تبیان، دستیار زندگی
یازده ماه پس از عملیات بدر، عملیات عظیم "والفجر‌8" با عبور رزمندگان اسلام از رودخانه عظیم "اروندرود" شروع شد. در این عملیات، لشکر ‌27 مأموریت داشت تا ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پنجه در پنجه دشمن
دفاع مقدس

لشگر27محمد رسول الله(قسمت دوم)

برای مشاهده قسمت اول اینجا کلیک کنید.

یازده ماه پس از عملیات بدر، عملیات عظیم "والفجر‌8" با عبور رزمندگان اسلام از رودخانه عظیم "اروندرود" شروع شد. در این عملیات، لشکر ‌27 مأموریت داشت تا از "جاده فاوـ ام‌القصر" به سمت مواضع نیروهای عراقی پیشروی نماید. در مرحله اول عملیات، شهر فاو، تمام حیثیت و آبرویشان به فنا رفته بود، هر چه در چنته داشتند رو کردند تا بلکه بتوانند مواضع از دست رفته را باز پس بگیرند. اما استقامت و پایداری نیروهای اسلام‌ بالاخص رزمندگان لشکر ‌27 در محور "ام‌القصر" باعث شد تا دشمن نتواند به اهداف خود دست یابد.عاقبت، این نبرد نابرابر نیز پس از هشتاد روز مقاومت و ایثار رزمندگان اسلام و عقب نشینی دشمن به پایان رسید.

پس از عملیات "والفجر ‌8" عراق در یک حرکت تبلیغاتی و به منظور دادن روحیه به نیروهای خود، دست به اقداماتی زد که آن را "پدافند متحرک" نامید. در این عملیاتها عراق توانست بر بعضی از مناطق استراتژیک، از جمله شهر مهران دست پیدا کند. با سقوط شهر مهران، امام عزیز، با دم مسیحایی خود در کالبد رزمندگان دمیدند و فرمودند که مهران باید آزاد شود. در دهم تیر ماه ‌1365، عملیات کربلای یک با هدف آزادسازی شهر مهران از چند محور شروع شد. لشکر ‌27 با در اختیار داشتن چندین گردان آماده، مأموریت پیدا کرد تا با گذشتن از خط دشمن، ضمن عبور از رودخانه فصلی "گاوی"، "ده بهروزان" و چندین رده خط پدافندی دشمن، خود را به ارتفاعات "قلاویزان" برساند. این عملیات نیز با موفقیت کامل انجام گرفت و منجر به آزادسازی شهر مهران گردید. در این عملیات، قائم مقام لشکر‌27، "حاج سید محمد رضا دستواره" به خیل شهدا پیوست.

پس از عملیات کربلای یک و تا قبل از شروع عملیات کربلای ‌5، لشکر ‌27 مسئولیت پدافند از خط مهران را نیز بر عهده داشت. با اعزام سپاهیان محمد (ص) به جبهه‌ها و تکمیل گردان‌ها، لشکر ‌27 مأموریت پیدا کرد تا نقش کلیدی در عملیات بزرگ کربلای ‌5، ایفاء نماید.

دفاع مقدس

گردان‌های لشکر ‌27، در گام اول با هدف دستیابی به کانال "پرورش ماهی"، رسیدن به جاده "شلمچه ـ بصره" و بستن عقبه دشمن از سمت کانال زوجی از قلب مواضع نیروهای دشمن، پیشروی خود را شروع کرده و با پشت سر گذاشتن مواضع وسیع و غیرقابل نفوذ دشمن در شلمچه توانستند به اهداف اولیه عملیات دست یابند. از طرف دیگر دشمن بعثی، با احساس خطر از نفوذ رزمندگان اسلام، اقدام به پاتک‌های سنگین زرهی نمود به طوری که آتش توپ‌خانه و هواپیماهای دشمن لحظه‌ای قطع نمی‌شد. فشار تانک‌های پیشرفته دشمن به حدی بود که یگان‌های مجاور لشکر ‌27، مجبور به ترک مواضع خود شدند. از این رو نیروهای لشکر ‌27 در یک منگنه فشار قرار‌گرفته و با تمام توان خود به مقابله با پاتک‌های دشمن پرداختند.

