تبیان، دستیار زندگی
برای اولین بار در ایران، کتاب «القواعد العامه فی الفقه المقارن» تالیف علامه محمد تقی حکیم، از سوی مرکز تحقیقات علمی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی منتشر شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی منتشر کرد :کتاب قواعد عامه در فقه مقارن

مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی منتشر کرد ،کتاب قواعد عامه در فقه مقارن

برای اولین بار در ایران، کتاب «القواعد العامه فی الفقه المقارن» تالیف علامه محمد تقی حکیم، از سوی مرکز تحقیقات علمی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی منتشر شد.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی رئیس مرکز تحقیقات علمی مجمع جهانی تقریب مذاهب  در گفتگو با مرکز خبر حوزه، ضمن  معرفی این کتاب گفت: این مرکز با توجه به اهمیت کتاب «القواعد العامه فی الفقه المقارن» و جایگاه علمی مؤلف، با بهره گیری از توانایی یکی از محققین خود آن را مورد تحقیق قرار داد و به چاپ رساند.

وی افزود: کتاب القواعد العامه فی الفقه المقارن توسط علامه محمد تقی حکیم به زبان عربی با 296 صفحه در یک جلد تالیف شده  که 2 هزار نسخه از آن در قالب جدید چاپ شده است.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی خاطر نشان کرد: محققان و پژوهشگران حوزه که اندیشه علامه محمد تقی حکیم را اندیشه بکری می بینند و یا قواعد فقهی را نیازمند یک پویایی و حرکت بیشتر  و شناسایی و استحصال ظرفیت قواعد می دانند و به این ایده اعتقاد دارند، این کتاب را در اختیار بگیرند و ایده او را پیگیری کنند.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی گفت: علامه محمد تقی حکیم به لحاظ اتقان، ابتکار و اهمیت به خرج داده شده در کتابی دیگر به عنون «الاصول العامه للفقه المقارن» از شهرت و جایگاه رفیعی در میان محققان حوزه برخوردار است.

وی با اشاره به هدف مؤلف از تالیف و تدوین کتاب القواعد العامه فی الفقه المقارن، افزود:این کتاب بر این ایده شکل گرفته که قواعد فقهی باید تبدیل به یک علم شود و مولف وضعیت  قواعد فقهی را نقد می کند و آن را با وضع  کنونی در چارچوپ یک علم ارزیابی نمی کند، ولی معتقد است قواعد فقهی ثبوتا توانایی و ظرفیت لازم را برای علم شدن بر عهده دارد.

رئیس مرکز تحقیقات علمی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به بخش دیگری از این کتاب خاطرنشان کرد: علامه محمد تقی حکیم مهمترین نقدی که به وضعیت قواعد فقهی کرده  و بر اساس این نقد آن را یک علم نمی‌بیند، بلکه بر این عنصر تکیه کرده که هیچ جامعیتی بین قواعد نیست و این قواعد به صورت متفرقه و پراکنده ارایه شده است که برخی کوشیده‌اند آن را به صورت دایره‌المعارف و موسوعه عرضه کنند.

وی افزود: مولف کوشش خود را در این کتاب بر شناسایی موارد التقاء و اشتراک میان قواعد فقهی کرده و سعی کرده تا با تالیف این کتاب راه را به سوی قواعد فقهی به عنوان یک علم باز کند.

این استاد پژوهشگر حوزه‌ یادآور شد: علامه محمد تقی حکیم در این کتاب سه قاعده لاضرر، لاحرج و نیت را پیش کشیده و دیدگاه خود را بر این قواعد تطبیق کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی در بخش دیگری از معرفی این کتاب گفت: مولف کتاب قواعد عامه در فقه مقارن در نگاه به قواعد، صرفاً به قواعد مطرح در کتب فقهی شیعه اکتفا نکرده بلکه قواعدی که در کتب اهل سنت مرتبط با این قواعد وجود دارد را مورد بحث قرار داده است.