تبیان، دستیار زندگی
شصت و پنجمین دیدار تاریخی تیم های فوتبال پرسپولیس و استقلال تهران با تساوی یک بر یک به پایان رسید تا بیست و....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گزارش اختصاصی تبیان از داربی 65

زیباترین تساوی سرخابی ها

داربی، کریم باقری، وحید طالب لو

شصت و پنجمین دیدار تاریخی تیم های فوتبال پرسپولیس و استقلال تهران با تساوی یک بر یک به پایان رسید تا بیست و نهمین تساوی دو تیم در این مسابقه تاریخی رقم بخورد.

به گزارش گروه ورزشی تبیان، در این دیدار که از ساعت 15 روز جمعه 12 مهرماه سال 1378 در حضور حدودا 100 هزار تماشاگر مشتاق در ورزشگاه آزادی برگزار شد، دو تیم به تساوی یک بر یک رضایت دادند که آرش برهانی (46) برای استقلال و علی کریمی (87) برای پرسپولیس گلزنی کردند.

داوری این مسابقه هم بر عهده سعد کمیل بود که حسین نجاتی و اسماعیل صفیری به عنوان کمک داوران ایرانی وی را در امر قضاوت این دیدار یاری می کردند. این داور کویتی در جریان بازی به علیرضا محمد(36)، ایوان پترویچ(74) و مازیار زارع(84) از پرسپولیس و آرش برهانی(28) و پیروز قربانی(64) کارت زرد نشان داد.

افشین قطبی سرمربی پرسپولیس برای این بازی از مهدی واعظی، سپهر حیدری، مجتبی شیری(55- روبرتو دی کارمو)، فرانک آتسو(70- ایوان پترویچ)، علیرضا محمد، پژمان نوری، کریم باقری، علی کریمی، مازیار زارع و علیرضا واحدی نیکبخت(82- محمد منصوری) استفاده کرد و در نقطه مقابل امیر قلعه نویی سرمربی استقلال از وحید طالب لو، پژمان منتظری، هادی شکوری، پیروز قربانی، خسرو حیدری، هاشم بیگ زاده(46- مهدی امیر آبادی)، مجتبی جباری(73- یدالله اکبری)، حسین کاظمی، فابیو جانواریو، سیاوش اکبرپور(65- بیژن کوشکی) و آرش برهانی برابر رقیب سنتی سود برد.

گزارش بازی:

نیمه اول:

داربی، پرسپولیس، استقلال

شاید بسیاری از هواداران دو تیم از کسب چهارمین تساوی یک بر یک متوالی دو تیم ناراحت بودند اما این دیدار برخلاف اکثریت بازی های دو تیم بسیار زیبا بود. دو تیم در جریان این بازی بارها دروازه همدیگر را تهدید کردند ولی بدشانسی، بی دقتی و درخشش دروازه بان ها مانع از به ثمر رسیدن گلهای بیشتر شد تا زیباترین داربی پایتخت رقم بخورد.

بازی توسط بازیکنان استقلال شروع شد. شوت زیبای حسین كاظمی در دقیقه 2 به شکلی خطرناک از کنار دروازه مهدی واعظی عبور کرد تا نخستین صحنه جالب توجه این دیدار هم بوسیله آبی پوشان شکل بگیرد.

حرکت زیبا و تکنیکی علی کریمی در دقیقه سوم مسابقه باعث می شود که هاشم بیگ زاده این بازیکن را با خطا متوقف کند تا نخستین خطای داربی 65 در این دقیقه شکل بگیرد.

در دقیقه 5 همه تماشاگران پرسپولیس با شوت غافلگیر کننده کاپیتان باقری از جا بلند می شوند اما این ضربه که از پشت محوطه جریمه نواخته شده بود به تیر افقی دروازه برخورد کرد.

فرار آرش برهانی در دقیقه 11 باعث شد کمک داور با بالابردن پرچم نخستین آفساید بازی را اعلام کند، البته استقلالی ها به این تصمیم معترض می شوند زیرا اعتقاد داشتند کمک داور دچار در این صحنه دچار اشتباه شد.

حرکت ویران کننده جادوگر شماره 8 پرسپولیس در دقیقه 13 و پاس طلایی وی پشت مدافعان به ابراهیم توره می رسد اما ضربه بی دقت توره راهی به دروازه استقلال و طالب لو پیدا نمی کند و از کنار دروازه راهی اوت می شود.

نخستین کرنر این دیدار هم به پرسپولیس رسید. علی کریمی در دقیقه 15 از جناح چپ پرسپولیس پشت این ضربه می ایستد اما پرتاب اشیا توسط تماشاگران استقلال در نواختن این کرنر تاخیر ایجاد می کند، گرچه در ادامه ضربه ضعیف کریمی همه را ناامید می کند.

باز هم گل نزن استقلالی ها در دقیقه 17 دست به کار می شود و پاس زیبای حسین کاظمی را از دست می دهد تا فریادهای "ارش دقت کن" هواداران تیم آبی به گوش برسد.

داربی، مهدی واعظی

اکبرپور در دقیقه 18 مسابقه توپی بی هدف را روی دروازه پرسپولیس ارسال می کند، گرچه این توپ اتفاقی و به شکل خطرناکی از کنار دروازه سرخپوشان به اوت رفت.

حضور نیکبخت در محوطه جریمه و خطای هادی شکوری روی وی با بی توجهی داور در دقیقه 21 همراه می شود، اعتراضات بازیکن شماره 10 پرسپولیس برای اعلام پنالتی هم بی نتیجه می ماند.

