تبیان، دستیار زندگی
در این مطلب می خواهیم درباره "التهاب گوش خارجی" برای شما صحبت کنیم. دکتر محمد صادقی، متخصص گوش و حلق و بینی ما را با این بیماری بیشتر آشنا می کنند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عوامل ایجاد التهاب در گوش

گوش

در این مطلب می خواهیم درباره "التهاب گوش خارجی" برای شما صحبت کنیم.

دکتر محمد صادقی، متخصص گوش و حلق و بینی استاد یار دانشگاه علوم پزشکی تهران ما را با این بیماری بیشتر آشنا می کنند.

آقای دکتر لطفا بفرمایید منظور از التهاب مجرای گوش خارجی چیست؟

التهاب مجرای گوش خارجی، یک بیماری نسبتا شایع می باشد که به خصوص در فصل گرما و تابستان که افراد از استخر استفاده می کنند شیوع آن بیشتر می شود.

گوش انسان از سه قسمت تشکیل شده است که شامل گوش خارجی، گوش میانی و گوش داخلی می باشد. گوش خارجی شامل لاله گوش و مجرای گوش تا حد پرده صماخ است. گوش میانی از پرده گوش تا ناحیه حلزونی یا پنجره بیضی که به حلزون گوش منتهی می شود ادامه دارد و گوش داخلی ساختمان های حلزون و مجاری نیم دایره و سیستم های دریافت کننده و انتقال دهنده عصبی صورت را شامل می شود.

بحث این مطلب، گوش خارجی یعنی از پرده گوش به طرف بیرون می باشد. این قسمت بیشتر در معرض عوامل خارجی قرار می گیرد، بنابراین بیشتر از گوش میانی و داخلی در اثر این عوامل بیمار می شود؛ مثل ورود آب به داخل گوش در مواقع استفاده از استخر یا استحمام، شست و شو با آب آلوده و یا دستکاری مجرای گوش.

در التهاب گوش خارجی، التهاب مجرای گوش، شایع تر است و لاله گوش کمتر ممکن است دچار التهاب و عفونت شود.

عوامل ایجاد کننده و زمینه ساز این بیماری کدام است؟

علت التهاب گوش خارجی می تواند عفونی  یا غیرعفونی باشد:

علل غیر عفونی: در بعضی از افراد ممکن است حساسیت پوستی، خصوصاً حساسیت پوست مجرای گوش و لاله گوش می تواند این بیماری را ایجاد کند.

در مواردی هم، مواد حساسیت زا و لوازم آرایشی و ... باعث ایجاد التهاب می شوند. در این مواقع عامل ایجاد کننده بیماری، میکروب یا ویروس یا قارچ نمی باشد و فقط یک حساسیت، زمینه ساز بروز آن می باشد. در حقیقت به موارد ذکر شده "علل غیرعفونی" گفته می شود.

علل عفونی: در این گروه، عامل ایجاد کننده ی التهاب، میکروب ها یا قارچ ها و به ندرت عوامل ویروسی هستند.

گاهی نیز یک عامل زمینه ساز مانند وجود جرم یا جسم خارجی در گوش این حالت را ایجاد می کند. اگر جرم یا جسم خارجی در گوش باشد، اطراف آن مایع و آب جذب می شود و به صورت یک هسته برای تجمع و فعالیت میکروب ها عمل می کند.

ممکن است در گوش خارجی کودک یک دانه، مثل دانه تسبیح، دانه غلات، دستمال کاغذی، کاغذ یا مداد پاک کن وارد شود و در مجرای گوش بماند و اطراف آن میکروب جمع شود که در این شرایط، عفونت گوش بیشتر می شود.

تنگی مجرای گوش در بعضی افراد، مانع از تهویه و خروج جرم از گوش آنها می شود و ممکن است باعث افزایش عفونت مجرای گوش در این آنها گردد.

دستکاری گوش

بعضی از افراد ممکن است از آب آلوده استفاده کنند، یا با دست و اجسام نوک تیز مانند سنجاق سر، کلید و ... داخل گوش خود را دستکاری کنند که این کار باعث می شود، خراش های ریزی در مجرای گوش ایجاد شود و میکروب به راحتی در آن نفوذ کند، در نتیجه احتمال عفونت در این گونه افراد زیاد شود.

از عوامل زمینه ساز دیگر می توان به وجود مشکل در سیستم ایمنی فرد اشاره کرد؛ مثلا افراد دیابتی استعداد ابتلای بیشتری به انواع عفونت را دارند. لذا عفونت گوش خارجی هم ممکن است در این افراد بیشتر باشد و چنانچه عفونت در اینگونه افراد ایجاد شود، ممکن است خطرناک هم باشد و عوارض وخیمی را به دنبال داشته باشد.

این بیماری بیشتر در چه افرادی دیده می شود؟

التهاب گوش خارجی در خانم ها و آقایان و در تمام سنین، به طور یکسان دیده می شود، ولی ممکن است در افراد جوان و هنگام فصل گرما بیشتر باشد.

دنیای سلامت شماره 11

ادامه دارد....

* مطالب مرتبط:

پارگی‌ پرده‌ گوش

چه طور گوش زنگ می ‌ز‌ند؟

خطر پاک کردن گوش

‌درمان عفونت و درد گوش

گوش درد به دلیل عفونت گوش (اوتیت)

جرم گوش مفید است یا مضر؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.