تبیان، دستیار زندگی
در جشنواره بزرگداشت علامه حلی نخستین جلد از مجموعه «جایگاه‌شناسی علم اصول گامی به سوی تحول» با تهیه و تنظیم معاونت پژوهشی حوزه علمیه قم شركت داده‌شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

با برگزيدگان جشنواره علامه حلي

اجتهاد و اصول فقه شيعه

کتاب، اجتهاد و اصول فقه شیعه

در جشنواره بزرگداشت علامه حلي نخستين جلد از مجموعه «جايگاه‌شناسي علم اصول گامي به سوي تحول» با تهيه و تنظيم معاونت پژوهشي حوزه علميه قم شركت داده‌شد.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، در اين كتاب به ضابطه‌مندي روش‌هاي اجتهاد، نشانه‌گذاري آسيب‌هاي علم اصول و بررسي راه‌كارهاي تكامل آن به عنوان يكي از اصلي‌ترين ابزارهاي درك معارف و آموزه‌هاي ديني پرداخته شده‌است.

علم اصول از دستاوردهاي جهان اسلام و دانشمندان اسلامي است.  تحولات شگرف علمي و رشد اجتهاد شيعي در گرو بالندگي و تكامل مستمر اين رشته علمي است.

پيش‌بيني مي‌شود با اصلاح امور علمي حوزوي، زمينه‌هاي توسعه و پيشرفت روند حياتي علم اصول فراهم شود.

اين مجموعه در دو جلد با هدف آشنايي با فلسفه پيدايش علم اصول، انگيزه‌ها و غايات مورد انتظار، شناخت آفات و آسيب‌هاي آن طراحي و تدوين شده‌است.

جلد اول از اين كتاب مشتمل بر 4 فصل با عناويني چون؛ «نگاهي به علل، ريشه‌ها و چگونگي پيدايش علم اصول»، «ادوار و مكاتب اصولي»، «ديدگاه‌ها و نقدها» و «قلمرو اصول» ‌است.

مكاتب اصولي قم و نجف، التقاط و استقلال اصول، كاستي‌هاي بيروني و قوت‌هاي دروني علم اصول، نظريه اجتهاد ديني فراگير، در آمدي بر اصول در مكتب تفكيك، ظرافت‌ها و ظرفيت‌هاي اصولي از مباحث مطرح شده در اين اثرند.

كتاب «جايگاه‌شناسي علم اصول گامي به سوي تحول» با كوشش سيدحميدرضا حسني و مهدي علي‌پور در 638 صفحه، شمارگان 2000 نسخه و بهاي دوره دو جلدي 100000 ريال روانه بازار نشر شده‌است.