تبیان، دستیار زندگی
در طول ماه گذشته میلادی، پیغام‌ها، هشدارها و اخطارهای غیر واقعی در خصوص وجود تهدیدات امنیتی، بسیاری از كاربران بی‌تجربه، ناآگاه اینترنت را به شدت آلوده كرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ضدویروس‌های جعلی كاربران را تهدید می‌كنند

در طول ماه گذشته میلادی، پیغام‌ها، هشدارها و اخطارهای غیر واقعی در خصوص وجود تهدیدات امنیتی، بسیاری از كاربران بی‌تجربه، ناآگاه اینترنت را به شدت آلوده كرد.

بدافزارها

بر اساس گزارش PandaLabs، لابراتوارهای تشخیص و كشف كدهای مخرب، حملات ناشی از یك آگهی‌افزار (Adware)، با عنوان VirusResponselab 2009 مهمترین عامل آلودگی‌های رایانه‌ای در روزهای اخیر اعلام شد. گونه‌های دیگری از این بدافزار سمج و آزاردهنده، طی ماه‌های اخیر به حدی از شیوع رسیدند كه حتی كاربران متصل به شبكه‌های سازمانی و تحت حمایت لایه‌های مستحكم امنیتی را نیز با آلودگی مواجه نمودند.

VirusResponseLab 2009 در هنگام جست‌وجوی كاربر در اینترنت و به عنوان نخستین حركت تخریبی خود، ناگهان به وی هشدار می‌دهد كه همین حالا مورد حمله یك كد مخرب اینترنتی قرار گرفته و به شدت آلوده شده است. در صورت عدم توجه كاربر، این هشدار به صورت مداوم و به شكل آزاردهنده‌ای برای وی نمایش داده می‌شود و از وی می‌خواهد تا با پرداخت مبلغی اندك و دریافت یك نرم‌افزار كوچك، رایانه خود را از ویروس‌های ردیابی شده پاكسازی كند.

افراد بی‌تجربه، ناآگاه و یا افرادی كه از نمایش پی در پی این هشدارها به تنگ آمده‌اند، دیر یا زود فریب این روش مخرب را خورده و حاضر می‌شوند تا در قبال پاكسازی غیرواقعی خود از بدافزارهای رایانه‌ای، نرم‌افزار امنیتی پیشنهاد شده را خریداری كنند. بنا بر گزارش پاندا شاید پول پرداخت شده توسط هر كدام از كاربران آلوده به این ضدویروس جعلی قابل توجه نباشد، اما با توجه به تعداد زیاد كاربران آلوده كه حتی به محدوده جغرافیایی خاصی هم تعلق ندارند، خرابكاران اینترنتی در حال كسب درآمدهای كلان و سودهای سرشار هستند.

بدافزارها

اما كرم رایانه‌ای P2PShared.M، ویروس دیگریست كه در هفته گذشته شیوع قابل توجهی داشت. این كرم اینترنتی تبحر خاصی در انتشار وسیع و ایجاد آلودگی از طریق شبكه‌های اشتراك فایل دارد؛ به این ترتیب كه به محض ورود به یك شبكه اشتراك فایل (P2P)، در بسیاری از پوشه‌های موجود در آن پنهان می‌شود و منتظر می‌ماند تا كاربران، برنامه‌ها و فایل‌های آلوده را در رایانه خود دانلود كنند. تغییر رجیستری ویندوز و نمایش پی در پی پیغام‌های مختلف از اثرات تخریبی این كرم هستند.

در هفته گذشته، تروجان‌ها كه هدف اصلی آنها انجام نفوذ و آسیب‌پذیر كردن تجهیزات رایانه ‌است، مانند همیشه مشكل‌ساز بوده‌اند. در میان تروجان‌ها، مخرب‌ترین انواع آنها به خانواده تروجان‌های Banker تعلق دارند كه هدف اصلی آنها انجام نفوذ و دسترسی غیرمجاز به اطلاعات بسیار محرمانه نظیر شماره‌های حساب، رمزهای عبور، اطلاعات مالی، اعتباری و ... است. تروجان Banker.KLC یكی از این كدهای مخرب خطرناك است كه به راحتی كاربران رایانه را آلوده می‌كند.

منتشر كننده این كد مخرب،‌ برای جلب توجه كاربران از یك موضوع مهم و مورد توجه آنها سود می‌برد و آن نمایش فیلم جدیدی از گوشی‌های مدرن شركت اپل یعنی iPhone است. با كلیك بر روی هر كدام از لینك‌های ارائه شده در این فیلم یا حواشی آن، كاربران به صورت ناخواسته به وب‌سایت‌های جعلی هدایت می‌شوند كه با وارد كردن هرگونه اطلاعات و ثبت هر نوع داده، آن را به طور مستقیم در اختیار خرابكاران و سارقان اینترنتی می‌گذارند.

منبع: ایتنا

مطالب مرتبط:

ویروس‌ها چطور کار می‌کنند؟

آماری از آسیب پذیری ضد ویروس ‌ها!

انتخاب برترین آنتی ویروس ماه سپتامبر