مشکوک ترین صحنه داوری این دیدار در دقیقه 27 شکل می گیرد. آرش برهانی باز هم از خط دفاعی پرسپولیس فرار می‌كند و با مهدی واعظی تك به تك می‌شود، توپ از دروازه بان پرسپولیس عبور می کند اما مهاجم استقلال زمین می خورد. داور به سمت محوطه جریمه می دود. استقلالی ها با تفکر پنالتی بلند می شوند اما کارت زرد داور به برهانی نشان دهنده تمارض مهاجم آبی پوشان است. اعتراض کادرفنی، بازیکنان و تماشاگران استقلال به این صحنه حتی تا ساعت ها بعد از پایان مسابقه هم ادامه دارد.

5 دقیقه بعد باقری کاپیتان پرسپولیس در محوطه جریمه توسط قربانی کاپیتان استقلال متوقف می شود اما کمیل بازهم اعتقادی به پنالتی ندارد تا این بار صدای پرسپولیس ها در آید.

پاس به بیرون زیبای باقری در دقیقه 33 از جناح راست در محوطه جریمه استقلالی ها به کریمی می رسد. تکنیک های ناب جادوگر فوتبال آسیا شروع می شود، یک، دو و سه مدافع استقلال به راحتی دریبل می خوردند اما ضربه نهایی کریمی از بالای دروازه راهی اوت می شود.

شاهکار گل نزن استقلال در دقیقه 17 شکل می گیرد. سانتر زیبا و عرضی خسرو حیدری از جناح راست برهانی را در محوطه شش قدم در موقعیت گلزنی قرار می دهند اما این مهاجم در عین ناباوری توپ را به مهدی واعظی می کوبد تا آه از نهاد تماشاگران استقلال بلند شود.

در دقایق 43 و 45 دوبار پرسپولیس توسط کریم باقری دروازه استقلال را تهدید می کند که یک بار طالب لو و یک بار خط دفاعی این تیم مانع از گلزنی کاپیتان پرسپولیس می شود تا این نیمه در نهایت با تساوی یک بر یک به پایان برسد.

نیمه دوم:

داربی، آرش برهانی

قلعه نویی در ابتدای نیمه دوم امیر آبادی را جانشین بیگ زاده می کند تا نخستین تعویض داربی به نام استقلالی ثبت شود. پرسپولیس نیمه دوم را آغاز می کند اما در یک رفت و برگشت پاس زیبای مجتبی جباری در پشت مدافعان پرسپولیس به آرش برهانی می رسد. مهاجم شماره 9 استقلال برخلاف دفعات گذشته توپ را وارد دروازه سرخپوشان می کند تا پس از چندین خراب کردن موقعیت های مناسب، این بار شادی را روی سکوهای آبی پوشان بیاورد.

سانتر مجتبی شیری در دقیقه 51 با ضربه سر فرانک آتسو همراه می شود اما طالب لو با جایگیری مناسب مانع از باز شدن دروازه تیمش می شود. علیرضا واحدی در دقیقه 60 از جناح راست پشت ضربه ایستگاهی می ایستد اما ضربه زیبای وی به تیر دروازه برخورد می کند تا آه از نهاد هواداران پرسپولیس بلند شود.

در این دقایق اکثر پرسپولیس ها در زمین استقلال حضور دارند تا گل عقب افتاده را جبران کنند اما آبی پوشان چشم به ضد حملات دوخته اند. در دقیقه 75 پترویچ در محوطه جریمه استقلال متوقف می شود اما سعد کمیل کارت زرد را مقابل این بازیکن قرار می دهد تا نشان دهد نه تنها این خطا پنالتی نبود بلکه هافبک پرسپولیس دچار تمارض شده است.

در یکی از ضد حملات خطرناک استقلال در نیمه دوم برهانی در دقیقه 77 صاحب توپ می شود، برهانی پس ار عبور از باقری پشت محوطه جریمه اقدام به شوت زنی می کند ولی ضربه وی از بالای دروازه به اوت می رود. البته عجله برهانی باعث شد وی یک موقعیت بسیار خوب را از دست بدهد.

داربی، علی کریمی

تعویض نیکبخت در دقیقه 82 یکی از زشت ترین صحنه های این مسابقه را رقم زد. این بازیکن در هنگام خروج از زمین و نشستن روی نیمکت با به کار بردن الفاظ زشت به این تعویض اعتراض کرد، الفاظی که از طریق دوربین‌های تلویزیونی پخش شد و خیلی ها از طریق لب خوانی متوجه صحبت های زشت این بازکن شدند.

خودخواهی یدالله اكبری در دقیقه 84 و در حالی که دو بازیکن استقلال در موقعیتی خوبی قرار داشتند باعث شد یک فرصت خود دیگر آبی پوشان به هدر برود.

سانتر محمد منصوری از جناح راست در دقیقه 87 با ضربه سر کاپیتان باقری یک موقعیت بسیار خوب را برای جادوگر فوتبال آسیا فراهم می کند تا کریمی هم با ضربه سری دقیق گل تساوی سرخپوشان را به ثمر برساند. سکوهای پرسپولیس روی هوا می رود و اعتراضات قلعه نویی به بیژن کوشکی آغاز می شود.

در دقایق پایانی مسابقه هر دو تیم با احتیاط بیشتری بازی را ادامه می دهند تا سعد کمیل پس از 4 دقیقه وقت تلف شده با دومیدن به سوت خود پایان شصت و پنجمین داربی پایتخت را اعلام کند.

گزارش: رضا سیگاری