تبیان، دستیار زندگی
آیا می‌توانید با نوجوانتان خوب ارتباط برقرار كنید؟ احتمالا شما هم مثل خیلی از پدر و مادرهای دیگر، به این سوال با آه و ناله، جواب می‌دهید كه: «من اصلا نمی‌تونم باهاش ارتباطی برقرار كنم» یا ممكن است بگویید: «بعضی وقت‌ها حس می‌كنم انگار داریم با دو زبان مختل
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سخت ترین حرف های دنیا!

چگونه با نوجوان ارتباط برقرار كنیم؟(1)

نوجوان

آیا می‌توانید با نوجوان تان خوب ارتباط برقرار كنید؟ احتمالا شما هم مثل خیلی از پدر و مادرهای دیگر، به این سوال با آه و ناله، جواب می‌دهید كه: « من اصلا نمی‌تونم باهاش ارتباطی برقرار كنم» یا ممكن است بگویید: « بعضی وقت‌ها حس می‌كنم انگار داریم با دو زبان مختلف با هم صحبت می‌كنیم، به نظر می‌آید اصلا یك كلمه هم از حرف‌های مرا نمی‌فهمد.» بیگانه بودن نسل‌ها با همدیگر، اصلا تازه نیست و احتمالا از اول تاریخ وجود داشته است.

برقرار كردن ارتباط ، هیچ وقت كار ساده‌ای نبوده است . خواه بین زن و شوهر باشد ، یا والدین و فرزندان. بخصوص در خلال سال‌های بحرانی نوجوانی، این مساله برای خانواده پیچیده‌تر می‌شود.

از این مساله فرار نكنید و با آن رو در رو شوید ، بیشتر وقت‌ها زندگی با نوجوان‌ها كار سختی است و سخت‌تر از آن، حرف زدن با آن هاست. بعضی وقت‌ها، آن ها آن قدر بحث و جدل می‌كنند كه گفتگوی تان تبدیل به مسابقه جیغ زدن می‌شود!

در خانواده شما فرقی ندارد كه در حال حاضر اوضاع ارتباطی چگونه است، خوب است یا بد، به هر حال شما و نوجوانتان باید سعی كنید اوضاع از این كه هست، بهتر شود. مجراهای ارتباطی باز، نه تنها سال‌های نوجوانی را برای همه خانواده لذت بخش خواهند كرد ، بلكه باعث می‌شوند كه شما راحت‌تر بتوانید تأثیر مثبتی بر نوجوانتان داشته باشید.

از عوامل عمده مشكلات نوجوانان، ارتباط نادرست در خانواده است. والدین با درایت و هوشمندی، اعتماد و اطمینان نوجوانان را نسبت به خودشان جلب كنند و به گونه‌ای رفتار كنند كه نوجوان احساس كند می‌تواند در صورت برخورد با مشكلات از آنان یاری جوید ، والدین باید باب گفت و شنود با نوجوانان را باز كنند تا نوجوان با آن ها درد دل كند و آن ها را یاور و امین خویش بپندارد و در لحظات بحرانی خود را تنها و منزوی نیابد.

با نوجوان خود دوست باشید

والدین می‌توانند در خلال گفت و شنود با افكار و عقاید وی آشنا شوند و به مسائل و مشكلاتش پی ببرند و به موقع در رفع آن ها بكوشند و با هوشیاری اطلاعاتی در مورد دوستان و معاشران نوجوان به دست آورند و در صورت دوستی با افراد ناباب او را از معاشرت و ادامه دوستی با آنان برحذر دارند. بنابراین اصل برقراری ارتباط كلامی و عاطفی نقش موثرتری در هدایت نوجوان دارد.

نوجوان در این مرحله سنی، هرگز زیر بار فشار و زور نمی‌رود و هرگز سختگیری‌ای كه توسط مسوولان و بزرگ ترهایشان درباره ی آنان به كار برده می‌شود را نمی پذیرند ، اگر در همان لحظه رویارویی، واكنش‌های تندی از خود نشان ندهند یا قادر به ابراز آنان نباشند ، به محض خروج از میدان آن جریان و مكان، بار دیگر با شدت بیشتر به سوی دیدگاه‌ها و خواسته‌های شان می‌شتابند و مشكلات خود و جامعه را  پیچیده‌تر می‌كنند.

مگر این‌كه با آموزش‌های لازم و برنامه‌های سودمند فراگیر، به شخصیت و اعتبار شخصی و به رشد فعلی و روانی‌شان خللی وارد نیاید و موجبات خروج بار اضافی انرژی و تخلیه روانی‌شان را فراهم كنیم و سرانجام آنان را با هدف‌های والای اجتماعی سازگار سازیم.