در مرحله تکمیلی کربلای ‌5 قرار شد رزمندگان لشکر ‌27 با تصرف دژهای "نونی شکل" ماشین جنگی عراق را در شلمچه از کار بیندازند که در این مرحله متحمل فشارهای سنگین زرهی دشمن شدند. در مجموع، عملیات "کربلای ‌5" که از ‌19/10/65 شروع شده بود، با انجام عملیات "کربلای ‌8" تا نیمه دوم فروردین ‌1366 به طول انجامید.

نزدیک به یک‌صد روز جنگ بی ‌امان ادامه داشت تا این که با تثبیت مواضع رزمندگان اسلام و تشکیل خط پدافندی، این نبرد سنگین هم به پایان رسید. در این عملیات حاج علیرضا نوری، قائم مقام فرمان‌دهی لشکر به همراه تعداد زیادی از فرمان‌دهان و معاونین گردان‌ها به شهادت رسیدند.

در مردادماه ‌1366، لشکر ‌27 مجدداَ جهت انجام عملیات، راهی منطقه غرب کشور شد تا در عملیات "نصر‌7" حضور پیدا کند. در این عملیات، مأموریت لشکر ‌27، تصرف یال "دوپازا" و تثبیت ارتفاعات دوپازا بود که به نحو احسن انجام گرفت. شرکت در عملیات سخت و طاقت فرسای "بیت‌المقدس‌2"، در منطقه ماووت، دست و پنجه نرم کردن با دشمن در سرمای چندین درجه زیر صفر منطقه "دلبشک" و "سید صادق" مأموریت دیگری بود که لشکر ‌27، آن را نیز به انجام رساند.

ارتفاعات سرسبز "شاخ شمیران" عراق، در اولین روزهای بهاری سال ‌1367 میزبان دریادلان بسیجی بود تا در رزمی دیگر پنجه در پنجه دشمن اندازند. تصرف ارتفاعات "شاخ شمیران"، "شاخ سورمر"، "تیمورژنان" و "سد دربندی خان" از اهداف این عملیات بود که طی چندین روز جنگ بی‌امان به پایان رسید.

بعد از عملیات "بیت‌المقدس‌4" عراق با تقویت سازمان رزم خود، به انجام عملیات‌های محدود برای بازپس گیری مناطقی که در تصرف ایران بود اقدام کرد و بعضاَ هم موفق شد. عراق توانست فاو، مجنون، شلمچه‌، فکه و… را باز پس بگیرد.

دوکوهه

جهت مقابله با پیشروی‌های دشمن، طرح عملیات "بیت‌المقدس‌7"، در منطقه پاسگاه "زیدـ کوت سواری" ریخته شد، که بلافاصله هم به مرحله اجرا درآمد. در بیستم خرداد ‌1367، لشکر ‌27 مأموریت پیدا کرد تا با عبور از "کانال ادب"، خود را به کانال پرورش ماهی، در منطقه شلمچه برساند.

چند روز پس از این عملیات، دشمن پاتک سنگینی را در منطقه "ابو قریب" آغاز کرد. جهت مقابله با دشمن، رزمندگان "گردان عمار یاسر" به همراه سردار دلاور اسلام "حاج غلامرضا صالحی" به منطقه اعزام شدند که پس از نبردی شدید، عاقبت با شهادت تعدادی از رزمندگان گردان عمار یاسر و سردار دریا دل و باصفا، "حاج غلامرضا صالحی"، قائم مقام فرمان‌دهی لشکر، دشمن به عقب رانده شد.

ادامه دارد.

منبع:راحلان نور

مطالب مرتبط:

سفر به رملستان