استفاده كرد و در عیادت بیماران نیز از این نوع آبمیوه‌ها خریداری می‌كنیم.

در حالی كه  آبمیوه، آن هم از نوع طبیعی از جمله نوشیدنی‌هایی است كه گاهی اوقات حتی می‌توان آن را به جای مصرف میوه به افراد توصیه كرد.

کودک

آبمیوه‌های طبیعی، اگر بدون استفاده از شیرین‌كننده‌ها نوشیده شوند، منبع خوبی از انواع ویتامین‌ها به‌ ویژه ویتامینC و مواد معدنی هستند و می‌توان به عنوان یك منبع مناسب برای تامین آب از دست رفته بدن‌(مثلا بعد از یك روز كاری گرم) از آنها استفاده كرد.

متخصصین تغذیه هم، مصرف یك لیوان آبمیوه را معادل مصرف یك واحد میوه ی تازه می‌دانند و بهترین زمان مصرف آن را موقع صرف صبحانه می‌دانند.

هرچند آبمیوه‌های آماده روز به روز بیشتر جای خود را در بین مردم باز می‌كنند، اما مطالعات نشان می‌دهند كه آبمیوه‌های آماده، حتی از نوشابه های گازدار نیز شكر بیشتری دارند و به همین دلیل، اثرات مخربی را بر دندان‌ها، خصوصا در كودكان به جای می گذارند.

در واقع در هر 200‌میلی‌لیتر این نوشیدنی‌ها، 3 تا 4 قاشق چای خوری شكر وجود دارد و اگر از آنها به جای آب ‌استفاده کرد، به زودی باعث پوسیدگی دندان‌ها می‌شوند.

روزنامه همشهری

*مطالب مرتبط:

رفع عطش با آبمیوه‌

رفع خستگی با آب میوه طبیعی

اثر نوشیدنی شیرین در چاقی کودک

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.