توجه به نقاط مثبت ، تقویت اعتماد به نفس و احساس خود‌باوری و خود ارزشمندی در نوجوانان از ویژگی‌های اولیای الهی و مربیان بزرگ است. امام راحل رحمت‌الله علیه، در طول عمر پربركتشان همیشه بر نقاط مثبت و توانمندی‌های نوجوانان تأكید داشته، عزت نفس و اعتماد به نفس را در آن ها تقویت می‌نمودند.

تكریم شخصیت چیزی است كه نوجوانان سخت بدان نیاز دارند. وقتی اعتماد نوجوان به دوستی پایدار با پدر و مادر جلب شد و نیاز او از این جهت به نحو شایسته‌ای ارضا گشت، دیگر او خود با همه ی وجود به دنبال معیارها و ارزش ‌های اخلاقی و اجتماعی مورد قبول و پذیرش «دوستش» كه اینك مادر، پدر یا به عبارت دیگر الگوی محبوب رفتاری است، خواهد بود.

همچنین دریچه ی قلب نوجوان به روی كسی كه به او محبت كند باز است و برای كسی كه محبت كند و اعتمادش را جلب نماید، سفره دلش را می‌گشاید. والدین از هر كسی به او نزدیك‌ترند ، اگر رازدار او باشند ، می‌توانند به دنیای درون وی راه یابند و او را هدایت كنند.

تمام تلاش والدین بر این اصل مبتنی باشد كه فضای خانه سرشار از محبت ، امنیت و آرامش باشد تا هر یك از فرزندان بتوانند آزادانه احساسات و نگرانی‌های خود را با والدین در میان بگذارند. پیدایش چنین رابطه‌ای در گرو صدق و صفا و یكرنگی و درك متقابل و علاقه واقعی بین والدین و فرزندان و بویژه نوجوان است.

والدین هنگام روبه‌رو شدن با نوجوان باید با او برخورد مثبت داشته باشند و رفتارهای مثبت او را مورد توجه قرار دهند و از سرزنش كردن، عیب جویی و بهانه گیری بپرهیزند و همواره توجه داشته باشند كه مساله یا مشكل یك طرف و شیوه برخورد با مساله طرف دیگر قرار دارد.

پدر و مادر دانا و توانا كسی است كه هنگام بروز یك مساله یا موضوع، با شكیبایی و متانت به دنبال روش برخورد مناسب و مطلوب باشد و توجه داشته باشد كه لحن تلخ او، حتی اگر از سر دلسوزی و خیرخواهی باشد، معمولا تأثیر مثبت بر نوجوان نمی‌گذارد و غالبا حس مقاومت را در او به وجود می‌آورد.

نوجوان دلش می‌خواهد مطمئن باشد كه هر وقت احتیاج به كمك داشت، در دسترسش هستید. همچنین، نیاز دارد كه از اشتباهات اجتناب ناپذیر و قضاوت‌های غلطش بگذرید. این اشتباهات و قضاوت‌های غلط، بخشی از فرآیند یادگیری انسان هستند.

با تجربه یاد خواهید گرفت كه نوجوان شما در مورد چه مسائلی دوست دارد صحبت كند و برای چه مسائلی محدودیت قائل است. خیلی وقت‌ها لازم نیست صحبت‌های شما و نوجوانتان از یك مكالمه كوتاه، طولانی‌تر باشد؛ اما به هر حال، دنبال فرصت‌هایی باشید كه بتوانید در مورد احساسات، عواطف، روحیات، سرگرمی‌ها، رفتارها و درست و غلط بودن مسائل مختلف بحث و گفتگو كنید.

به خاطر داشته باشید فرزند شما بخصوص در اوایل نوجوانی، بیشتر پذیرای صحبت‌هایی است كه در خصوص اكنون و زمان حال باشند، نه مسائلی كه نیاز به تفكر آینده نگرانه دارند.

اغلب بی‌فایده است كه به یك نوجوان بگویید اگر بیشتر درس نخوانی و تحصیلات خوبی نداشته باشی، در بزرگسالی نمی‌توانی شغلی را كه دلت می‌خواهد به دست بیاوری. متاسفانه نوجوان‌ها بویژه در اوایل نوجوانی، غالبا نمی‌توانند آینده نگر باشند و نمی‌توانند ارتباط بین علت و معلول را درك كنند.

برای اجتناب از بروز روابطی مملو از دردسر و مشكل ، مواردی را در مقاله ی بعد مطرح خواهیم کرد.

با ما باشید.

منبع : بر گرفته از روز نامه ی جام جم - با تغییر و تلخیص

مقالات مرتبط :

نگذارید تنها بماند

از نوجوانتان حمایت کنید

والدین بهتری باشیم!

حرف هایت را به من بگو

ثابت قدم باشید!!

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.